בג"ץ דחה את העתירה נגד מינויו של האלוף מוטי אלמוז לראש אכ"א

להבדיל מההתערבות הבוטה במקרה הרבצ"ר אייל קרים: בג"ץ דחה את העתירה נגד מינויו של אלמוז לראש אכ"א מכיון שלא הונחה תשתית מספקת לטענות וגם כי "בית משפט זה אינו נוהג להתערב בכל הנוגע למינויים בצבא"

חדשות כיפה חדשות כיפה 09/02/17 17:16 יג בשבט התשעז

בג"ץ דחה את העתירה נגד מינויו של האלוף מוטי אלמוז לראש אכ"א
Yonatan Sindel/Flash90, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

הרכב של שלושה שופטים דחה היום את עתירת התנועה למדינה יהודית נגד מינויו של אלוף מוטי אלמוז לראש אכ"א.

לפני כחודשיים, כשנודע על הכוונה למנות את דובר צה"ל מוטי אלמוז לתפקיד ראש אכ"א לאחר פרישתו של אלוף חגי טופולינסקי, עתרה התנועה למדינה יהודית לבית המשפט העליון נגד המינוי.

בפניית התנועה נכתב כי במסגרת תפקידו כדובר צה"ל, התנהל תא"ל אלמוז בחוסר מקצועיות, ובאופן שיש בו כדי להתסיס ולפגוע בחלקים גדולים בחברה הישראלית, זאת מתוך אג'נדה פוליטית קיצונית.

ביחס להודעה שפרסם דובר צה"ל לאחר אירוע הירי שבו היה מעורב החייל אלאור אזריה, כתב עו"ד מאור "כשם שאין להניח שחובש צבאי יפקיר חייל בשטח, לאחר שנפצע כשנהג בניגוד לפקודות - כך אין לקבל מצב שבו דובר צה"ל מפקיר את שמו הטוב של חייל צה"ל. מובן שקצין המפקיר חייל בשטח, בהיבט שבתחום סמכותו, פועל בניגוד לרוח צה"ל ולמצופה מחיילי צה"ל ומפקדיו".

ביחס להתבטאויותיו הקשות של תא"ל אלמוז על רבנים במסגרת נושאים הקשורים לפעילות אכ"א (זכותם של חיילים דתיים לגדל זקן, או שירות בנות בתפקידי לחימה בטנקים), נכתב:

"הלשון שבחר לנקוט תא"ל אלמוז מבטאת חוסר מקצועיות. כאשר דובר צה"ל מכנה דברי הלכה היוצאים מפיהם של גדולי דור "צווחות וחצרוצים", המשמעות היא שדברים בוטים אלו קיבלו את חותמו של צה"ל הרשמי".

את הטענות הללו בחרו השופטים לדחות בטענה כי אין פה עילה מספקת: "העותרת לא השכילה להניח כל תשתית להצדקת עתירתה להתערבות בהחלטת הרמטכ"ל ושר הביטחון למנות את המשיב 1 (מוטי אלמוז מ.כ) כראש אכ"א. ההודעות וההתבטאויות שצויינו בפניית העותרת ובעתירתה אינם מצביעים על פגם בהתנהלותו של אלוף אלמוז במסגרת תפקידו כדובר צה"ל, וזאת בפרט כאשר עולה מתגובת המשיבים כי באלה ביטא אלוף אלמוז את עמדתם של הגורמים הפיקודיים בצה"ל; זאת גם אם אקבל את טענת העותרת כי יש בהתבטאויות אלה כדי לצרום לאוזניהם של חלקים מהציבור הישראלי".

עוד כתבו השופטים בהחלטתם: "בית משפט זה אינו נוהג להתערב בכל הנוגע למינויים בצבא, למעט במקרים חריגים וקיצוניים בהם נפל פגם מהותי בהחלטה. החלטות על מינויים בצה"ל מסורות לסמכותו ולשיקול דעתו של הרמטכ"ל (בכפוף לאישור שר הביטחון) בהיותו "הדרג הפיקודי העליון בצבא" אשר לו הידע והניסיון המקצועיים הנדרשים לשם קביעת התאמתם המקצועית של מועמדים לתפקידם. חזקה על הרמטכ"ל כי שיקוליו הינם שיקולים ענייניים ומקצועיים. בית משפט זה חזר על עמדתו זו פעמים רבות".

עו"ד זיו מאור מגיש העתירה מטעם התנועה למדינה יהודית :"בפסק הדין שניתן היום, בית המשפט נצמד לעיקרון שהנחה אותו במשך עשורים שלא מתערבים בהחלטות הצבא במינויים של בכירים. הבעיה שלפני מס' חודשים בית המשפט הפר את העיקרון הזה בעתירה שהוגשה נגד מינוי הרב קרים לרבצ"ר.

היום בית משפט העליון חייב הסבר לציבור הישראלי במה התבטאויות הרב קרים חמורות יותר מאלו של אלמוז. מה גם, שבתשובת המדינה היא למעשה הודתה שבמספר היבטים, ההתנהלות של מוטי אלמוז הייתה לא חוקית - הן מבחינת פרסום תוכן התחקיר הצבאי והן מבחינת אי ציות להוראות 'חופש המידע'."