שרים ומשפחות שכולות דורשים מנתניהו: די להבטחות. איפה הכסף?

הערב (א') תיערך הפגנה מול בית רה"מ בירושלים, בדרישה למגן את הכבישים והיישובים ביהודה ושומרון ולהוספת מרכיבי בטחון חיוניים. למרות הבטחות נתניהו למועצת יש"ע, והתוכנית של שר הביטחון, מצעד השרים והח"כים למאהל המחאה לא קונה את ההבטחות ודורש: לעגן את ההתחייבות בתקציב

חדשות כיפה חדשות כיפה 29/10/17 14:06 ט בחשון התשעח

שרים ומשפחות שכולות דורשים מנתניהו: די להבטחות. איפה הכסף?
מאהל המחאה, צילום: רועי חדי

במקביל לדיונים על "החוק הצרפתי" והתביעה כנגד רעיית ראש הממשלה בטענות ל'התעללות' מתנהל מאבק עקרוני של חלק מראשי המועצות ביו"ש מול בית ראש הממשלה בדרישה למגן את הכבישים והיישובים ביהודה ושומרון ולהוספת מרכיבי בטחון חיוניים עבור התושבים והנוסעים בצירים.

מאהל המחאה שהוקם לפני שבוע היה צריך להתמודד עם מספר ניסיונות להוציא את הרוח מהמפרשים של המאבק. יום לפני שמאהל המחאה הוקם פורסמה בערוץ 2 בתזמון מדויק תוכניתו של שר הביטחון, אביגדור ליברמן למיגון ביו"ש. "

והיה נראה כאילו המאבק נגמר עוד לפני שהחל אבל בבדיקה מהירה הודה שר הביטחון כי בשלב זה אין מקור תקציבי לתוכנית: "כרגע אין לזה מקור תקציבי", אמר בסיור בבנימין והוסיף  "כרגע יש עוד מה להשלים בנושאי תכנון. יש הרבה השלמות שנעשה במהלך שנת 2018".

ביום רביעי שעבר לאחר שמאהל המחאה כבר הוקם הוציאו במועצת יש"ע הודעה לפיה "ראש הממשלה ויו"ר מועצת יש"ע סיכמו היום על השקעה ממשלתית בסך 800 מיליון שקלים לפיתוח תשתיות ובהם כבישים עוקפים באזור". חלק מהפעילים במאהל כבר חשבו שהמאבק הצליח וחשבו שמתקפלים אבל ראש המועצה האזורית שומרון ומוביל המחאה, יוסי דגן החזיר אותם לקרקע והודיע: "שבענו הבטחות וספינים. עד שהחלטה על תקצוב לא תעבור בצינורות המקובלים אנחנו נשב פה מול בית ראש הממשלה יחד עם המשפחות השכולות דם תושבינו לא יהיה הפקר".

ראש מועצת בית אריה אבי נעים הצטרף לקו של דגן ואמר: "אנחנו רוצים לראות טרקטורים בשטח ועשייה מיידית. שבענו הבטחות והודעות לתקשורת. אני מבקש וודאות מלשכת ראש הממשלה לביצוע הפרוייקטים בתקופה הקרובה".

מצעד השרים למאהל

מאז הקמת המאהל ועד היום הגיעו שרי ממשלה אל מול בית  ראש הממשלה ותבעו, איש איש בניסוחו לעגן את ההבטחות בתקציב ייעודי וברור כדי לוודא שאכן דרישות הבטחון בכבישים וביישובי יו"ש מתקיימים. שרת המשפטים ח"כ איילת שקד אמרה: "זה הזמן לא רק להגיד אלא גם לוודא שיש מקור תקציבי לכבישים העוקפים ולאמצעי הבטחון ביוש".

יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין התבטא במאהל ואמר: "אני לוקח על עצמי להעביר את הדברים לכל הגורמים הרלוונטים בממשלה וכולי תקוה שבימים הקרובים אנחנו נשמע דברים מעשיים אני מודע להצהרות שהיו בימים האחרונים אבל בין ההצהרות לבין ביצוע יש מרחק  לכן כולי תקווה שאנחנו נסגור את הפער הזה מהר מאוד אני לא חושב שיש גורמים עוינים בממשלה אלא רק צריך לזרז ולהביא את התחושה הזאת  של אין מחר צריך היום".

יו"ר הכנסת עם המשפחות השכולות

יו"ר הכנסת עם המשפחות השכולותצילום: רועי חדי

מצעד השרים וחברי הכנסת מהקואליציה זרם באותו האופן מאז הקמתו: השר אופיר אקוניס, השר חיים כץ, ח"כ ניסן סלומיאנסקי ח"כ סמוטריץ', ח"כ מוטי יוגב, ח"כ שולי מועלם,  סגן שר הבטחון אלי בן דהן חזרו שוב ושוב על המסרים לפיהם ההבטחות חשובות, אבל מה שנדרש מהם הוא לוודא שהכסף שהובטח אכן יאושר בממשלה ויועבר לטובת שיפור הבטחון ושמירה על חיי התושבים ביו"ש. 

היום (א') הגיע גם שר החנוך לשעבר גדעון סער שקרא לראש הממשלה לקיים את הבטחותיו. יוסי דגן אמר בתגובה לדבריו: "אנו מודים לחברנו היקר גדעון סער שהגיע ושותף למחאה הזו שאין יותר מוסרית ממנה. כשיושבת כאן הדס מזרחי שנאלצה לנסוע בכביש ללא קליטה, והרוצח אחר כך מספר כי הודה שבחר את הכביש הזה בגלל שאין קליטה, זה אבסורד. ישבנו לפני שנתיים וראש הממשלה הבטיח שיהיו מרכיבי בטחון וכבישים עוקפים. אנשים נרצחים כאן בגלל כסף. לא סופרים אותנו ואנו לא ישנים בלילה ולכן הצטרפנו למשפחות השכולות. נמאס מספינים".

"אנו דורשים לקבל הצעת מחליטים עם סעיף תקציבי הדגיש ואמר "אנו דורשים להציל את חיי התושבים ולא נזוז מכאן עד שלא ימצא פתרון אמיתי".

חלק משמעותי מהמחאה שמדגיש כל העת מדוע בכלל יצאה לפועל אפשר למצוא במשפחות שכולות שאיבדו את יקירהן בתוך היישובים ובכבישי יו"ש בעקבות בעיות בטחוניות שניתן היה למנוע בעזרת מימוש התוכניות ליותר מיגון וכבישים עוקפים. בין המשפחות ניתן למנות את מיכל סולומון ששכלה את בעלה אחיו ואביו באוהל בפיגוע הקשה בחלמיש לפני כחודש וחצי, רותי חסנו שהיום יום השנה להרצחו של בעלה אברהם שנרצח בפיגוע דריסה לפני כשנתיים והדס מזרחי המובילה את אוהל המחאה מול בית ראש הממשלה בשם המשפחות השכולות ושכלה את בעלה ברוך בפיגוע ירי כשהיו יחד עם חמשת ילדיהם בדרך לליל הסדר בבית הוריה.