אושר לקריאה ראשונה: שלוש שנות מאסר לרב שינצל מינית

ועדת החוקה של הכנסת אישרה היום (ג') את הצעת החוק שמבקשת להעניש כהני דת שמנצלים את סמכותם הרוחנית. ח"כ לביא: "אין לאף אחד סמכות להשתמש בידע ההלכתי שלו כדי לפגוע בנשים"

חדשות כיפה אפרת קרסנר, כיפה 01/03/16 17:06 כא באדר א'

אושר לקריאה ראשונה: שלוש שנות מאסר לרב שינצל מינית
shutterstock, צילום: shutterstock

ועדת החוקה, חוק ומשפט של הכנסת אישרה היום (ג') להצבעה בקריאה ראשונה את הצעת חוק העונשין של חברות הכנסת מיכל רוזין, עליזה לביא ורחל עזריה, שתעניש אנשים המנצלים את סמכותם הרוחנית לביצוע מעשיים מיניים, ותכניס אותם למאסר.

הצעת החוק מבקשת לתקן את חוק העונשין, ולהרחיב את העבירות של בעילה אסורה בהסכמה ומעשה סדום, כך שיכללו בנוסח החוק גם מעשים שנעשו במסגרת הדרכה או ייעוץ של כהן דת או אדם הידוע בציבור או מי שמציג את עצמו כבעל סגולות מיוחדות. עפ"י הצעת החוק, כהן דת העושה באדם שמלאו לו שמונה עשרה שנים מעשה מגונה, דינו מאסר שלוש שנים.

ח"כ עליזה לביא אמרה ל'כיפה' כי זו הצעת חוק חדשה: "עד היום היו כללים ברורים בתקנונים של רופאים ופסיכולוגים, אנחנו נכניס את השינוי גם לדמויות דתיות. בכל הנוגע לקיום יחסי מין ומעשה סדום, גם כשהם בהסכמה. מה לדוגמא קרה עם הרב עזרא שיינברג? בדיוק הסיפור הזה".

לביא סיפרה, שהניצול מתבצע לעיתים על ידי מנהיגים שמעמידים פני 'רבנים' :"כשהייתי חברה בארגון קולך, לא חשבתי שאגיע למקום שנזדקק לתקן את החוק בנושא בעלי סמכות רוחנית. לצערי, הניצול נעשה לעיתים ע"י מתחזים למנהיגים רוחניים בשם תורת ישראל. צריך לתת הגנה לאותן נשים, שהן לעיתים אף נשים דתיות, כיון שהניצול בא במקום של אמונה. אין לאף אחד סמכות להשתמש בידע ההלכתי שלו כדי לפגוע בנשים".

ח"כ מיכל רוזין אמרה כי היא מכירה את התופעה מהשטח: "אנו מקבלות פניות רבות מנשים שמוצאות את עצמן מנוצלות במה שנראה אף להן כהסכמה. אולם מדובר בתלות נפשית. לעיתים התלות מאוד עמוקה, ולכן ההסכמה אינה חופשית. להצעת החוק יש מסר בהעלאת המודעות הציבורית. אנו מבקשות לקבוע את הנורמה של הסכמה, כך שיחסים בין גברים לנשים יהיו בהסכמה מלאה ללא תלול או ניצול מכל סוג שהוא".

ח"כ רחל עזריה, אמרה כי כנשים דתיות, חייבים לפעול נגד התופעה: "אין אפוטרופוס לעריות. הנושא מאוד חשוב ביהדות. כנשים דתיות, אנו צריכות לשים את הנושא בראש סדר העדיפויות שלנו".

יו"ר הוועדה ח"כ ניסן סלומינסקי אמר "אנו מחוקקים חוקים לא כדי להעניש, אלא כדי להרתיע מפני קיומם של מעשים אסורים".