ארגוני הנשים לשר שטייניץ: אל תכנע לווטו של המפלגות החרדיות

לקראת ההצבעה השבוע על מינוי דיינים חדשים, ארגוני הנשים יוצאים בקריאה לשר שטייניץ לפעול למען קידום דיינים עלפי הקריטריונים בחוק הקובע שעליהם להיות מעורים בציבור

חדשות כיפה נתנאל לייפר, כיפה 06/09/15 12:47 כב באלול התשעה

ארגוני הנשים לשר שטייניץ: אל תכנע לווטו של המפלגות החרדיות
אילוסטרציה פלאש 90, צילום: אילוסטרציה פלאש 90

המאבק על מינוי הדיינים עולה שלב לקראת ההצבעה המתוכננת ביום חמישי השבוע על מינוי 24 דיינים חדשים לבתי הדין הרבניים, כשליש מכלל הדיינים המכהנים, דבר שיכול להשפיע רבות על קו הפסיקה בבתי הדין. ארגוני הנשים יוצאים למאבק על הרכב בתי הדין וקוראים לחברי הועדה שלא לתמוך במסגרת "דיל פוליטי" באופן אוטומטי בנציגים החרדים.

קואליציית עיקר, המורכבת מארגוני נשים, מרכזים אקדמיים וארגונים חברתיים, ופועלת למען נשים עגונות ומסורבות גט, פונה השבוע בקריאה לכל חברי הוועדה הבוחרת ודורשת: יש להסתמך על אמות המידה הקבועות בחוק, הכוללות מתן עדיפות למועמד "היושב בתוך עמו והמעורה בחיי החברה, כגון: מי ששרת בצבא או עסק בפעילות ציבורית ומכיר את החברה הקיימת מחוץ לבית המדרש, מועמד עם השכלה משפטית וכללית ובעל מזג שיפוטי נוח", וזאת על מנת להבטיח כי ימונו המועמדים המתאימים והראויים ביותר. לטענת הארגונים עד היום לא הקפידו על מילוי קריטריונים אלה.

בארגוני הנשים מציינים כי לאחר שבשנים האחרונות נדחתה ההצבעה מספר פעמים, אין להיכנע עתה ללחצים פוליטיים. "דייני ישראל מעצבים נורמות חברתיות, ויש בכוחם להשפיע על תחומים חשובים של חיי האזרחים במדינת ישראל. מינויו של דיין, שהוא הכתובת לפתרון מצוקתן של נשים מסורבות גט וילדיהן, חייב להיעשות במשנה זהירות ותוך בדיקה קפדנית ביחסו של המועמד כלפי מעמדן וכבודן של נשים. על המועמד להיות מקובל על חלקים גדולים ככל שניתן בצבור. על המועמד להיות בעל רגישות יתרה, ועליו להיות מסוגל לפתור מקרים קשים של עגינות, אלימות במשפחה, התעללות, משמורת ילדים, מזונות ובעיות כואבות אחרות", כותבים הארגונים.

הועדה למינוי דיינים תתכנס כאמור ביום חמישי על מנת להצביע על מינוי דיינים חדשים לבתי הדין הרבניים. ארבעת הנשים בוועדה לבחירת דיינים התאגדו יחד לפעול כגוש בראש אחד בוועדה וארגוני הנשים מאחוריהן בשאיפה למינוי דיינים ראויים.

ארגוני הנשים קוראים במכתבם לשר שטייניץ העומד בראש הוועדה, שלא להסכים לווטו של המפלגות החרדיות השוללות את הבחירה ממועמדים ראויים רק בגלל צבע כיפתם או השתייכותם הפוליטית ויפעל למנות את הטובים ביותר מבין המועמדים לדיינות.