התערבות רבנים בפוליטיקה: "חשובה ואפקטיבית" או "חילול השם גדול"?

מערכת הבחירות לרשויות המקומיות זו סיבה טובה לבחון האם תמיכת רבנים במועמדים השונים עדיין משפיעה על הציבור. מה המצב במגזר החרד"לי, הליברלי והחרדי? והאם מדובר בהתנהלות שמכבדת את הרבנים? שלושה יועצי תקשורת בניתוח מיוחד ל'כיפה'

חדשות כיפה משה ויסטוך 28/10/18 17:00 יט בחשון התשעט

התערבות רבנים בפוליטיקה: "חשובה ואפקטיבית" או "חילול השם גדול"?
האם תמיכת רבנים בפוליטיקאים עדיין משפיעה על הציבור? הרב יוסף ופרס, צילום: פלאש 90. קובי גדעון

זאב אלקין התהדר במהלך קמפיין הבחירות האחרון לעיריית ירושלים בתמיכת הרב דוב ליאור, משה ליאון פרסם את דבר תמיכתו של הרב אביגדור נבנצאל, ואפילו עופר ברקוביץ' טרח לציין שהוא מרבה להתייעץ עם רבנים. בשיחה עם שלושה יועצי תקשורת ויחסי ציבור ניסינו לברר מדוע, גם בשנת 2018, חשוב למועמדים השונים לקבל את חיבוק הרבנים והאם הרדיפה אחר קולם של אנשי התורה, בכלל יעילה מבחינה אלקטורלית.

"מקומָם של הרבנים בחברה הישראלית, בטח המסורתית, הוא גבוה מאוד, אומר ל'כיפה' יועץ התקשורת ומנהל מחלקת יחסי הציבור ב'זליגר שומרון תקשורת', דודי אביטן.

לדבריו, "רבים מהמועמדים רוצים לקבל תמיכה מהרבנים, שמעבר לכוח האלקטורלי שהם עשויים להביא עמם, המועמד מקבל מעין 'אור ירוק' הלכתי למעשיו. הקשת הרחבה של תמיכת הרבנים מעניקה לאותו מועמד את הכוח להמשיך במירוץ. המועמד שאני עובד איתו למשל, יוסי דייטש, הצליח לגרוף תמיכה מקשת רחבה של רבנים, וביניהם הרב טאו, האדמור מגור, האדמור מבעלזא, הרב מאזוז ועוד, וזה מאפשר לו לקבל תמיכה גם במגזרים שהוא לא משתייך אליהם.

היביא לו קולות? רב מאזוז מברך את יוסי דייטש

היביא לו קולות? רב מאזוז מברך את יוסי דייטשצילום: יחצ

גם מנכ"ל 'בלומברג תקשורת', אריק בלומברג, מסביר מדוע מנקודת מבטם של המועמדים השונים, תמיכת הרבנים מהווה דבר חשוב, "רבנים, בוודאי בקהילות דתיות, הם מובילי דעה ואג'נדה בהיבט האידאולוגי, החינוכי והתורני".

מי שאמנם מבין את זווית המועמדים, אך נרתע משיתוף הפעולה של הרבנים, הוא  אסף פאסי, מבעלי משרד 'פאסי . קראוס דיגיטל'. "למועמדים חשוב כל דבר שיכול לסייע להם להגיע ליעד הנכסף", הוא אומר ומציין כי  "לשם כך הם הולכים לשוק, מכתתים רגליהם בכל בית ובית שנפתח עבורם ומגיעים גם לשליחי ציבור, פוליטיקאים וכן, גם רבנים".

יש בתמיכת הרבנים חילול השם גדול"

לצד זה, הוא מסייג ואומר כי דווקא ההתנהלות הרבנית לא תמיד מכבדת, "האם הדבר מגביר ומעלה את כבוד התורה? בעיני חד משמעית לא. ואפילו להפך. יש בכך חילול השם גדול".

זה עדיין אפקטיבי? אנשים באמת יבחרו להצביע למועמד מסויים רק מכיוון שרב גדול, זה או אחר, תומך בו?

פאסי, שמנהל את את מערך הדוברות של עליזה בלוך לראשות עיריית בית שמש, ובעבר ניהל את קמפיין הדיגיטל של נפתלי בנט, משה ליאון, יוסי דגן ומועמדים נוספים, משוכנע שבחלק מהמקומות הנושא עדיין בעל השפעה וחשיבות רבה, "בחוגים מסוימים בציבור הדתי לאומי, בעיקר בחלק החרד"לי, זה עדיין תופס".

לצד זה, הוא מציין כי דווקא בציבור החרדי, הנחשב שמרני וממושמע לקול הרבני, חל שינוי בשנים האחרונות, "השינוי במגמה נוצר, בין היתר, עקב כניסת עסקנים רבים לתחום. תמונות וסרטונים היוצאים מבתי הרבנים, בשאלות שהם נשאלים בנוגע למועמדים באמצע לימודם, מעלה קבס אצל רבים מתלמידי החכמים ובעיקר אצל אלה היודעים מה קורה מאחורי הקלעים ומאחורי סיפור התמיכה האמיתי של חלק מהרבנים".

לא אוהב את תמיכת הרבנים. פאסי

לא אוהב את תמיכת הרבנים. פאסיצילום: באדיבות המצולם

ניתוח דומה סיפק בלומברג, שבמערכת הבחירות הנוכחית משרדו משמש כדובר סיעת 'מאוחדים' של אריה קינג ודב קלמנוביץ, ובעבר עבד עם ראש מועצת הר חברון יוחאי דמרי ומועמדים נוספים. לדבריו, "היחס לרבנים שונה בין מגזרים ועדות. במגזר החרדי הרב ניצב במרכז הקהילה ולעיתים יש לו השפעה מכרעת".

גם הוא עושה חלוקה ברורה בין הזרם השמרני לליברלי בציונות הדתית, אך מספק זווית ראיה נוספת - העדתית, "בקרב מזרחיים מסורתיים יש לרב השפעה מסוימת והיא שונה מזו שמגזר הדתי לאומי".

וזה נכון גם בתקופה שלנו?

"ההוכחה הברורה לכך היא השימוש הנרחב בבחירות האחרונות בתמונתם של רבנים בכירים - דוגמת מרן הגאון הרב מאזוז או אף בשמו של מרן הרב עובדיה יוסף - במאות רשויות, ואף ברשויות בעלות צביון חילוני מובהק".

בנוגע לציבור החרדים אומר בלומברג כי "מעניין לזהות במערכת הבחירות הנוכחית בקיעים גדולים מתמיד בתוך הציבור החרדי בכל הנוגע להשפעת הרבנים, מגמה שתלך ותגדל מן הסתם ככל שהציבור החרדי ייכנס למעגל התעסוקה ויעצים את האני העצמי".

יוסף, קינג וקלמנוביץ

ב'מאוחדים' כן רואים חשיבות בתמיכת הרבנים. יוסף, קינג וקלמנוביץ'צילום: יח"צ

אביטן, שמלבד דייטש משרדו מנהל את מערך הדוברות של ירון רוזנטל בריצתו למועצת גוש עציון וניהל בעבר את קמפיין 'יש עתיד במגזר הדתי, חולק על חבריו ומשוכנע שתמיכת הרבנים עדיין יעילה גם במגזר החרדי.

"התמיכה הזו חשובה מאוד ואפקטיבית מאוד", הוא טוען, "הירושלמים לדוגמה, המורכבים בכלל גווני האוכלוסיה, נחשבים מסורתיים מאוד וחשוב להם לשמוע מה הרב שלהם אמר והחליט. אנו חשים את זה על בשרנו כשבימים האחרונים הרבה מאוד אנשים החליטו להצביע לדייטש רק מכיוון שהרב שלהם הביע את תמיכתו בו".

מידת ההשפעה של הרבנים עולה בתקופת בחירות

לפי ניתוחם של השלושה, דעתם של הרבנים עדיין נחשבת בקרב הציבור החרדי, הדתי והמסורתי, אך מדבריהם ניתן בהחלט לזהות ערעור מסוים בהשפעתם. עם זאת, מציע בלומברג למועמדים השונים לא להיתלות באופן מוחלט על תמיכת הרבנים כמה שינבא את תמיכת הציבור בהם.

"צריך לזכור שלא ניתן לבצע ניתוח סטרילי בכל הנוגע למידת ההשפעה שישנם לאנשי ציבור ורבנים, בפרט בתקופת הבחירות, בשל העובדה הפשוטה שבתקופה זו העצימות וסף הרגישות התודעתי גבוה בהרבה. זאת, גם בשל הפרסומים והפרשנויות הנלוות שהקמפיינרים ויועצי התקשורת מעניקים לכל תמיכה או אפילו לברכת הדרך, שבאה להעצים את הבחירה".