מפלס הכנרת בסוף הקיץ - הגבוה מזה שנים

מפלס הכנרת ירד בקיץ האחרון בכ-60 ס"מ בלבד, נתון נמוך משמעותית מהירידה הרגילה במהלך הקיץ. הסיבה - הגשמים שהסתיימו מאוחר מהרגיל והפחתה משמעותית בשאיבה

חדשות כיפה יהונתן קליין, חדשות כיפה 23/10/19 15:33 כד בתשרי התשפ

מפלס הכנרת בסוף הקיץ - הגבוה מזה שנים
הכנרת, צילום: פלאש 90. דוד כהן

הגשמים הראשונים שירדו בשבוע האחרון עוד לא הביאו איתם את הזרימות, אלה צפויות להגיע רק לאחר ירידה של כמויות משמעותיות בהרבה של גשמים, על פי רוב באזור סוף חודש דצמבר, אך העיניים כבר נשואות אל מפלס הכנרת.

תחזית מזג האוויר: הגשמים יתחזקו

בחורף האחרון, הגשום ביותר מזה שנים רבות, זינק מפלס הכנרת בכמעט 3.5 מטרים, העלייה הגבוהה ביותר מזה שנים רבות, אך לברכה הזו קדמו שנים לא מועטות שהוגדרו כשנות בצורת, ועל אף העלייה, מפלס הכנרת בסוף החורף נותר רחוק מלהיות מלא, ולכנרת מלאה חסרו בתחילת יוני, אז החל המפלס לרדת, כ-2.4 מטרים.

עם כל זאת, הירידה במפלס בקיץ היא הנמוכה ביותר מזה שנים. בהודעת רשות המים שפורסמה בתחילת יוני, אז נרשמה לראשונה ירידה במפלס מאז תחילת הזרימות, נאמר כי "במהלך קיץ ממוצע, מאבד מפלס הכנרת כ-1.25 מטר כתוצאה מהתאיידות", אך מאז איבדה הכנרת רק 60.5 ס"מ בלבד, והמפלס עומד היום (ד') על 211.8- מטרים, 1.20 מטר מעל הקו האדום העליון, וחסרים כשלושה מטרים לכנרת מלאה.

אתר ספיר, מקום השאיבה למוביל הארצי מן הכנרת

אתר ספיר, מקום השאיבה למוביל הארצי מן הכנרתצילום: יעקב נעמי, פלאש 90

לנתון הנמוך משמעותית מהממוצע, בשיעור של כחמישים אחוזים, ישנן כמה סיבות. העיקרית שבהן היא ההתפלה, שתופסת את מקומה של הכנרת כספק המים העיקרי של ישראל כבר שנים לא מעטות, מדי שנה נשאבים פחות ופחות מים מן הכנרת, כאשר כמעט כל השאיבה הנוכחית נועדה להשאיר את המערכת פעילה, למקרי חירום בעתיד.

סיבה נוספת לירידה המועטה היא העובדה כי החורף הסתיים מאוחר באופן יחסי. הירידה הראשונה במפלס אחרי החורף האחרון נרשמה רק בתחילת חודש יוני, לאחר שהגשמים נמשכו עמוק לתוך חודש אפריל, ונחלי הגולן והגליל המשיכו להזרים מים אל האגם.

בנוסף, החורף המבורך הביא להתמלאות מאגרי ההשקיה ברמת הגולן באופן מלא, דבר שלא קרה קרוב לעשר שנים. החקלאות ברמת הגולן וגם בחלק מהגליל מבוססת על שאיבה מהמאגרים במשך הקיץ, וכאשר הם מגיעים למצב שאי אפשר לשאוב מהם יותר, כמו שקרה בשנים האחרונות, נאלצים לשאוב מים מהכנרת אל הגולן והגליל העליון.

מאגר בני ישראל בדרום הגולן עולה על גדותיו, בחורף האחרון

מאגר בני ישראל בדרום הגולן עולה על גדותיו, בחורף האחרוןצילום: מאור קינסבורסקי, פלאש 90

העובדה שהמאגרים עלו על גדותיהם בחורף האחרון העלימה, למעשה, את התלות בכנרת לטווח הקרוב. חקלאי מהגולן סיפר בסוף החורף לחדשות כיפה כי מדובר ב"שנתיים של שקט", לדבריו, עבור החקלאים ברמת הגולן.

על אף המבט האופטימי, יש לזכור כי המפלס, נכון לעכשיו, מוסיף לרדת, וכי סטטיסטית, בשנים האחרונות נדיר שמגיעים שני חורפים גשומים ברציפות. נכון לעכשיו, מה שנותר לנו הוא להתפלל, שהשנה הקרובה תהיה ברוכה בגשמים לפחות כמו שזו שקדמה לה.