"אין בחוקה של בנט שום יסוד של הציונות הדתית"

אברהם צימרינג, חבר מרכז הבית היהודי ומהפעילים הבולטים נגד חוקת המפלגה החדשה יוצא נגד בנט בחריפות. "פריימריז זה לעשירים. אנחנו רוצים שהבית היהודי תהיה גם לעניים. וועדת החוקה: "מתקפת הכפשות"

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 17/07/14 11:17 יט בתמוז התשעד

"אין בחוקה של בנט שום יסוד של הציונות הדתית"
פלאש 90, צילום: פלאש 90

"הדבר הגרוע ביותר בחוקה של בנט היא שאין בה שום יסוד של הציונות הדתית. אין שום אזכור של תורה ועבודה, אין אזכור על כך שצריך להיות בעלי אידאולוגיה דתית. אני לא פוסל אנשים דוגמת איילת שקד אבל אני רוצה שהם יצטרפו אלי. בנט רוצה שאנחנו נצטרף אליהם. ליכוד ב'. זו לא דרכנו. דרכנו היא דרכה של תורה ועבודה".

היום (ה') ומחר יתפרסמו בעיתוני המגזר מודעות חדשות תחת הכותרת 'בנט גונב את הבית'. הקמפיין האגריסיבי שמובילים אנשי הפורום הדמוקרטי - חברי מרכז הבית היהודי שמתנגדים לחוקת המפלגה שהציג בנט מובילים טון קשוח מול המפלגה. אברהם צימרינג, איש סניף ירושלים של המפלגה, חבר מרכז הבית היהודי ומהפעילים הבולטים בפורום הדמוקרטי, מסביר מה כל כך רע לדעתם בחוקה החדשה.

(צילום: הפורום הדמוקרטי)

"נקלענו למצב שבו אנו צריכים להגיב", הוא מסביר את פשר הקמפיין המשמעותי מתוך מרכז הבית היהודי נגד בנט. “לדעתנו הוא רוצה לנסות להעביר את החוקה, להעיף את תקומה וללכת שמאלה כדי להגיע לראשות הממשלה. לצערי הרבה אנשים טובים לא התעמקו בחוקה ומגינים עליה. הצגנו חוקה חלופית שבסיסה תורה ועבודה. זה המוטו הבסיסי שלנו".

על פי חוקת המפלגה החלופית, אותה פרסמו לראשונה בפורום הדמוקרטי ב'כיפה', במקום שכל המועמדים של הבית היהודי מלבד המקום העשירי יבחרו בפריימריז, מחצית המועמדים ייבחרו בעזרת פריימריז ומחציתם ייבחרו באמצעות חברי מרכז הבית היהודי. בראיון דוחה צימרינג את הטענות שמדובר בניסיון לשמר את כוח המפלגה ומדגיש - מדובר בצורך דמוקרטי על מנת לאפשר לאנשים להתמודד.

"פריימריז זה לעשירים. בשביל פריימריז צריך כסף. אנחנו רוצים שגם אנשים שאין להם כסף יתמודדו וייבחרו למקום ריאלי בבית היהודי. אנשים לא מעטים שלא זכו בפריימריז נכנסו לחובות כבדים. מבחינתנו יו"ר צריך להיבחר על ידי הציבור ולאחר מכן השאר צריכים להיבחר גם על ידי חברי המרכז. הרבה מאוד מהמועמדים הפוטנציאלים קשורים לחברי המרכז ועל כן המרכז מייצג את הציבור".

הדרישה המרכזית של צימרינג ושל הפורום הדמוקרטי הינה קיום הצבעה חשאית לאישור החוקה. בעזרת ההצבעה החשאית מבקשים חברי המרכז המתנגדים לבנט לגבש סביבם רוב לשינויים בחוקה.

"הייתי הראשון שקרא לבנט דיקטטור ולא טעיתי. כל מה שהוא רוצה לעשות זה חוקה של פחד. הצענו הצבעה חשאית. יש לנו 310 חברי מרכז מתוך כ-1100 ועוד הרבה שרוצים הצבעה חשאית, ולזה בנט מתנגד. הוא מצא סעיף בחוקה שאמר שאפשר לעשות הצבעה שמית ועכשיו הוא עושה את זה"

"הדבר הדמוקרטי ביותר בעולם הוא הצבעה חשאית כי החוקה שלו היא חוקה של פחדן", אומר צימרינג. “הוא לא רוצה להתמודד מול הציבור. גם וועדת החוקה היא חותמת גומי".

"אי אפשר להתעלם מההישגים של בנט", הוא מודה. “אני לא שופך את התינוק עם המים ואני לא אומר שבנט לא איתנו. אני אומר שצריכים להיות דמוקרטיים. שלא יחליטו לבד אלא יחליטו בעזרת החוקה. יש היום לבנט סמכות מלאה. דיקטטורה לשמה. מפלגות כאלו נעלמו מהשטח. אנחנו קודם כל דרך חיים ורק אחר כך מפלגה, מפלגה דתית לאומית ולא לאומית דתית. המוטו המרכזי צריך להיות שלנו". לדבריו המלחמה מול בנט מתנהלת בסניפים רבים בארץ "בחיפה, אשקלון, בית שמש, נתניה, חלק מפתח תקווה. לכן הפחד הגדול ביותר של בנט הוא בהצבעה חשאית. אנחנו בסך הכל אומרים לו לא לנצח בעזרת כוח הדיקטטורה אלא בכוח המנהיגות שיש לו. אין ספק שיש לו".

צימרינג הוא כאמור פעיל בסניף ירושלים, שנאבק בזמן הבחירות המוניציפליות בבנט ואף העמיד רשימה חלופית. לדבריו דווקא הניסיון בסניף ירושלים מלמד שבנט טעה ושהוא עושה שוב טעות. “בסניף ירושלים חברים בחרו רשימה ובנט קבע שהוא יחליט ולא הם. אני באופן אישי ניסיתי לעשות שלום בית עד 4 לפנות בוקר ביום הבחירות. בנט הודה לאחר מכן שהוא טעה והיום הוא עושה את אותה טעות שוב. בשביל מה? סניף ירושלים לא נגד בנט, הוא בעד דמוקרטיה. אם בנט ינצח בחוקה בבחירות חשאיות נלך איתו. אנחנו לא נגד האיש אלא נגד דיקטטורה".

"אין אצל בנט את הנושא של תורה ועבודה, ואצלנו הוא הבסיס שלנו", הוא מוסיף. “הוא משתמש במילים יפות אבל אפילו נושא יישוב ארץ ישראל לא מופיע בחוקה שלו. הבסיס שלנו הוא שונה. הגשנו את החוקה החלופית להצבעה וביקשנו שיפרסם את זה לכל חברי המרכז ולא פרסמו. לפי החוקה הישנה של המפד"ל מי שיכול להחליף חוקה זו ועדת מתמדת. מי בחר את הוועדה הזו? הקדוש ברוך הוא. לכל אחד יש זכות להציג חוקה. גם לנו. נשמח אם בנט ילמד את החוקה שלנו ויגיש הסתייגויות".

אתה לא חושש שבנט יעזוב אם תעשו בעיות? שנחזור להיות מפלגה של שלושה מנדטים?

"אני לא חושב שבנט יעזוב. אם יעזוב כוחו לא יהיה רב בבחירות הכלליות. בנט נבנה כולו מהתקשורת. אם נבדוק באופן מעשי הוא לא עשה הרבה. הוא נכשל ברבנות, התקציבים למוסדות ירדו. אני לא רואה שהצליח. בין הצהרות לתקשורת למעשים המרחק רב. אם החוקה תעבור לא נעזוב גם אנחנו. נקבל כל דבר שיעבור לפי החוק של המפלגה. לא נאהב את זה אבל נשמע לדעת הרוב. חשוב להדגיש שאנחנו לא נגד האיש אלא נגד ההתנהלות. יש בבנט כישרונות והלוואי שיביא את המנדטים”.

מוועדת החוקה נמסר: “פילוגם-אמונתם. מתקפת ההכפשות האישיות אינה דרכה של הבית היהודי, אמנם מספר פעילים רוצים שחצי מחברי המפלגה יבחר על ידי חברי המרכז במקום בפריימריז אך דרישתם לא תתקבל".