אושר בקריאה טרומית: הגבלות על סרבני גט הנמצאים במעצר

בדרך להגבלות על סרבני גט. מליאת הכנסת אישרה בקריאה טרומית את הצעת החוק המבקשת להגביל את אפשרותו של סרבן גט כלוא לקיים שיחות טלפון ולקבל מזון מהדרין כל עוד הוא לא מספק גט לאישתו

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 26/11/14 13:45 ד בכסלו התשעה

אושר בקריאה טרומית: הגבלות על סרבני גט הנמצאים במעצר
אילוסטרציה: פלאש 90, צילום: אילוסטרציה: פלאש 90

מליאת הכנסת אישרה היום (ד') בקריאה טרומית את הצעת החוק של חבר הכנסת דב ליפמן וקבוצת חברי הכנסת, המבקשת להגביל את זכויותיו של סרבן גט הכלוא בבתי הכלא בישראל. 39 ח"כים תמכו בהצעה ללא מתנגדים.

מוצע כי בית הדין הרבני יוכל להגביל את אפשרותו של סרבן גט כלוא לקיים שיחות טלפון, פרט לשיחות עם עורך דינו, טוען רבני מטעמו ועם בני משפחתו מדרגה ראשונה ובלבד שהשיחות עם בני משפחתו כאמור לא יעלו על עשר דקות. בנוסף, מוצע כי בתי הדין הרבניים יוסמכו להטיל הגבלה על אפשרותם של סרבני גט לשהות באגף תורני וכן לקבל אוכל ברמת כשרות "מהדרין" ("גלאט").

בדברי ההסבר להצעה נכתב: "החוק הקיים אינו מספק מענה במקרים בהם למרות שסרבן הגט נאסר בשל סירובו לתת גט, הוא ממשיך לעמוד בסירובו גם מתוך הכלא. הניסיון מלמד כי סרבני גט מוכנים לשהות במאסר זמן רב, ובכך למנוע מנשים רבות להשתחרר מעגינותן. במקרים כאלו, כל הכלים המצויים כיום בחוק (צווים האוסרים על יציאה מן הארץ, על החזקת רישיון נהיגה, על הטלת עיקולים על גמלה או קצבה וכו'), הפוגעים בזכויותיו של אדם חופשי, אינם אפקטיביים כיוון שממילא סרבן הגט נמצא במאסר".

מטרת החוק היא לתת בידי בתי-הדין הרבניים כלים אפקטיביים לטיפול במקרים כאלו, שבעזרתם ישתכנע סרבן הגט לשחרר את האישה מעגינותה.

ח"כ ליפמן: לכולנו יש רצון שלא יהיו שום עגונות במדינת ישראל ויש לנו את הכלים לעשות את זה. אסור לתת לאנשים שלא נשמעים לפסק דין של בית דין רבני, לבקש לשהות באגף תורני בכלא בטענה שהם דתיים.