בדיקת כיפה: כמה יעלו לכם מחנות הקיץ של תנועות הנוער?

אחד מאירועי השיא של החופש הגדול של הילדים בציונות הדתית הוא מחנה הקיץ, אך מדובר גם בנטל לא קטן מבחינה כספית להורים. כמה יעלו לנו מחנות הקיץ ואצל מי תשלמו הכי הרבה? הפרטים לפניכם

חדשות כיפה דניאל בשך, כיפה 30/06/14 17:44 ב בתמוז התשעד

בדיקת כיפה: כמה יעלו לכם מחנות הקיץ של תנועות הנוער?
Shutterstock, צילום: Shutterstock

מידי שנה תנועות הנוער בישראל, ובפרט התנועות של הציונות הדתית, יוצאות למחנות קיץ ברחבי הארץ. זה לא סוד שעם בואו של הקיץ, מעבר לתשלומי הורים על קייטנות, שמרטפים וטיולים משפחתיים, גם מחנות הקיץ נכנסות לקופת ההוצאות המשפחתית, ולא פעם לוקחת ממנו נתח לא קטן. עם יציאת תלמידי ישראל לחופש הגדול, 'כיפה' עושה לכם סדר לקראת ימי הקיץ החמים והיקרים.

מטבלת המחירים שלפנינו עולה, ואולי באופן מפתיע, שמחנות הקיץ של בני עקיבא, הן המחנות המשתלמים ביותר כלכלית עבור הורים. חניך בשבט נבטים או ניצנים יצטרך לשלם רק 255 שקלים עבור יומיים ביער, ואילו במחנות המקבלים של תנועת עזרא יצטרך לשלם 260 שקלים, פער קטן יחסית, ובמחנות אריאל ישלם סכום של 280 שקלים.

אומנם במחנות של הצעירים, מדובר בפער סכומים קטנים במיוחד , אך בשכבות הבוגרות יותר, העסק מתייקר. אם אתה הורה לחניכים בשבט צופים של תנועת עזרא, תשלם 80 שקלים יותר על ארבעה ימים של מחנה, מהורה שילדיו בשבט מעפילים בבני עקיבא, ואילו חניך באריאל באותו שכבה יאלץ לשלם 55 שקלים יותר.

גם בתחום ההנחות להורים, נמצא שבני עקיבא מציעה הרבה יותר נגישות וסבסוד להורים. בתנועה הוותיקה, מציעים היום הנחות לפי כמות האחים שנרשמים למחנות. הורה בעל שני ילדיו, ישלם 30 שקלים פחות עובר הילד השני, עבור אח או אחות שלישית , הורה בבני עקיבא יקבל הנחה של 55 שקלים, ועל הילד הרביעי לא ישלם כלל.

בניגוד לבני עקיבא בתנועת אריאל, ההנחה אוטומטית בסכום של 30 שקלים תינתן אך ורק לסניפי פריפריה וסניפי עולים, ובמידה ומשפחה מבקשת הנחה אישית היא תצטרך לנמק את בקשתה בעזרת טופס בקשת הנחה וירטואלי שמופיע באתר התנועה, ואילו כרגע תנועת עזרא טרם הציגה אפשרויות סבסוד, עם זאת היא מבטיחה הנחה של עד כ-20 שקלים עבור חניכים שירשמו עד תאריך מסוים שייקבע בהמשך.

כאמור, מחירי המחנות של תנועות הנוער משתנים משבט לשבט ועלותם נעה בין 255 שקלים לשבט "נבטים" לבין 630 שקלים למחנה "סיירים". על אף הביקורות הרבות בקרב הורים על מחירי המחנות, מבדיקת 'כיפה' העולה כי בארבע השנים האחרונות מחירי מחנות הקיץ של תנועות הנוער כמעט ולא השתנו. כך תמצאו כי מחנה נבטים שכיום עולה להורה 255 שקלים, זהה למחיר המחנה בשנת 2010, ואילו מחנה סיירים התייקר מעט, בשנת 2010 הורה לחניך בבני עקיבא שילם כ-595, וכיום הוא ייאלץ להוציא 630 עבור שישה ימים ביער עין זיתים.

(צילום: באדיבות בני עקיבא)

ומה עם דמי חברות?

מעבר למחירי מחנות הקיץ, כל הורה שילדיו בתנועת הנוער יודע שעל מנת לצאת למחנות הקיץ הוא מוכרח לשלם דמי חברות לתנועה. חניך בבני עקיבא ישלם 290 שקלים לשנה, ואילו חניך בעזרא ישלם 330 שקלים והזול מבניהם היא תנועת אריאל שגובה 270 שקלים לחניך.

אומנם אריאל היא הזולה בדמי חברות, אך הורים עם מספר ילדים, יאלצו לשלם הרבה יותר. ילד שני באריאל, ישלם 230 שקלים, שלישי 190, רביעי 90 וחמישי ואלך בחינם. בבני עקיבא ההנחות אחים משמעותיות הרבה יותר. אח שני ישלם 180 שקלים, שלישי ואילך 60 שקלים, עבור דמי חברות בתנועה. ומה קורה בעזרא? שם מחשבים הנחות באחוזים. על האח השני 5% הנחה, על האח השלישי 10% הנחה ועל האח הרביעי 15% הנחה. חשוב להבהיר שמדובר בדמי חברות לתנועה, ולא בתשלומים עבור מפעלי הקיץ, אך גם הם ודאי יודעים שדווקא בשעת הגבייה של מפעלי הקיץ, אירועי השיא של התנועה, נזכרים הורים לשלם את דמי החברות, מה שלבסוף מביא רבים מהם לשלם הוצאה של 800 שקלים ויותר בחודשים בהם עלות המחיה משמעותית ללא שום קשר.