איזה כיף (שוב) להיות יהודי

לאחר 500 שנה: צאצאי אנוסים מספרד הגיעו השבוע ארצה בכדי לחדש את הקשר עם העם היהודי

חדשות כיפה חדשות כיפה 24/08/08 00:00 כג באב התשסח

איזה כיף (שוב) להיות יהודי
דוד סלגדו, צילום: דוד סלגדו

מסתבר שהניצוץ היהודי מצליח לשרוד תקופות ארוכות במיוחד: משלחת של 16 צאצאי אנוסים מספרד, פורטוגל, איטליה וצרפת הגיעה בסוף השבוע האחרון לביקור בישראל, בכדי לחדש את הקשר עם העם היהודי ומדינת ישראל. הביקור בארץ הקודש הנשכחת יכלול סיורים בירושלים, קבר רחל, צפת, טבריה, חיפה, בית שערים, חצרים, קיבוץ לביא ועוד, לימודי עברית והיסטוריה יהודית. חברי המשלחת, שאבותיהם נאלצו להתנצר בתקופת האינקוויזיציה לפני יותר מ-500 שנה, הגיעו ארצה ביוזמת ארגון "שבי ישראל", המקיים קשר קבוע ופעיל עם צאצאי אנוסים ברחבי העולם, ומחזיק שליחים קבועים מטעמו בספרד, פורטוגל וברזיל.


חברי המשלחת השבוע בארץ (צילום: דוד סלגדו)


לדברי מיכאל פרוינד, יו"ר ארגון "שבי ישראל", אלפי צאצאי אנוסים פונים אל "שבי ישראל" מיוזמתם ומבקשים להחיות את הקשר שלהם ליהדות לאחר שנים רבות של חיים בסתר. "הביקור בישראל הוא חלק מתהליך ההתקרבות שלהם לעם היהודי ומדינת ישראל. יש לנו חובה היסטורית ומוסרית להושיט יד לאנשים היקרים האלה ולסייע להם ככל שנוכל", אומר מיכאל.


ארגון "שבי ישראל" הוקם בשנת 2002, ופועל לחיזוק הקשרים בין מדינת ישראל ויהדות התפוצות עם צאצאי יהודים ברחבי העולם. הארגון שם לו למטרה לשמש כ"זרוע ארוכה" של העם היהודי, ומנסה לבנות קשרים ויחסי גומלין עם "המעגל השני" של העם היהודי, כלומר - כל מי שאינם תחת ההגדרה של "חוק השבות" אך הם צאצאים של העם היהודי ובעלי זיקה ורגשות מיוחדים כלפיו. הארגון פעיל במדינות רבות בעולם ומסייע לקהילות שונות ביניהן צאצאי האנוסים (בספרד, פורטוגל, אמריקה הדרומית ומקומות אחרים), ה"סובוטניקים" ברוסיה, יהודי קייפנג (צאצאי הקהילה המתבוללת בסין), היהודים הנסתרים בפולין, קהילת "בני המנשה" בהודו ועוד.

משלחת אנוסי ספרד ופורטוגל מצטרפת למשלחת נוספת שהגיעה בחודש שעבר לביקור בישראל, ובה 22 צעירים וצעירות פולנים, שגילו כי הם צאצאים למשפחות יהודיות שחיו בשואה. בארגון שבי ישראל טוענים כי בפולין חיים כיום עשרות אלפי יהודים שאינם מודעים לזהותם.