"הגיע הזמן שהציונות הדתית תצא מהשטיבל"

לא חושש מאלקין וליאון ("מחזרים אחרי החרדים"), לא מתרגש מהמועמד החרדי דייטש ולא סופר את עזריה ("מחפשת סידור עבודה"). בראיון ל'כיפה' מצהיר עופר ברקוביץ': "אין לי אגו. הציונות הדתית במרכז האג'נדה שלי"

עדי מאמו שוורץ משה ויסטוך ועדי מאמו שוורץ 30/07/18 17:21 יח באב התשעח

"הגיע הזמן שהציונות הדתית תצא מהשטיבל"
"אין לי אגו". ברקוביץ בסיור בעיר, צילום: שרון גבאי

עשר דקות לאחר הזמן שקבענו לראיון, וחניה פנויה עדיין לא נראתה באופק ברחוב שבו מתגורר המועמד לראשות עיריית ירושלים עופר ברקוביץ'. "גם לזה יש לי פתרון", אמר בחיוך באמצעותו ניסה לשדר, כמו לכל אורך השיחה, ביטחון עצמי ואמונה ביכולתו לנצח במירוץ לראשות הבירה. גם אם בדרכו לכס ראש העיר ניצבים שר, חברת כנסת ובכיר בעירייה המקורב לשרים ליברמן ודרעי.

במידה ויו"ר סיעת 'התעוררות', אשר שימש כחבר קואליציה בעיריית ירושלים במשך 9 שנים, ינצח בסוף חודש אוקטובר את כל מתחריו הוא יכהן כראש העיר הצעיר ביותר שאי פעם נבחר בבירה. עם זאת, הוא הדגיש בראיון מיוחד ל'כיפה', שהגיל לא צריך להוות מכשול וכי הרקע של יתר המועמדים כלל לא מרתיע אותו.

יושב הירושלמי הממוצע בבית וחושב לעצמו: יש מועמדים כמו שר בכיר בממשלה, בכיר בעירייה בעל רקע כמנכ"ל משרד ראש הממשלה וחברת כנסת שכיהנה בעבר כסגנית ראש עיר. אז למה להצביע לעופר ברקוביץ'?

"לגבי ליאון אני לא מזלזל בתפקידים שעשה בעבר, אבל לא ראיתי הישגים מיוחדים שלו בעיר. גם לא שמעתי שיש לו חזון ותכניות", אמר ולא שכח לעקוץ, "סחתיין שהוא החזיק מעמד ונשאר בעיר כמה שנים אחרי שעבר מגבעתיים. ובכל זאת, זה לא הופך אותו לירושלמי ולא מכשיר אותו להיות מועמד ראוי לעיר הזאת".

משה ליאון

ברקוביץ לא מתרשם מעברו. משה ליאוןצילום: מרים אלסטר/פלאש 90

לפי כמות המילים שהשקיע ברקוביץ' כדי לתקוף את ליאון, נראה שמי שהוא תופס כיריב העיקרי שלו זה השר זאב אלקין מהליכוד. "ההישג היחידי של אלקין בעיר זו הקפאת הבניה", הוא יורה בלי כל הקדמה נימוסית, "הוא חבר בכיר בממשלה שהקפיאה את ירושלים בשנים האחרונות מבחינת בניה, ובכל שנותיו כשר לענייני ירושלים בשנים האחרונות לא ראיתי איזו טביעת אצבע מיוחדת מצדו.

"יש למשרד שלו כסף פנוי ותקציבים בגובה מאות מיליוני שקלים לטובת העיר, שבינתיים לא קיבלו ביטוי. אני חושב שהוא איש ראוי ברמה הלאומית אבל אני פחות רואה אותו מתחבר לשטח ומבין את העיר ואני חושב שהוא פחות מתאים לקידום תהליכים פנימיים".

נושא נוסף שהמועמד הצעיר מצא לנכון לזקוף לגנותו של יריבו, זה אי העברת פעילות כל משרדי הממשלה לירושלים, "ממשלות ישראל קיבלו בשנים האחרונות החלטה להשיב את אלפי העובדים לבירה וזה מאבק שניהלתי בעצמי במשך זמן רב. לא יכול להיות שהשר לענייני ירושלים לא מצליח להעלות אפילו יחידה אחת לעיר. אם הוא לא הצליח לעשות את זה מתוך הממשלה איך הוא יעשה זאת מחוצה לה?. אני חושב שזה מחדל רציני"

עופר ברקוביץ (35) נולד וגדל בירושלים, עובדה אותה הוא מנסה לזקוף לזכותו בכל עת מול חלק מיריביו למירוץ במערכת הבחירות הקרובה. אביו, הוא עו"ד מוכר בעיר ואמו החלה לעבוד בעירייה שנים רבות לפני שבכלל חלם להיות פעיל ציבורי בולט. את שירותו הצבאי בן השש שנים סיים כמ"פ בדרגת סרן ביחידה מובחרת הקשורה לחיל האוויר, במסגרתה הוא משרת במילואים כרס"ן. הוא בוגר תואר ראשון בחוג לפילוסופיה כלכלה ומדע המדינה באוניברסיטה העברית בירושלים. ומעט לאחר שחרורו לפני כעשור בער בו הצורך לשנות את פני עיר הולדתו.

"פטריוט ירושלמי". ברקוביץ

"פטריוט ירושלמי". ברקוביץצילום: בנימין טוויטו

"הייתי פטריוט ירושלמי מגיל צעיר", ציין, "ולופליאנסקי היה אז ראש העיר שהייתה במצב קשה עם מצוקת דיור חריפה, הגירה שלילית, חוסר תמיכה בתרבות, מחסור בתעסוקה, תחבורה לקויה ועוד בעיות רבות. באותו הזמן החלטתי באופן אמוציונלי שאני הולך להיאבק על עתידה של ירושלים".

הוא הקים את תנועת 'התעוררות' והקפיד, לדבריו, על תמהיל מגוון של חבריה, "השותפים להקמה היו דתיים, חילונים, מסורתיים, ימניים ושמאלניים. זאת מתוך הנחה שוויכוחים פוליטיים, שאינם רלוונטיים לעיר, מונעים את פיתוחה".

לטענתו, לסיעה שהקים יש קרדיט גדול בהמלכתו של ברקת ובקידומה הגדול של העיר, "במהלך בזק של עבודת שטח גדולה, של צעירים בעיקר, הצלחנו לעורר תקווה לשינוי. זה תורגם בבחירות 2008 בבחירת ראש עיר ציוני ופלורליסטי וזה תורגם לשינוי מאזן הכוחות בעירייה בין הציבור הכללי לחרדי ובהכנסת שני חברי מועצת העיר צעירים שאחד מהם היה אני".

במשך 9 שנים הייתה הסיעה חלק מהקואליציה של ברקת, וב-4 מתוכם כיהן העומד בראשה כסגן ראש העיר, "התעוררות הייתה בכל צומת אפשרית וחשובה של העיר בנושאי כלכלה, עסקים, יזמות, תרבות, חינוך, יהדות וחברה. הקלנו על הורים עובדים, נלחמנו במונופולים ואין כמעט תחום שלא הורגשה הנוכחות שלנו.  הרעיון המרכזי שלנו היה פחות עסקנות ויותר חיבור לשטח".

האידיליה עם ברקת הגיעה לסיומה בקיץ שעבר, על רקע הטענות כי ראש העיר רקם ברית עם הנציגים החרדים בעירייה והעביר מבני חינוך מהציבור הדתי לאומי לזה החרדי. לבסוף, הוא החליט לפרוש מתפקידו ולדבריו, אכזבתו מברקת הובילה להכרזה על מועמדותו לראשות העיר.

"תמכנו בברקת פעמיים אבל הגענו למסקנה שהוא לא יכול להיות שוב המועמד של הציבור הציוני בעיר, הוא הסביר והדגיש כי הכוונה לרוץ לראשות העירייה, "הפכה להיות דומיננטית אף יותר לאחר שברקת הודיע על מעברו לליכוד". על תפקודו של מי שהוא מתכנן לרשת בתפקיד אמר ברקוביץ' כי "באופן כללי אני נותן לניר ציון חיובי. בעשור האחרון קודמו בעיר תהליכים שלא נעשו מעולם. לצד זה, יש עדיין תחומים לא מספיק מפותחים בעיר".

עזריה עשתה פה מעשה לא אחראי שנועד לשרת את האינטרסים האישיים שלה"

בסקר שנערך בשבועות האחרונים, על ידי פרופ' קמיל פוקס עבור מטה השר אלקין, עלה כי בסיבוב הראשון צפוי אלקין לזכות ב-27% מהקולות, ואילו ברקוביץ' יקבל 23.5%. למקום השלישי הגיע המועמד החרדי, שאז עדיין לא הכריז רשמית על הצטרפותו למירוץ יוסי דייטש עם 18.1%, משה ליאון קיבל 17.5%, רחל עזריה 6.2%, נחמן שי 2.7%, יוסי חביליו 2.6% ואבי סלמן 0.8%.

בסקר ראש בראש שהוזמן על ידי מטהו של ברקוביץ' עלה כי במידה והוא יעלה לסיבוב השני יחד עם אלקין, ינצח יו"ר התעוררות עם 51% תמיכה לעומת 49% ליריבו. "בציבור הציוני אין תחרות", הוא הכריז בביטחון, "בציבור הדתי לאומי, מסורתי, חילוני אני מנצח את כל המועמדים. ואפילו 8% מהציבור החרדי הצביע לי. אני מעריך שאלה החרדים המודרניים העובדים והממלכתיים. אני לא נגד אף מגזר בעיר ואני מתכוון לעבוד בשביל כולם ולהסתכל על עבודתי בצורה עניינית ולכבד כל אדם ותפיסה בעיר".

ההצטרפות של ח"כ עזריה למירוץ לא הכניסה מקל לגלגלי הקמפיין שלך? הרי על פניו אתם מתמודדים על אותו קהל יעד

מדבריו על חברת 'כולנו', נשמע כאילו מצד אחד הוא לא מחשיב אותה כמועמדת רצינית ולצד זה מביע חשש כי היא תגרום לו נזק, "בוא נעשה הפרדה. עזריה היא לא מהמועמדים המובילים. בסקרים שראיתי היא על סביב ה-5%. ההתמודדות האמתית שלי היא מול אלקין וליאון.

"עזריה עשתה פה מעשה לא אחראי שנועד לשרת את האינטרסים האישיים שלה. לפני 4 שנים, שנה לאחר שביקשה את אמון הציבור, היא רצה על חשבונם לכנסת ישראל. עכשיו היא הבינה, כך שמעתי מפי גורמים במפלגה, שמעמדה בכולנו לא חזק והיא מפחדת על מקומה בכנסת. לכן היא החליטה לסדר לעצמה מקום עבודה. לדעתי קונה פה, בדיל עם אלקין, את מקומה כסגנית ראש עיר. רחל עשתה דברים בחייה למען ירושלים והציבור בישראל אבל בעניין הזה היא התנהלה בחוסר אחריות. היא נכנסה למירוץ כשאני מוביל בסקרים ונמצא בתוך תהליך של כמעט שנה. זה פשוט לא הגיוני ולא אחראי".

מעמד הנשים בישראל בעוד עשור. ח"כ עזריה

מואשמת בחוסר אחריות. ח"כ עזריהצילום: דוברות ח"כ עזריה

אתה לא חושש שכניסתו למירוץ של המועמד החרדי, יוסי דייטש, תוביל את הציבור הדתי לאומי להתגייס לטובת אלקין או ליאון כדי לחסום ראש עיר מהמגזר החרדי?

"הכניסה של דייטש לא הפתיעה אף אחד, ידענו כל הזמן שזה הולך לקרות. אני מכיר את יוסי שנים רבות ומעריך אותו על פועלו אבל הוא פוליטיקאי שמייצג מגזר חרדי בלבד. הכניסה שלו למעשה מפזרת את הערפל בבחירות בירושלים והפכה את המועמדות של אלקין וליאון ללא רלוונטית. לשניהם איו בסיס תמיכה רציני ועמוק בציבור הציוני בעיר ולכן הם מנסים נואשות לסגור דיל פוליטי עם המפלגות החרדיות על גב הציבור הציוני דתי שמשום מה הם חושבים שהוא בכיס שלהם אבל הם יגלו שלא כך".

לדבריו, "הציבור הדתי לאומי מבין עכשיו שזה או אני או יוסי דייטש ולכן אני מעריך שבסופו של דבר אנחנו נראה אותם מתגייסים למעני. מי שבאמת ידאג ויעבוד בשבילם, בלי דילים, מתוך הכרות עמוקה עם הצרכים ומחויבות אמיתית לירושלים". היחידי שמחויב לאינטרסים של הציבור הציוני הוא אני. השאלה אם יהיה ראש עיר שיעבוד בשיתוף פעולה עם החרדים או אחד שיישלט על ידי החרדים".

ברקוביץ' אף הצהיר כי הוא מוכן לערוך עימות מתוקשר עם יתר המועמדים, "אני אשמח לכל התמודדות מולם, אך בינתיים שומע שהם מסרבים. ממה הם מפחדים? הרי אני מוביל בסקרים ויש לי בעיקר מה להפסיד אז בואו תשמיעו את עמדתכם".

זאב אלקין

מסרב להתעמת עם ברקוביץ? השר זאב אלקיןצילום: יונתן זינדל/פלאש 90

דיברת קודם על נושאים שעדיין לא מספיק מפותחים בעיר, מה מצריך שינוי?

"יש הרבה נקודות. יצירת מרקם חיים משותף ליהודים דתיים חילונים חרדים וערבים. כירושלמי שצמח מלמטה אני מכיר את כל הסוגים של האנשים. גדלתי ביציע המזרחי של בית"ר, בתיכון שליד האוניברסיטה והתפללתי עם אבא בבית כנסת חרדי. יש לי גם רקע חזק וחיבור חזק ביהדות. היכולת לייצר אמון בין האנשים והמגזרים השונים היא דרך תרבות, ספורט ומיזמים נוספים.

"למשל, שיעור התעסוקה של הנשים הערביות הוא נמוך ופוגע בכולנו. דוגמא נוספת היא בתחום הכלכלה,צריך להקים מרכז עסקים גדול ולשכנע חברות בינלאומיות שהן יכולות לחסוך מאות מיליונים תשלומי מס לעומת המרכז, הקשר עם העסקים הקטנים. יש הרבה מה לעשות".

כאן הוא שב לסמן את יריבו העיקרי במירוץ, "אני לא יודע איך אלקין בכיתות רגלים. אולי התושבים אוהבים אותו כי הוא נציג נאמן בקבינט, אבל המשימה בעיר היא לא לתווך בין נתניהו לפוטין אלא לעבוד חזק בשטח עבור תושבי ירושלים. אני לא בטוח שהמועמדים האחרים בנויים לזה. כירושלמי שבא מהשטח אני לא רואה בזה פחיתות כבוד לעסוק בכל נושא עבור הציבור הירושלמי".

לציבור, שאתה מבקש את אמונו, יש שורת טענות כלפי העירייה כמו למשל מחסור בדיור ובמבנים לגנים.

"בתחום הדיור, יש כאן הקפאה ואלקין הוא שר ההקפאה. הוא חלק מהממשלה שמקפיאה את ירושלים".

אבל  גם אתה לא תוכל לשנות את זה

"אני אפעל בכל האמצעים כדי לשנות את המדיניות הזאת".

מעדיף את הציבור החרדי? ברקת

מוערך אך גם נתון לביקורת. ברקתצילום: פלאש 90. יונתן זינדל

אגב, היה מועמד שהבטיח שיבנה 100 אלף יחידות בעיר.

"זה מצחיק להתחייב לדבר כזה. אבל עדיין בהחלט ניתן להגדיל את כמות הבניה באלפי אם לא בעשרות אלפי יחידות דיור, בעטרות, גבעת המטוס, רמת שלמה, פסגת זאב ומקומות נוספים. בנוסף לכך אני הובלתי מהלך של הגדלת המיסוי על 10,000 דירות הרפאים שיש בעיר. יש גם הרבה מאוד נכסים נטושים בעיר ואני פועל בנושא כדי שלבעלי המבנים תהיה מוטיבציה להשמיש אותם.

"בנוסף, בעקבות המריבות של ניר עם שר האוצר מוקפאים הרבה יחידות של תכנית מחיר למשתכן. אני אפשיר את היחידות האלה. בין אם זה כחלון, בנט או כץ, לא משנה לי מי ייקח קרדיט על נושאי קידום העיר, לי אין אגו ואני בא כל כולי למען תושבי העיר. אין לי יומרות פוליטיות ארציות ואני מגיע ממקום צנוע לעבודה מולם וזה גם יעזור לקדם את נושא הבניה ובכלל את העיר"

לגבי המחסור במבנים לגני ילדים הוא אמר כי, "זה נושא מורכב מכיוון שאין מספיק מבני ציבור בעיר. אחד הפתרונות זה שימוש רב תכליתי של מבני ציבור שישלב כמה פעילויות באותו מבנה ובהם גם גני ילדים. בכלל, בכוונתי להקים מערך שבו לכל מנהל אגף יהיה צוות מתנדבים מתושבי העיר ושבכל חודש הוא ייפגש אתם וישמע את התלונות, הרעיונות וההצעות שיהיו להם. ולכל מנהל אגף יהיה תקציב שישמש לביצוע יוזמות שיוסכמו בפגישות האלה".

מדבריך עולה שאתם תנועה א-פוליטית. אבל אם יש מקום מוניציפלי שבו קשה מאוד להתחמק מזהות פוליטית זו ירושלים. מה דעתך בנושא הדיבורים שעולים מדי פעם על חלוקת ירושלים, תושבי מזרח העיר וכדומה?

"אנחנו מתייחסים לירושלים כעיר אחת ומאוחדת שבה יש לנו אחריות להחיל את הריבונות בכל האזורים וגם לדאוג לכל התושבים שבכל האזורים. מתחברים לזה אנשי ימין ושמאל. אנחנו לא עסוקים בפתרון המדיני שכרגע אפילו לא נראה באופק. אנחנו תנועה ציונית שרואה חשיבות רבה בקיום רוב יהודי וציוני בעיר. בראיה הזאת המחשבה שלנו היא לחבר תחת העיר קהילות בנות, מעט דומה ליוזמה שעלתה על ידי ח"כ קיש ולא קודמה. לצרף את מעלה אדומים, מבשרת וגוש עציון כקהילות בנות שיהוו חלק ממטרופולין ירושלים.

"בנוגע למזרח ירושלים, יש מקומות שהטיפול בהם הוא פשוט רע ויש צורך לשפר בצורה משמעותית את הגישה שלנו לאותם מקומות. וגם זה חלק מהחשיבה המטרופולינית של העיר ירושלים".

לי אין אגו ואני בא כל כולי למען תושבי העיר. אין לי יומרות פוליטיות ארציות ואני מגיע ממקום צנוע"

מה עמדתך בנושא מתווה הכותל?

"אפשר בקלות לנסות לייצר עימותים בין דתיים לחילוניים. אנחנו מנסים כיוון אחר. בגדול, ראש הממשלה הציע מתווה ואנחנו חושבים שנתניהו מבין את האינטרסים המדיניים, הדתיים, הרחבים והכללים. זו לא סוגיה שמועצת העיר תכריע בה ואנחנו לא מתעסקים בה".

מה בנוגע למחלוקת סביב השבת במרחב הציבורי בעיר?

"אנחנו מאמינים שהסטטוס קוו הוא המתכון הבסיסי שבאמצעותו ירושלים יכולה להתקיים. אנחנו מאוד מכבדים את הצביון היהודי הייחודי של העיר הזאת שאין כמוהו. מצד שני אנחנו רוצים לאפשר גם לציבור החילוני להתגורר בעיר. לכן עינוג כן ומסחר לא, זה המתווה שלדעתי יכול לשמור על העיר ממחלוקות. אם החילונים לא יוכלו לחיות בירושלים גם הדתיים הלאומיים לא יוכלו לחיות בה".

יש מקומות כמו מתחם התחנה ויס פלנט שפתוחים בשבת, יש כוונה שייפתחו עוד?

"זה מבוסס על חוק עזר עירוני. אם יהיה גוף שירוצה לפתוח עסק מסחרי בשבת אני הראשון שיתנגד כי אני חושב שזה לא נכון מבחינת הצביון היהודי ולא מבחינה חברתית. בנוגע למקומות עינוג, כל אחד מקיים את עונג השבת שלו בדרכו. יש כאלה שהולכים לבית הכנסת ויש אחרים שמעדיפים ללכת לסרט".

מה הציבור הציוני הדתי ירוויח מזה שתעמוד בראשות העיר?

"בסופו של דבר אני מביא אתי הירושלמיות שלי ואת ההבנה העמוקה ביותר של נימי העיר. אני מביא אתי שפה חדשה שמחברת בין המגזרים שהיא לא שפה של הכנעה אלא של שותפות ושל כבוד הדדי ושל ביטחון קהילתי של כל קהילה וקהילה בעיר. אני מביא אתי תפיסות חדשניות ויצירתיות. ניעור אורוות. אני  אדם שבא לעבוד ולא רק לדבר ולבלבל את המוח לכולם. אני מחובר לשטח, לבעלי העסקים הקטנים. אני יודע לעבוד בצוות. בניתי תנועה שעברו יותר מאף פעילים בעשור האחרון ואף אחד מבין המועמדים לא יכול להציג את עצמו בצורה כזאת".

לדבריו, בנושאים נפיצים וחשובים לציבור הדתי לאומי הוא הקים מעין כוורת יועצים מפתיעה שאמורה לעזור לו לצלוח מוקשים אפשריים, "בעניינים שאני פחות מומחה אני אקח אתי אנשים מהטובים ביותר. בנושאי דת ועיר, הרב אורי שרקי הרב יעקב מדן ופרופ' רות גביזון יהיו הצוות המצומצם שלי בעניינים האלה".

הרב שרקי

ייעץ בנושאי דת? הרב שרקיצילום: צילום מסך

כבר דיברת אתם? סיכמת אתם שהם יהיו בצוות שלך?

"כן. אמרתי את זה לשלושתם".

והם בעניין?

"לא יודע אם הרב מדן יאשר לך את זה, אבל הרב שרקי ורות גביזון בהחלט. אני מקיים עם כולם דיאלוגים ארוכים, אגב גם עם רבנים רבים מכל הקשת ואני חייב להגיד שהתחושות הן טובות. כל רבני הציונות נפגשתי עם רבים מהם ויש תחושה טובה מאוד של הסכמה של שותפות של הבנה ואולי גם של תמיכה. אני בהחלט מרגיש בטוח בעניין הזה. 

"אני גם בקשר מאוד קרוב עם הרב אריה שטרן שתמכנו בו והובלנו את בחירתו. אני כמובן לא מסכים עם כל הדעות שלו אבל אין אף רב ואף אדם שמסכים עם הדעות של כל אחד ואחד".

האם יהיה מצב שבו תגיד: 'הממשלה אומרת כך, אני חושב אחרת ולכן אפעל בדרך שלי'?

"בהעברת משרדי ממשלה לירושלים, בביטול ההקפאה בעיר, בחיזוקה התקציבי של העיר כעיר בירה. בכל המקומות האלה ועוד אני אהיה הנציג הראשון מול הממשלה לדפוק על השולחן כדי לייצג את כל התושבים נאמנה".

אתה תומך בקיום האירווזיון בעוד שנה דווקא בירושלים?

"כן. אני חושב שהאירוויזיון זו הזדמנות אדירה לעיר. אנחנו רוצים לחזק את ירושלים וזו הזדמנות מדהימה לחיזוק התדמית של העיר שלפעמים נתפסת כמקום עם קונפליקט מתמשך. זה גם מנוף כלכלי גדול מאוד ובהשקעה לא גבוהה במיוחד. כרגע אנחנו בקצה התחתון של מיצוי פוטנציאל כמות התיירים שמגיעים לעיר. אנחנו יכולים להביא הרבה יותר. מיליונים כמו ברומא בפריז והאירוויזיון זו תחרות שמהווה בסיס מצוין לקידום הנושא הזה".

יש לך תכנית כיצד להציל את בית"ר ירושלים מקריסה?

"גדלתי ביציע המזרחי של בית"ר עוד בימי ימק"א. אני לא שותף לרעיונות הגזעניים שלפעמים עולים או עלו בו, אבל אני כן רואה את בית"ר כסמל ירושלמי מובהק. אני אפעל כדי לקדם הבאת רוכשים וקידום מודל כלכלי שיאפשר לקבוצה להתקיים לפעול ולהביא גאווה לעיר. לצד זה, חשוב להמשיך את מהלך המלחמה בגזענות והבאת ילדים לאגודות הספורט של הקבוצה ובכלל של העיר".

חוגגים את חנוכה, חברי מועצת העיר ירושלים

קורא לציבור הסרוג לחבור אליו. חגית משה וברקוביץ'צילום: יחצ

במהלך שנות חברותו במועצת העיר הספיק ברקוביץ' להינשא לדינה, עורכת דין במקצועה, להם יש שני ילדים קטנים.

איך המשפחה שלך קיבלה את ההתמודדות על ראשות העיר?

"מאז השחרור מהצבא אני פה בכל הכוח ,למרות שכולם חשבו שאני משוגע. חלק אפילו אמרו לי כשהקמנו את התעוררות שאין לנו סיכוי ושאנחנו מבזבזים את הזמן. אבל ההורים שלי מאוד מושרשים בעיר ואבא שלי אפילו חילק פליירים והתקשר לאנשים כדי לשכנע אותם לתמוך בי. כיום, הם ממש לא חושבים שאני משוגע".

איפה אתה רואה את עצמך בעוד 10 שנים, כשאתה אפילו לא בן 50, אחרי שהגשמת את כל התכניות והצעדת את העיר קדימה?

(צוחק).

הרי הצהרת כאן שאין לך שאיפות פוליטיות ארציות.

"ראשות עיריית ירושלים זו משימת חיי. משימה שהחלה כבר לפני עשור. אחרי שאסיים? קודם אני מקווה שיהיו לי שלוש קדנציות. יש לנו עוד הרבה עבודה בשנים הקרובות לפני שאתפנה לחשוב על עצמי ועל השלב הבא בחיי".

לסיום, הוא ביקש לחדד 2 נקודות שלשיטתו עשויים לסלול את דרכו לראשות העיר - גילו הצעיר והציבור הדתי הלאומי. "גם אני חששתי בהתחלה שגיל צעיר מהווה חיסרון, אבל עם הזמן אני מרגיש שזה יתרון. יש בי להט והרבה כוח. כדי להקשיב לכל הבעיות של התושבים החל מרמת השטח יש צורך באדם שמגיע עם הרבה אנרגיה. אני מסתכל על אנשים שכבר עשו כמה תפקידים בעבר והם באים לשלב הבא בחייהם כשהם שבעים, לכן יהיה להם קשה מאוד לצלוח את האתגרים המאוד גדולים של ירושלים. ולצד כל זה אני מביא אתי הרבה מאוד ניסיון מוניציפלי שאני לא חושב שיש למתמודדים האחרים עם כל הניסיון שיש להם בתחומים אחרים".

לציבור הסרוג יש לו מסר חד ברור, "יש לי הרגשה שהציבור הדתי לאומי בעיר מפקיד את גורלו בידי עסקנים שונים ובסוף הוא נחשב סוג ב'. אצלי הציונות הדתית והציונות החילונית אלו מרכז האג'נדה. אני בא למען הציבור הזה ולכן כדאי פעם אחת לצאת מהשטיבל הקבוע ומכל המריבות הפנימיות שנמאס כבר לשמוע מהם. בואו נעבוד יחד וניצור חזית רחבה אמתית שיש לה כוח. אני מתכוון להוביל את החזית הזאת לשיפור החיים בירושלים".

בסיום הראיון, רגע לפני היציאה מביתו, התייחס ברקוביץ' לבעיה שמלכתחילה עכבה את המפגש - מחסור במקומות חניה. "החזון חייב להתמקד בשיפור מערך התחבורה הציבורית בעיר", הוא הסביר, "קווים נוספים לרכבות קלות, שיפור מערך האוטובוסים בבירה ושבירת המונופול של אגד והוספת מוניות שירות.

"אלה הפתרונות לטווח הארוך, אך עד אז אפעל להוספת מכפילי חניה כגון קרוסלת החניות שקידמתי בעבר, אקים חניונים נוספים ואנהיג מדיניות אכיפה מתונה יותר בשעות הלילה בשכונות, ואצור תעריפי חניה זולים יותר לתושבי ירושלים ויקרים יותר למי שמגיע לבקר בעיר".

"הגיע הזמן לצאת מהשטיבל". יו"ר התעוררות ותומכים

"הגיע הזמן לצאת מהשטיבל". יו"ר התעוררות ותומכיםצילום: שרון גבאי

בתגובה לדברים אמר סגן ראש עיריית ירושלים משה ליאון כי "בחמש השנים האחרונות כיהנתי כחבר מועצת עיריית ירושלים ובשלוש וחצי השנים האחרונות גם כמחזיק תיק המנהלים הקהילתיים. בתקופה הקצרה הזו המנהלים בירושלים עברו מהפכה: תקציבי המינהל שולשו, לראשונה בתולדות ירושלים תושבי הבירה זכו להופעות בתוך השכונות, מספר הפעילויות לילדים עלה משמעותית וכל זה עוד לפני שמניתי את אלפי פניות התושבים שטופלו.

"בפן המדיני ניהלתי ופתרתי את משבר התקציב הגדול של השנים 2017-2018 מול שר האוצר. הבאתי ממשרדי הממשלה השונים תקציבים נוספים למנהלים הקהילתיים שתורגמו לתוספות העשרה ולשיפוץ מספר רב של מבנים לתנועות הנוער. לגבי היותי ירושלמי אין עוררין, אנחנו לא ב2013, מיחזור הקמפיין הקודם של ניר ברקת לא עובד יותר על אנשים. כבר שנים שאני מסתובב בשכונות ירושלים, התושבים ראו אותי בעיניהם, הם יודעים את האמת".

בנוגע לטענות כאילו הוא מחזר בעיקר אחר הציבור החרדי ציין ליאון כי "אין פה אף דיל פוליטי על גבו של אף אחד אלא להפך, מתקיים פה ניסיון לאחדות העיר. כולם בניה של ירושלים ועל כולנו לחיות פה ביחד, בהרמוניה. אגרסיביות היא לא זו שתוליד את הפתרון, אלא הקשבה, הבנה ויכולת ניהולית"

מלשכתה של ח"כ רחל עזריה נמסר כי "עופר ברקוביץ הוא מועמד סקטוריאלי חסר סיכוי שנלחץ מהצטרפות המוני תומכים שלו אליי בשבועות האחרונים.  במקום לדרדר את מערכת הבחירות לשקרים ולספינים עלובים שמתנפצים בזה אחר זה, ראוי שנשאל ברצינות מי המתאימה ביותר לנהל את העיר ומי היחידה שמגדילה את המחנה ונתמכת עלי ידי כלל המגזרים. ואשר לטענותיו ההזויות - השר כחלון כבר הביע סלידה מהספין השקרי הזה ואילו אלקין, החושש  מהתחזקותי עשה לאחרונה דיל עם חברת מועצה מסיעת ירושלמים, כך שגם הספין הזה התפייד".

ממטה השר לענייני ירושלים זאב אלקין נמסר כי "עופר ברקוביץ הוא חבר בוועדת המשנה לתכנון ובניה וגם חבר בוועדה המחוזית ולמרות יכולתו הרבה להשפיע על הנעשה בתחום הבניה בירושלים, עדיין חסרות אלפי יחידות דיור בבירה.

בניגוד אליו, ולמרות שתחום הבניה למגורים בירושלים לצערנו לא נמצא בסמכות השר לענייני ירושלים, השר אלקין פעל כל הזמן מול ראש הממשלה גם כשר וגם קודם לכן כחבר כנסת וכיו"ר השדולה לירושלים בכנסת, לקידום אישורים לבניה ולתכנון בירושלים. הרבה מאוד אישורי בניה שניתנו בירושלים בעשר השנים האחרונות ניתנו בין השאר בזכות פעילות זאת".

עוד נמסר ממטה השר בתגובה להאשמות ברקוביץ' כי "במהלך כהונתו כשר לענייני ירושלים בשלוש השנים האחרונות העביר אלקין דרך החלטות ממשלה תקציבים רבים לעיר הבירה בגובה של כ-4 מיליארד ש"ח ופעם אחר פעם פירגן גם מר ברקוביץ' על הפעילויות השונות של משרד ירושלים והעומד בראשו. חבל שדווקא בתקופת בחירות אנשים נתקפים בשכחה מגמתית.

"כראש עירייה, ישים השר אלקין את נושא הבנייה בעיר הבירה, שהוא גורם מספר אחת לעזיבת צעירים, בראש סדר העדיפויות, ממש כפי שנוהג בתפקידו הנוכחי כשר ירושלים".