רבנים נגד נשות הכותל: "חילול ה' הנורא". הרב הראשי פנה ליועמ"ש

רבנים מוערכים בציבור, בראשם הרב צבי טאו והרב אליהו בקשי-דורון, קוראים להגיע לכותל המערבי בראש חודש אדר, ולמחות נגד התפילה ההמונית המתוכננת של נשות הכותל; מטרתן האמיתית היא לפגוע במסורת ישראל ולהחליש את היהדות במדינת ישראל". במקביל, הרב הראשי דורש מהיועץ המשפטי לממשלה שלא לאפשר את קיום התפילה

חדשות כיפה חדשות כיפה 07/03/19 16:29 ל באדר א'

רבנים נגד נשות הכותל: "חילול ה' הנורא". הרב הראשי פנה ליועמ"ש
הכותל המערבי, צילום: Yaakov Lederman/Flash90

לקראת התפילה ההמונית המתכוננת של נשות הכותל מחר (ו') ברחבת הכותל, הודיעו רבנים בכירים בציונות הדתית כי הם מצטרפים לתנועת 'חזון' בקריאה להגיע מחר אל רחבת הכותל לתפילה, מול מה שהם מכנים 'הניסיון לפגוע בקדושת המקום'. בין הרבנים ניתן למצוא את הראשון לציון לשעבר ורבה של ירושלים, הרב שלמה עמאר, נשיא מוסדות ישיבת הר המור הרב צבי טאו, וכן את הראשון לציון לשעבר הרב בקשי דורון. 

במכתבם כותבים הרבנים כי "הכותל המערבי הוא שריד בית מקדשנו אשר ממנו 'לא זזה שכינה מעולם', ואותו פוקדים מיליוני יהודים בכל שנה לשטוח תפילותיהם לפני בורא עולם".

"לצערנו", כותבים הרבנים, "בשנים האחרונות המקום הקדוש מהווה מוקד לפרובוקציות חמורות שחוזרות ונשנות על ידי קבוצת נשים המכנות עצמן כ'נשות הכותל', אך בפועל מחללות את הכותל, מפריעות לתפילה ומטרתן האמיתית, בשילוב הארגונים הרפורמים, היא לפגוע במסורת ישראל והתורה המסורה מדור דור ולהחליש את היהדות במדינת ישראל".

עוד נכתב במכתב כי "הובא לידיעתנו, כי אותם ארגונים מתכוונים לעלות מדרגה בפעולתם הנוראה ולהגיע בראש חודש הקרוב, יום שישי, א' אדר ב', עם קהל גדול של מאות פעילים לרחבת הכותל, בכדי ליצור במקום הקדוש פרובוקציית ענק וחילול הקודש רפורמי המוני תוך ביזוי המקום הקדוש וזלזול בתורת ישראל".

הרב בקשי דורון

הראשון לציון הרב בקשי דורוןצילום: Yaacov Cohen/Flash90

"על כן באנו בזאת, מחשש לחילול ה' הנורא העלול להיות במקום,  ו"אין מקיפין בחילול ה'", לקרוא לכל מי שקדשי האומה יקרים ללבו לבא באותה העת אל הכותל לתפילת שחרית המונית שתתקיים בשעה 6:45, ולזכות להיות מהפועלים עם א-ל המודיעים קבל עם ועולם כי קדושת שריד מקדשנו אינה למרמס חלילה, וכי 'זאת התורה לא תהא מוחלפת" כתבו הרבנים.

על המכתב חתומים הרב עמיאל שטרנברג, הרב שמואל אליהו, הרב יהושע שפירא, הרב משה בן אבו, הרב שלמה אבינר, הרב דוד פנדל וכן רבנים נוספים. רבה הראשי של ירושלים והראשון לציון לשעבר הרב שלמה עמאר, הוסיף בכתב ידו על המכתב, וכתב כי "מצווה גדולה לעמוד על משמרת הקודש והמקדש".

נזכיר כי בתנועת חזון הסבירו את החשיבות של המהלך ואמרו כי בעקבות פנייה של ארגון ליב"ה לרב הכותל ולקרן למורשת הכותל בבקשה לאשר להם להשתמש במערכת הגברה במהלך תפילת ר"ח אדר ביום שישי, השיב הרב רבינוביץ כי הוא לא משנה את דעתו בעניין ושהם יפעלו על פי שיקול הדעת במקום. לכן, על פי דבריו של הרב רבינוביץ, רק במידה ויהיה רוב של מתפללים אורתודוכסים ברחבה, הם יכלו להפעיל מערכת הגברה במקום. במידה ולא יהיה רוב, זכות ההפעלה של מערכת ההגברה תועבר לטובת הטקס תפילה של נשות הכותל, תוך פגיעה במתפללים ובניגוד להלכה.

נשות הכותל

נשות הכותלצילום: הדס פרוש פלאש 90

אתמול (ד') פרסמו בתנועה כי הם יוצאים במימון המונים בעזרה למימון האוטובוסים לאירוע בכותל, תחת הכותרת "השנה נותנים מחצית השקל לכותל המערבי". בתנועת חזון מסבירים את המהלך ואומרים כי ישנה דרישה גבוהה מאוד לאוטובוסים שיגיעו מכל רחבי הארץ במטרה להשתתף באירוע התפילה. בארגון אומרים שביום שישי תוכרע בכותל המערבי השאלה האם יהיה חילול השם ברחבת הכותל או קידוש השם גדול, וכל זה תלוי במספר האנשים שיגיעו לרחבת הכותל ביום שישי. 

לכן, החליטו בתנועה לפתוח פרוייקט שדרכו כל מי שרוצה לעזור במימון האוטובוסים ובכך להביא עשרות אנשים נוספים לתפילת ראש חודש, יוכל לעשות את זה. כל אדם יוכל להחליט האם הוא תורם סכום של מושב אחד, אוטובוס אחד, או  סכום הגעה של מוסד שלם.

עוד מבשקים בתנועת חזון להזכיר, כי מחר מתכננות נשות הכותל אירוע גדול בו הן מציינות את יום האישה הבין לאומי וכן 30 שנה להקמת הארגון. על פי הצפי של נשות הכותל, לאירוע צפויות להגיע 1,000 נשים. בפוסט שפרסמו נשות הכותל בדף הפייסבוק שלהן נכתב כי "ב1967 שחררו את הכותל גברים בקסדות, היום משחררות את הכותל נשים בטליתות". בהמשך הפוסט קוראות נשות הכותל לנשים נוספות לבוא ולהצטרף למאבק שלהן על מנת שנשים לא ימחקו מהמרחב הציבורי וכן והמשיך את השינוי שהן החלו בתודעה הציבורית.

מכתב הרבנים

מכתב הרבניםצילום: ללא

הרב הראשי ליועמ"ש: מנע את ביזוי הכותל ושמור על קיום מנהגי המקום 

לאחר מכתבו של המשנה ליועמ״ש המתיר לנשות הכותל לקיים את תפילת ראש חודש בליווי רמקולים, פנה הרב הראשי לישראל ונשיא מועצת הרבנות הראשית הראשון לציון הרב יצחק יוסף במכתב נרגש ליועץ המשפטי לממשלה הד״ר אביחי מנדלבליט בו הוא מבקש ממנו לפעול בכל דרך למניעת ביזוי הכותל.

במכתבו כותב הראש״ל ״אני פונה אל כב' בלב קרוע, לאחר שנחרדתי לגלות במכתבו של המשנה ליועץ המשפטי לממשלה מתן הכרה לחילול הכותל המערבי על ידי הקבוצה הנקראת 'נשות הכותל. יובהר, הכותל המערבי הוא מקום קדוש ודינו כבית מקדש מעט ואין כל היתר לנהוג בו קלות ראש. מטרתן של אותן נשים היא אחת, ביזוי הקדוש והיקר לעם ישראל".

הרב יצחק יוסף

הרב יצחק יוסףצילום: Yaakov Cohen/Flash90

 "ועתה הגדילו לעשות כשהן מבקשות להפעיל מערכת הגברה ברחבת הכותל המערבי על ידי מה שהן מכנות 'חזניות' תוך חילול נורא של המקום."

במכתבו מדגיש הראש"ל כי הרבנות הראשית לישראל היא הנושאת באחריות הכותל ״על פי חוק ועל פי כל מידה של צדק והיגיון, הרבנות הראשית היא הגורם האחראי הבלעדי על שמירת קדושת המקום, היא זו שקובעת מהו מנהג המקום והיא זו שעליה מוטלת האחריות והחובה לוודא כי קדושת הכותל תישמר".
 
את מכתבו חותם הראש״ל ״מעולם לא זזה שכינה מהכותל המערבי. במעשיהן של 'נשות הכותל' ובמתן ההיתר להן לפעול כרצונן במקום, יש משום דחיקת רגלי השכינה חלילה ואוי לנו שכך עלתה בימינו. ובסיום מכתבו פונה אל היועמ״ש בפניה ״אבקשך לפעול בכל דרך למנוע את חילול המקום".

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן