אייזנקוט מתכוון לצמצם סמכויות הרבנות הצבאית

הרמטכ"ל מתכוון לצמצם את סמכויות הרבנות הצבאית בכל הקשור לפעילות החינוכית שלה בצה"ל. זאת לאור מאבק השליטה בינה לבין חיל החינוך

חדשות כיפה נתנאל לייפר, כיפה 04/06/15 09:44 יז בסיון התשעה

אייזנקוט מתכוון לצמצם סמכויות הרבנות הצבאית
Miriam Alster, פלאש 90, צילום: Miriam Alster, פלאש 90

הרמטכ"ל, רב־אלוף גדי איזנקוט, מתכוון לצמצם בקרוב את סמכויות הרבנות הצבאית ולהגביל את מעורבותה בפעילות חינוכית בצה"ל. על פי הדיווח ב'הארץ', איזנקוט עומד להורות לאגף כוח האדם במטכ"ל לבחון מחדש את חלוקת הסמכויות בין הרבנות וחיל החינוך - שני גופים שביניהם ניטש בעשור האחרון מאבק שליטה חריף, שהיו לו גם משמעויות פוליטיות.

במאבק בין הרבנות וחיל החינוך הואשמה הרבנות על ידי חברי כנסת מהשמאל כניסיונות "החזרה בתשובה והטפה". הרב אביחי רונצקי ששימש כרב הצבאי הראשי היה "הנאשם" הראשי. לטענתם בימי כהונתו ענף "תודעה יהודית" ברבנות (שהוקם עוד בתקופת הרבצ"ר תא"ל ישראל וייס) הרחיב אז מאוד את פעילותו ביחידות, ואף גלש לתחומים שבעבר לא עסקו בהם רבנים, כמו ערכי לחימה.

בימי מחליפו של הרב רונצקי, תא"ל רפי פרץ, היחסים בין שני הגופים השתפרו מעט. אולם, בחיל החינוך המשיכו להתלונן כי בפועל מנצלת הרבנות את העלייה במספר הקצינים והלוחמים הדתיים ביחידות הקרביות כדי להגדיל את השפעתה. כזכור, לפני כשלושה חודשים דרשו בחיל החינוך להפסיק את השתתפות הרבנים הצבאיים בטקסי ההשבעה ועוררו זעם רב בקרב חיילים רבים.

המאבק בין הרבנות לחיל החינוך ניטש גם על סוגיות מינוריות של ניסוח, הרמטכ"ל הקודם, בני גנץ, החזיר בתחילת כהונתו ב-2011 את נוסח תפילת ה"יזכור" לנוסח הממלכתי ("יזכור עם ישראל"), חרף ביקורת של רבנים וחברי כנסת ממפלגות דתיות.

קצין בכיר בצה"ל הסביר אתמול כי "נדאג שהרבנות תעסוק בפעילות שעניינה רבנות והחינוך יעסוק בחינוך". נראה שהכוונה היא בעיקר לפקח ולהסדיר את הפעילות החינוכית בצה"ל, כדי למנוע את התחרות שנוצרה בין הגופים ולהחזיר את השליטה בפעילות זו לידי חיל החינוך.

הקצין הבכיר אמר כי צה"ל צריך לחזור לערכי היסוד שקבע דוד בן גוריון באשר לשירות דתיים וחילוניים: בצבא תשרור "אווירה יהודית", תישמר הכשרות, חייל חילוני יכבד את זכותו של חייל דתי להתפלל וחייל דתי ישתתף בפעילות היחידתית. הדברים נאמרו יומיים לאחר הסערה הציבורית שעורר הפרסום, על כך שחייל בבית הספר למ"כים נשפט ל-11 ימי מחבוש בפועל משום שנתפס כשהוא אוכל כריך ובו בשר חזיר במטווחי הבסיס, כריך אותו הביא מביתו. בצה"ל הגיבו לביקורת שספגו על ידי גורמים חילונים וביטלו לבסוף את העונש והמירו בריתוק לבסיס.

דובר צה"ל, תת-אלוף מוטי אלמוז, פרסם הודעה שבה הודה כי הצבא טעה בעונש שניתן לחייל, עולה חדש מארצות הברית. "נמשיך לשמור על כשרות מחד, אך לא נחטט בכריך של חייל מאידך", כתב אלמוז.

כזכור, אתמול דווח על עלייה משמעותית במספר שבתות החינוך שהועברו על ידי גופים אורתודוקסיים בשנתיים האחרונות. לא ברור כיצד הכיוון החדש של איזנקוט ישפיע גם על נתון זה והאם תהיינה השפעות נוספות על החיילים הדתיים ביחידות השונות.