אולפנה פמיניסטית ראשונה תוקם בשנה הבאה בתל אביב

במוסד החדש 'צופיה' מתכננות המקימות לקיים שעות לימוד גמרא במתכונת של ישיבה תיכונית ותוכניות העצמה נשית במטרה לחנך נשים ללמדנות ומנהיגות. "הדרישה עלתה מן השטח", אומרות היוזמות

חדשות כיפה נטעאל בנדל 01/01/14 16:15 כט בטבת התשעד

בשנת הלימודים הבאה תוקם לראשונה בתל אביב אולפנה על טהרת ערכי הפמיניזם הדתי בשם "צופיה" כשבסילבוס ישובצו שעות לימוד גמרא כשל ישיבה תיכונית ותכניות העצמה נשית במטרה לחנך נשים ללמדנות ומנהיגות דתית. "זו דרישה שעלתה מן השטח בקרב הקהילה הדתית בתל אביב והחלטנו לתת לה מענה", אומרת ד"ר חנה פרידמן מיוזמות האולפנה ומי שעתידה להיות אחראית על תחום הגמרא במקום.

האולפנה הפמיניסטית החדשה בתל אביב "צופיה" תפעל במתחם תיכון צייטלין, זאת במטרה שלא ליצור מתחים בין מוסדות החינוך בעיר, והעומדים בראש היוזמה הם ד"ר חנה פרידמן, צוריאל דביר מנהל תיכון צייטלין, הרב בני פרל ראש הישיבה למדעים ואומניות בתל אביב ושירה ברויר מנהלת תיכון פלך לבנות בירושלים.

"האוכלוסייה הציונית דתית בעיר תל אביב עברה שינוי וזהינו שקיים צורך לבית ספר כזה בשטח" אומרת ל'כיפה' ד"ר חנה פרידמן "אנחנו לא חושבים שיש איום בחינוך שוויוני לבנות אלא שמדובר בגלגל הצלה לבניין הרוחני של הבנות ואנו רוצים ומאמינים שהאולפנה תיתן מענה לעולם מורכב, תאפשר ידע רחב לימוד תורה מעמיק ולא רק העשרה רוחנית. אנחנו עושים שימוש בהפרדה המגדרית בבית הספר כדי להגיע להעצמה הנשית של התלמידות".

ד"ר פרידמן מספר כי לאחר לימודיה באולפנת חורב בירושלים היא נדרשה להשקיע זמן רב בהשלמת ידע תורני שלא סופק לה במוסדות החינוך בהם התחנכה "הלמדנות הזו היא ידע וכוח, לא כוח על אחרים אלא כוח פנימי של עיצוב העולם הדתי" היא אומרת "אנחנו רוצות למדנות שמשוחחת עם העצמה הנשית ושתיתן לאישה ידע שיאפשר לה לחשוב לבד. בבית הספר יהיה דגש על לימוד גמרא ותכנים דומים לישיבות תיכוניות, בוודאי מקבילים ברמתם.

בית הספר יקיים שני מסלולי לימוד בהם מסלול גמרא רגיל, ברמה של ישיבה תיכונית, ומסלול גמרא מורחב אשר על שתיהם אחראית ד"ר פרידמן. "הרצון ללימוד מחלחל מעולם המדרשות", אומרת ד"ר פרידמן, "בנות פותחות לראשונה גמרא בגיל 18 ושואלת למה לא עשות זאת קודם. גיל העשרה הוא שלב מרכזי בעיצוב הזהות הדתית של הבת ואנחנו רוצים שהובלת הזהות שלנו תהיה בעזרת לימוד המקורות שלנו".

לפניות לכתב נטעאל בנדל - desk@kipa.co.il