אפשר להציל חיים

יום עיון מיוחד בהשתלת אברים נערך ביוזמתו של הרב יואל בן נון.

חדשות כיפה חדשות כיפה 16/06/08 00:00 יג בסיון התשסח

אפשר להציל חיים
יחצ, צילום: יחצ

"אפשר היום להציל יותר חיים באופן משמעותי" כך אומר הרב יואל בן נון בכנס בנושא תרומות איברים שנערך השבוע בבית החולים כרמל. בכדי להקל על מצוקת המשפחות העומדות לפני קבלת החלטה האם הם יכולים לתרום את איברי יקירהם, יזם הרב יואל בן נון בהסכמת ובאישור הרבנות הראשית לישראל ובשיתוף המרכז הלאומי להשתלות קורס מיוחד לכ 40 רבנים שמטרתו להכשיר את הרבנים להבנה מקצועית בנושא קביעת המוות ועזרה למשפחות המבקשות התייעצות עם גורם דתי לפני תרומת האברים.

חוק ההשתלות שעבר לאחרונה בכנסת אמור להקל בנושא תרומות האיברים, אבל הוא יכנס לתוקפו רק בעוד כשנה ועד אז יש עדיין הרבה גורמים שמונעים ומקשים מסיבות דתיות על תרומת האברים.


מתייעצים עם גורמים דתיים. הרב יואל בן נון והרופאים.


בכנס שנערך בבית החולים כרמל השתתפו כל מנהלי ורופאי המחלקות מבית החולים הקשורים לתחום ההשתלות מהמחלקה הנוירולוגית,טיפול נמרץ,חדר מיון, הרדמה ומנהלות בכירות מתחום הסיעוד.

ד"ר אריק עדן נאמן ההשתלות של בית החולים כרמל שאירח את הכנס מציין כי "כיום במקרים של איתור תורמים והניסיון לשכנע אותם לתרומת אברים אנו מוצאים לא פעם את המשפחות מתייעצות עם גורמים דתיים שאין להם את הכלים המקצועיים הנכונים כדי לעזור בקבלת ההחלטות, והרבה פעמים אנחנו מפסידים תורמים ומאבדים חיי אדם יקרים כי המשפחה קיבלה ייעוץ שממליץ לה לא לתרום".

הקורס שנערך בבית החולים שערי צדק בירושלים בפיקוח של רופאים רבנים ובחתימת הראשון לציון הרב מרדכי אליהו הכשיר 40 רבנים מכל רחבי הארץ בכלים בידע מקצועי ורפואי,כיצד ניתן לקבוע בוודאות שהחולה נחשב כמת ושאפשר על פי ההלכה וכל הפוסקים התורניים לתרום את אבריו .

"נכון להיום" אומר הרב בן נון "יש לנו רב זמין בכל הארץ במרחק של מקסימום שעה נסיעה מכל בית חולים, הרבנים שלנו זמינים 24 שעות ביממה, ועד היום יש לנו הצלחות רבות בפתרון דילמות הלכתיות שהתגלו אצל משפחות האם לתרום או לא , אני עדיין מרגיש ויודע כי אפשר להציל יותר חיים באופן משמעותי וזאת חובתנו להמשיך ולעשות "


מרבית הרבנים בקורס הינם רבנים של הציונות הדתית הפועלים בהתנדבות מלאה בכל הארץ מתוך רצון להגביר את תרומת האיברים.כמו כן הם מעודדים קבוצות ומשפחות לחתום על כרטיס אד"י.

מנהלת המרכז הלאומי להשתלות הגב תמר אשכנזי שהשתתפה בכנס אומרת כי "מהיכרותנו את המשפחות שנמצאות בשעה הכי קשה שלהם אנחנו מגלות כי סמכות רבנית בעלת ידע מתאים, יכולה לעזור מאוד להם ולנו בקבלת ההחלטות, מצב ההשתלות במדינה נמצא במצוקה קשה ואנחנו חייבים לגייס כל דרך כדי לעזור ולהציל באמצעות תרומות כמה שיותר אנשים הזקוקים לה."