אלעזר שטרן: חוק הגיור הוא התגלמות הטרגדיה של הבית היהודי

חבר הכנסת אלעזר שטרן תוקף בראיון ב´כיפה´ את הבית היהודי, טוען כי כשבן דהן פוגש את הרב יצחק יוסף הוא פוגש את אריה דרעי ומצהיר "אני השליח של רוח הציונות הדתית"

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 21/05/14 18:18 כא באייר התשעד

אלעזר שטרן: חוק הגיור הוא התגלמות הטרגדיה של הבית היהודי
אלעזר שטרן, צילום: אלעזר שטרן

"חוק הגיור הוא התגלמות הטרגדיה של הבית היהודי. החוק נתמך על ידי רבנים מלב הציונות הדתית ובן דהן חתם איתי על הרבה פחות ממנו. הרבנים הראשיים הסכימו גם הם ומשום מה כולם חזרו בהם. הקריטיות של הסוגיה בוערת ואף אחד לא מבין", כך אומר חבר הכנסת אלעזר שטרן בראיון ל'כיפה'.

בחודשים האחרונים מתנהל מעין מסע צלב כנגד חוק הגיור של אלעזר שטרן. בבית היהודי טוענים שרפורמים מייעצים לו ושהוא רוצה לערער את מעמד הרבנות הראשית, הרב יצחק יוסף התבטא בחריפות כנגד החוק ורבנים כגון הרב דב ליאור קוראים לעצור אותו בכל מחיר. שטרן מצידו לא מתרגש. "אני לא רואה מטרה להפסיק. כבר שילמנו מחירים יותר טובים כדי שתהיה מדינה יותר טובה ואני לא מוטרד מכך שרבנים תוקפים או משמיצים אותי. זה שווה את המחיר הציבורי. באתי לעשות עולם טוב יותר וזה מה שהקדוש ברוך הוא רוצה מאיתנו".

"כשאלי בן דהן פוגש את הרב הראשי יצחק יוסף הוא פוגש למעשה את אריה דרעי", הוא תוקף. "דרעי מנהל בפועל את הבית היהודי. חוק הגיור הוא טרגדיה כי בכל פעם יש מישהו שלא אוהב את הנוסח. פעם זה ספרד או אשכנז, פעם זו קבלת שבת או ערבית. אני לא מצליח להבין. אנחנו פוגעים בלב לי בה של הציונות הדתית".

"בסופו של דבר מה שיוצא מחוק הגיור הוא שאנחנו מאבדים לא רק את המתגיירים אלא גם את משפחתם וסביבתם. יותר אנשים לא מתגיירים היום ולא מתחתנים. אפשר להתחתן היום בלי להיות יהודי ובסוף המדינה לא תהיה יהודית. מילא שש"ס עושים את זה אבל בני הציונות הדתית?", הוא שואל.

בבית היהודי טוענים שאתה מובל על ידי הרפורמים ופועל על פי דרכם.

"זה שקר וכזב והם יודעים את זה. הם פשוט לא קראו את החוק. מי שקרא את החוק יודע שאין קידום של הרפורמים והקונסרבטיבים אלא אפילו יש פגיעה בהם. זה ספין שקרי והם יודעים את זה. יש הסכמה שמקובלת על כולם, כולל הרפורמים והקונסרבטיבים שהחוק לא יפגע בהם אבל הוא לא מקדם אותם בשום פנים ואופן. אם אתה שואל אותי הרפורמים היו מוותרים על החוק. הם לא צריכים אותו. הם מוכנים לשתף איתו פעולה רק כי הם מבינים את המצוקה שלנו, את ההתבוללות".

אם כך למה בבית היהודי מתנגדים לחוק הגיור שלך?

"מאחורי כל החוקים שלי עומדים רבנים אורתודוקסים. ההתנגדות שלהם לחוק מגיע מכיוון של קרדיט פוליטי. הם חושבים שהם צריכים לעשות משהו. אנחנו כבר שנה וחצי בכנסת ושום דבר חדש לא התחיל".

"אין להם מועצת חכמי התורה ובגלל זה הציונות הדתית לא מצליחה לקדם שום דבר. ההתנהגות הפנימית פוגעת בהם אנושות. כל פעם רב אחר לא מסכים לסעיף כזה או אחר. החרדים היו עשרים שנה בשלטון, מה אנחנו עשינו מאז שהם לא בשלטון כדי לקרב את היהדות? הפשלות שלהם חוזרות כל פעם".

"החבר'ה שלנו נענים בקלות למסרים רדודים ולא מבינים מה הם עושים לזהותה היהודית של מדינת ישראל", מוסיף שטרן ומאשים את הבית היהודי. "למה יש להם ערר על חוק רב אחד? אנחנו הרי יודעים שמספיק רב אחד, אנחנו יודעים שריבוי הג'ובים הדתיים מרחיק את החילונים. הרב הראשי לא יודע לפסוק לעדות המזרח? בינתיים יש ערים שלמות בישראל שאין להם אף רב ובמקומות בהם מונה רב כמו פתח תקווה הם נכנעו לרבנים הראשיים. בבית היהודי נכנעו לרבנים הראשיים ולא מינו את הרב רונצקי כרב העיר פתח תקווה".

יכול להיות שהסיבה להתנגדות היא בגלל התנגדות לך עצמך?

"ברור. הם התנגדו להגדלת הגוף הבוחר בבחירות לרבנות הראשית, למרות שזה היה מוביל לבחירת הרב סתיו. הם העדיפו את הרב דוד לאו על פני הרב סתיו, העיקר שזה לא יגיע ממני. האשמנו את החרדים שהם מנצלים את כספי המדינה לג'ובים ואנחנו עושים את אותו הדבר. הם רואים בי איום".

שטרן מפנה אצבע כלפי חלק מחברי הבית היהודי ומאשים כי רבנים בכירים עומדים מאחוריהם ומשפיעים מאחורי הקלעים. "הם גנבו קולות ממצביעי הבית היהודי. הם הבטיחו משהו חדש מתחיל וכלום לא משתנה. חלק מחברי הכנסת הם למעשה הר המור שאחר כך אומרים שאסור לקחת מהבית היהודי כספים. כך הרב טאו פועל. לרב דב ליאור יש זכות ווטו על אופייה של מדינת ישראל. אחד האסונות הגדולים של הבית היהודי היה שניתן להם זכות ווטו. אם לא היה להם זכות ווטו אולי היינו מצליחים לשנות כאן דברים.

ואתה השליח האמיתי?

"אני השליח של רוח הציונות הדתית עליה גדלתי ועליה אני מחנך את ילדי ונכדי. כך הייתי גם בצבא. אני לא שליח של הציונות הדתית אלא שליח של רוח הציונות הדתית".

במושב החורף של הכנסת הגיש חבר הכנסת שטרן הצעת חוק לפיה יתאפשר למסעדות לפתוח בשבת וגם לקבל תעודת כשרות לשאר ימות השבוע. עם זאת הוא לא מסתיר כי יש בעיה בחוק. "יש חיסרון בחוק מכיוון שחלק מהמסעדות שסגורות היום בשבת יהיו פתוחים. היתרון הוא שיותר מקומות יהיו כשרים וחלק מהמקומות שהיום ממש לא כשרים כי ממילא לא ייתנו להם תעודת כשרות יהיו כשרים כדי שלא יצטרכו להחזיק שתי מערכות כלים כשרות. גם בשבת האוכל יהיה כשר רק שלא תהיה תעודה".

"אנחנו חייבים להבין שאין שום קשר בין שבת לכשרות. אנחנו תופסים טרמפ על השבת ואומרים שנתנה את הכשרות בשמירת שבת. אם יהיה פתוח בסילבסטר לא יהיה כשר? בבתי מלון מתבצע חילול שבת ויש תעודת כשרות ואף אחד לא אומר כלום. אנחנו חייבים להוכיח ולומר לעם ישראל שאנחנו לא אונסים אותם בכוח. אנחנו לא מנצלים אותם בלי סיבה".

מה הפתרון שלך בנושא השבת? לוותר לחילונים על הכל?

"מבחינתי אמנת גביזון מידן היא הפתרון. הבעיה היא שהפסדנו כבר הרבה כי בעוד שבאמנה אישרו לפתוח בתי תרבות ואוכל וסגרו את הקניונים היום כבר פספסנו את הקניונים. היום הסיפור הרבה יותר קשה וכל זמן שאנחנו לא פועלים הבעיה הולכת ומחריפה. אנשים הולכים ומתרחקים מהדת. פעם הסכימו לסגור קניונים והיום לא תסגור. אנחנו לא מתעוררים בזמן".

שטרן מביא כהוכחה לדאגתו הכנה לציבור הדתי את הצעת החוק אשר מבקשת לאשר לספורטאי או מועדון דתי לא להתחרות בשבת ואגב כך לא לפגוע במעמדו ובתוצאותיו. "אני רוצה שספורטאים שומרי שבת ימשיכו לשמור את השבת. שחקרי ביתר ירושלים לא הסכימו בזמנו לצאת לשחק בשבת אבל עם הזמן זה קרה. אי אפשר למנוע את חילול השבת אבל אני רוצה לצמצם את הפגיעה בספורטאים הדתיים. אני לא נגד הציונות הדתית אלא מנסה לעשות לה רק טוב".