בדיקת כיפה: מה היה קורה למדד הזכיות בנובל אם כל יהודי העולם היו גרים בישראל?

באיזה מקום ישראל בדירוג זוכי פרס נובל? האם הדירוג משתנה ביחס הזכיות למספר התושבים בארץ? ובאיזה מקום היתה מדורגת 'מדינת היהודים' שלאחר קיבוץ הגלויות? התשובות בפנים

חדשות כיפה משה ויסטוך 11/12/16 14:02 יא בכסלו התשעז

בדיקת כיפה: מה היה קורה למדד הזכיות בנובל אם כל יהודי העולם היו גרים בישראל?
shutterstock, צילום: shutterstock

ב-115 השנים האחרונות זכו 911 אנשים וארגונים בפרס נובל בקטגוריות השונות. שמם של יהודי הארץ והעולם הולך לפניהם בכל מה שקשור לפריצות דרך בתחומי הצבא, המדע, הכלכלה ועוד. האם הזה מתבטא גם במספר הזכיות באחת מהפרסים הנחשקים והנחשבים בתבל?

פרס נובל נוצר בשנת 1901 והוא קרוי על שמו של ממציא הדינמיט, השבדי אלפרד נובל. הפרס נודע בחשיבותו מאחר והוא מציין תרומה לאנושות בתחומים שונים ומגוונים כמו כלכלה, ספרות, פיזיקה ועוד. אתר הטלגרף הבריטי פרסם טבלה מיוחדת שמדרגת את המדינות, לא על פי מספר זכיות אבסלוטי, אלא מודדת את מספר הזכיות ביחס לתושבי המדינה. בשיטה זו, נדחקות לאחור מדינות שמדורגות גבוה בטבלת הזכיות המוחלטות.

ארה"ב למשל, ניצבת בראש טבלת הזכיות עם 363 פרסי נובל. בריטניה ממוקמת אחריה עם 123 זכיות וגרמניה סוגרת את השלישייה הראשונה עם 106 פרסים. לעומת זאת, כשמכניסים למשוואה את מספר התושבים בכל מדינה, התמונה משתנה לחלוטין.

במקום החמישי ממוקמת נורבגיה עם 13 זכיות על כ- 5.2 מיליון תושבים (פרס אחד לכל 400 אלף תושבים. שבדיה על 30 פרסיה, ניצבת במקום הרביעי עם זכיה אחת לכל 325 אלף תושבים. לוקסמבורג, לה 2 זכיות, עומדת במקום השלישי עם זכיה לכל 287 אלף תושבים, סנט לוסיה שבקריבים כובשת את המקום השני עם זכיה לכל 93 אלף תושבים ובמקום הראשון ניצבת בגאווה אאי פארו לה זכיה אחת בלבד שמגיעה מתוך 50 אלף יושביה.

מה עם ישראל? במספר הזכיות הכולל היא ניצבת המקום ה-16 עם 12 זכיות, אך כשבוחנים אמספר זה ביחס לכמות התושבים, מזנקת מדינת היהודים למקום ה-12 עם זכיה אחת לכל 705 אלף תושבים.

מה מצב היהודים בכל מה שקשור לזכיה בפרסי נובל? עד כה זכו 197 יהודים בפרס הנחשק. במצב היפוטטי בו יתקבצו כל 16 מיליון היהודים במדינה אחת, יצא ש'במדינת (כל) היהודים' יחס הזכיות עומד על פרס נובל אחד לכל 81 אלף אנשים (מקום שני במדד המדינות).

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן