בירושלים נפתח מוקד חירום לפניות בנוגע לפגיעה בעירוב

עובדי העירוב הונחו לגבות את העירוב בירושלים מחשש לנפילה של חלק מעמודי העירוב במטרה לאפשר לתושבי ירושלים להמשיך את שגרת חייהם בשבת.

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 19/02/15 17:35 ל בשבט התשעה

בירושלים נפתח מוקד חירום לפניות בנוגע לפגיעה בעירוב
המרכז לעירובין בארה"ק, צילום: המרכז לעירובין בארה"ק

לקראת כמויות השלג החריגות שאמורות לרדת בימים הקרובים, כולל בשבת, הונחו אנשי 'מרכז העירובין בארץ הקודש' המבצע את עבודות התחזוקה של העירוב בירושלים עבור המעוצה הדתית, לפרוס עמודי עירוב נוספים במקומות בהם יש חשש לפגיעה בעמודים הקיימים בשל השלג הצפוי. מטרת ההוראה נודעה לאפשר לתושבי ירושלים להמשיך לצאת בשבת כרגיל ללא בעיה של 'טלטול'.

הרב אברהם משה קצנלנבוגן הרב הפוסק האחראי על מחלקת העירובין ברבנות והמועצה הדתית בירושלים סקר את מצב העירוב וסיפר כי כחלק ממסקנות השלג הקודם רבני ומפקחי "המרכז לעירובין באה"ק" בראשות הרב שטרן, עמלו ימים אחדים על מנת להסיר מכשולים אפשריים, לחדש קווי ערוב, ולהוסיף גיבויים שונים בכמה מחלקי העיר, במיוחד בצד המזרחי של העיר.

(צילום: לשכת הרב שטרן)

לדבריו ההיערכות לקראת השלג כללה עבודות תחזוק רבות שנעשו במהלך היממה האחרונה. "בשל הצפי לשלג יצאנו לבדוק את העבודות את כל עמודי העירוב על מנת לחזק ולהכין עמודי עירוב נוספים כגיבוי במקומות בהם אנחנו מעריכים שהסופה תפגע בעירוב הקיים. המטרה שלנו היא לאפשר לציבור הרחב להמשיך לנהוג בשבת כמו כל שבת בהתאם לכללי ההלכה המהודרים".

הפעולות שנעשו השבוע, נותנים בטחון נוסף לכשרותו של הערוב. הרב קצנלבוגן מסר סיפר כי הערוב הכללי, והרובעי, בירושלים, נבדק היום (ה'), ולשעה זו הערוב תקין. כמו בכל שבת עם זאת, מסר הרב, שבמידה ותהיינה התפתחויות מזג אויר קיצוניות, והשלג ייערם, הניסיון מלמד שיתכן שיהיה חשש לכשרות העירוב, ולפיכך כמובן, כדאי לכל אחד ואחד להיערך למצב בו ייאסר הטלטול.

עדכונים שוטפים יימסרו לתושבים במספר טלפון מיוחד רב קווי, שנפתח במיוחד על ידי מחלקת הערוב, ומספרו הוא: 0723323350. בטלפון זה יימסר מצב הערוב בכל שעה, עד לכשעתיים לפני כניסת השבת. כמו כן, תינתן הדרכה מעשית לעריכת "ערובי חצרות" בחצרות ובבתים משותפים וגם בבניינים .וכן פרטי הלכה על הוצאת חפצים מיוחדים בדרכים מותרות.

כחלק מהיערכות הצטיידו במועצה הדתית ברכבי שטח מיוחדים וכלי עבודה לפילוס הדרכים בשלג על מנת להגיע לכל מקום בו ייפגעו עמודי העירוב.

בתוך כך, לאחר השלג לפני כחודש ולקראת השלג של סוף השבוע הזה הגיע הרב אריה שטרן לכולל אהל בנימין ומרכז העירובין בארה"ק על מנת להיערך והעביר שיעור במסכת עירובין בעיון רב לאברכי הכולל.

(צילום: לשכת הרב שטרן)

המראה היה בהחלט חדש ומרענן. תלמידי חכמים מכל גווני הציבור החרדי הנמנים על הציבור המרכזע מחד ומחוגי ציבור הישוב הישן של ירושלים מאידך. הדיון היה ערני וכלל משא ומתן הלכתי בין הרבנים והאברכים לרב שטרן ובסופו של השיעור ביקשו שישוב בעתיד לעוד שיעורים.