"אני כהניסט, בני הוא מנערי הגבעות, האם האחדות שלכם כוללת גם אותי?"

על שנאה, על אחדות, על מחנאות וסכסוכים פנימיים. עמותת 'מעלה' קיימה פאנל בנושא לקראת ט' באב והציפה את הסוגיות הכואבות ביותר במגזר ומחוצה לו

חדשות כיפה חדשות כיפה 10/08/16 10:15 ו באב התשעו

"אני כהניסט, בני הוא מנערי הגבעות, האם האחדות שלכם כוללת גם אותי?"
מעלה, צילום: מעלה

אמש (ב') קיימה עמותת "מעלה- המרכז לציונות דתית", יום עיון בשכונת נווה שאנן בחיפה לקראת תשעה באב בו השתתפו עשרות בני נוער ומבוגרים. הפאנל אשר עסק בנושא הקיטוב בחברה הישראלית ובין היתר עסק בשאלות: האם האחדות נחוצה בכל זמן? אולי יש שנאה שאיננה חינם? האם יש גבולות לאחדות? הכנס התקיים בהשתתפות פרופ' יחזקאל טלר ראש מכללת גורדון, הרב ד"ר יוסי שטמלר רב אוניברסיטת חיפה והרב רמי גליקשטיין מרצה בצה"ל וברשת שיעורי התורה של מעלה.

פתח את הערב, הרב המארח, הרב של קהילת בית הכנסת רמב"ם בנוה שאנן - הרב אלי בלום שהציג את מטרת ההתכנסות והדיון: "מהסיפור החשוב על קמצא ובר קמצא שמסמל את שנאת החינם שהחריבה את ביתנו אנו למדים שחובת החכמים היא לומר את דבריהם ולמחות על עיוות כשצריך. שתיקה והתעלמות מהמציאות הקשה בלי להשפיע ולומר את דברינו, תולה את הקולר של קלקול הדרך בצווארנו. הפאנל, בא לברר את דרכנו, בירור פנימי, בתוך הציבור הדתי לאומי. לאחר שנברר את דרכנו, נוכל לחתור לאהבת ישראל, מתוך זהירות ראויה שתביא בע"ה לבניין בית המקדש במהרה בימינו. אמן."

חבר הכנסת מוטי יוגב אמר על ההתנתקות מגוש קטיף: "אין לנו פריווילגיה לשנוא אחד את השני. תקופת ההתנתקות הייתה תקופה קשה מאוד בחילוקי הדעות בעם. למרות התחושות הקשות, אסור לנו לחוש שנאה כלפי אלו שתמכו בהתנתקות".

מנכ"ל מעלה, רפי קפלן: "הסערות בשבועות האחרונים פילגו את החברה הישראלית למחנות שונים. דווקא בתשעת הימים, זהו הזמן לעצור לחשבון נפש לאומי ולהבין כיצד אנו שמים בצד את המלחמות ומתגברים על מחלוקות אלו, כדי שנוכל להתמודד יחד כעם מול הדברים הקשים באמת".

הרב אלי בלום, מרצה ברשת שיעורי התורה של מעלה,וכאמור רב קהילת ביכנ"ס רמב"ם בחיפה ומארח יום העיון: "יש צורך בבירור פנימי בתוך הציבור הדתי לאומי, רק לאחר מכן נוכל לחתור לאהבת ישראל". על תקיפת רבני הציבור הדתי, הוסיף הרב: "יש לנו חובה שלמדנו מחכמים לא לשתוק ולהתעלם, אלא למחות על עיוות כשצריך, אחרת יתלה קולר של קלקול על צווארנו. לאחר שנברר את דרכנו, נוכל לחתור לאהבת ישראל".

הרב רמי גליקשטיין: "בכל דור יש מצוות עשה מיוחדת שעליה צריך למסור את הנפש. יש דור שזו הייתה מצוות ברית מילה, שיהודים עשו הכל כדי למול את בניהם, אך בדור שלנו חד משמעית יש מצווה למסור את הנפש למען האחדות. חזרנו לארץ, לבית שלנו, ועכשיו יש לנו מבחן שבו הקב"ה בוחן אותנו, מבחן האחדות".

אירוע מרגש ולא צפוי אירע לקראת סוף הכנס כאשר קם אחד מהקהל ושאל: "אני כהניסט, בני הוא מנערי הגבעות, האם מה מה שאתם מכריזים - אהבה ואחדות בכל מיר כולל גם קיצונים כמוני? האם גם אני אקבל מכם חיבוק "?!

להפתעת הקהל קם הרב רמי גליקשטין וחיבק אותו בחום.