אבי וורצמן: אעצור הרפורמה בתנ"ך ובתושב"ע

בראיון ל'כיפה' אומר סגן שר החינוך אבי וורצמן כי למרות שרוב הרפורמה בחינוך שהנהיג פירון טובה, יהיו חלקים שהוא יבטל. בסוף השבוע יודיעו במשרד החינוך על הורדה נוספת בשכר הלימוד

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 28/12/14 01:18 ו בטבת התשעה

אבי וורצמן: אעצור הרפורמה בתנ"ך ובתושב"ע
פלאש 90, צילום: פלאש 90

לא כל הרפורמות שהנהיג שר החינוך הקודם נכונות וטובות, כך אומר סגן שר החינוך אבי וורצמן, בראיון ל'כיפה'. בימים אלו השיק וורצמן את קמפיין הבחירות שלו, לקראת הפריימריז המתקרבים, ויוצא לראשונה באופן פומבי נגד הבוס לשעבר - שר החינוך הרב שי פירון.

"בסיס הרפורמה מבורך, אבל לא ניתן בשום אופן שמדעי הרוח בחברה הדתית והכללית יפגעו. לא אתן יד לפגיעה בלימודי התנ"ך והתושב"ע. יש מקום להתאמות בלימודי התנ"ך ואבחן את הנושא, אבל הרפורמה לא מטיבה עם החינוך הדתי והמגמה שלי היא לחזק את לימודי התושב"ע, לא לפגוע בהם. אדאג לשינויים ברפורמה כך שלא יפגעו בנושאים אלו", אומר סגן השר.

במסגרת הקמפיין, מציג עצמו וורצמן כמעין מקבילה לסופרמן בתחום החינוך, כשבסרטון נראה סופרמן כשהוא טובע בים של עבודה בנושאי חינוך, בעוד וורצמן מציג קבלות. לדברי סגן השר, הוא מתכוון לבסס את הקמפיין שלו בנושא חינוך, נושא אותו הוא מקדם לדבריו בשנתיים האחרונות, וכי הוא הוכיח שהוא 'מר חינוך'.

"התחושה טובה", הוא עונה לשאלה האם הוא מאמין שיש לו סיכוי להגיע למקום ריאלי בעקבות ריבוי המתמודדים. "יש מועמדים ראויים וזה מעיד על חוזקה של המפלגה. אנשים מבינים שהמפלגה תקבל 20 מנדטים ותהיה במקום גבוה בממשלה הבאה. אנחנו עובדים קשה ומתכוונים להגיע למקום גבוה כדי להמשיך את העשייה. באופן טבעי לח"כים המכהנים יש יותר סיכוי להגיע למקום ריאלי אבל אין מקום לשאננות ואני מקווה שכמה שיותר אנשים יצביעו עבורי".

וורצמן מצביע על לא מעט השיגים אליהם הגיע בשנתיים האחרונות, ביניהם העברת תקציבים משמעותיים לציונות הדתית, הובלת נושאי זהות היהודית וכן טוען כי שכר הלימוד במוסדות החינוך של הציונות הדתית ירד באופן דרסטי בעקבות פעילויות שיזם. "פעלנו כבר מתחילת הקדנציה להוריד את שכר הלימוד, והוא ירד בעשרות אחוזים. צריך להבין שהגבייה נובעת מסיבות רבות, אך עדיין יש מקום לייעל את בתי הספר. אין היום כמעט בתי ספר בהם שכר הלימוד לא ירד בעשרה אחוזים לפחות. הבחירות הגיעו מהר מדי. אם היה לי עוד זמן השינוי היה משמעותי יותר ואני מקווה שאוכל לעסוק בכך בקדנציה הבאה".

לדבריו, לאחר שבשנת הלימודים שעברה שכר הלימוד בבתי הספר בציונות הדתית ירד במינימום עשרה אחוזים, בסוף השבוע הקרוב הוא יחשוף רפורמה נוספת נוגע לשכר הלימוד. למרות הפצרותי הוא סירב לספר מה הרפורמה, ואמר רק כי "בימים הקרובים נוציא עוד רפורמה, עוד הפחתה בשכר הלימוד, שנוגעת להמון בתים".

בין היתר חנך וורצמן בשבוע שעבר את תכנית התנ"ך '929' ששואפת לכך שכל אדם בישראל ילמד בסופו של דבר פרק תנ"ך ביום. בינתיים, לצד תשבחות, קיבלה התכנית ביקורת על כך שהיא מציגה תכנים לא מתאימים, ומנגד טענות באשר לכפייה דתית. וורצמן מצידו מסרב להתרגש.

"שמעתי את הביקורת. מבחינתי מדובר בחלום שהתגשם והשבת התנ"ך לעם ישראל. בתוך ארבעה ימים 40 אלף אנשים הצטרפו. זה דבר ענק. המטרה היא לחבר את כל עם ישראל לתנ"ך ובתוך 5 שנים השאיפה היא להגיע למיליון איש שלומדים מדי יום תנ"ך. באופן טבעי ישנם בעיות בתכנית חדשה והבעיות הללו יתוכנו. מי שלא עושה לא טועה. התנ"ך שייך לכל יהודי, גם לאבי וורצמן וגם לזהבה גלאון. זו לא כפיה דתית ואין מקום לביקורת שכזו".

בתחילת השבוע פורסם ב'כיפה' כי האוניברסיטה העברית הכריעה כי ב-25 לדצמבר, חג המולד, יקבלו הסטודנטים יום חופשה. וורצמן קובע כי מדובר במעשה מקומם. "אנחנו מדינה יהודית ולוח החופשות היא על פי לוח החגים היהודי. כמובן שאפשר וצריך לתת למוסלמים ולנוצרים את החופשות שלהם ולהתחשב, אבל החופשות הינם על פי החגים היהודיים בלבד. אני קורא לאוניברסיטה לחזור בהם בעתיד מההחלטה הזו. אין בה מקום במדינה יהודית".

"חלק מהאקדמיה הגיעו למקומות לא טובים בשם חופש הביטוי", אומר סגן השר. "נתקלתי בתופעות פסולות כמו מתן במה להרצאות של מחבלים. גם כשרוצים לדגול בחופש הביטוי, ערך נעלה כשלעצמו, לא צריך לתת במה לתופעות קיצוניות. גם לדמוקרטיה יש גבולות וצריך לדעת אותן. אני מצפה מראשי האוניברסיטאות לשים גבולות ברורים ולשמור על הכללים והזהות היהודית של עם ישראל".

"אני מתכוון להשקיע הרבה בחינוך הציוני והיהודי במגוון תכניות", הוא מתכנן כבר את היום שאחרי הבחירות לכנסת. "אם רוצים שתחום החינוך בבית היהודי יהיה חזק אני מצפה שיצביעו לי. אני חושב שהוכחתי במשך השנתיים האחרונות שאני מוביל את התחום ביד רמה. השקענו בפרויקטים גדולים בחינוך הדתי ובחינוך הכללי והתוצאות נראות בשטח".

לדבריו, הוא מתכוון להמשיך ולקדם את תחום החינוך. "אני מתכוון להשקיע הרבה בחינוך הציוני והיהודי, בעידוד וחיזוק המצוינות ומיצוי הכישרונות של הילדים. אני מתכוון לעסוק רבות בצמצום הפערים במדינת ישראל. הפערים בלתי נסבלים ויש בפועל שתי מדינות לשני עמים בין הפריפריה למרכז, בין האוכלוסיות החלשות והחזקות. אני רוצה לעשות שינוי ענק בתחום".

בנוסף, אומר וורצמן, הוא מתכוון לקדם את חיזוק מעמד המורים. "משרד החינוך הוא משרד התשתיות של העם היהודי וככל שנדאג שגם המורים וגם התלמידים יקבלו תנאים טובים יותר כך תהיה לנו מדינה טובה יותר. צריך למשוך יותר מורים ולעודד יותר אנשים להיכנס לתחום כמקצוע לחיים. זה העתיד של מדינת ישראל".

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן