רבנים לאיזנקוט: בצבא צריכים לצאת נגד הטענות להדתה בצה"ל

לצד התחושות האופטימיות ("אין צורך בפגישה שלישית") בשיחה שהתקיימה אמש (ג') בין רא"ל איזנקוט לרבנים, נשמעו טענות חדות וממוקדות בנושא השירות המשותף שלהן יצטרכו בצבא לספק פתרונות, "אנו חוששים מהטמעת הרוח הנוכחית בשטח. הרמטכ"ל הבין אותנו אך מי אמר שהמג"ד יפעל כמוהו?"

חדשות כיפה משה ויסטוך 08/11/17 17:05 יט בחשון התשעח

רבנים לאיזנקוט: בצבא צריכים לצאת נגד הטענות להדתה בצה"ל
הרמטכ"ל רא"ל גדי איזנקוט, צילום: מרים אלסטר פלאש 90

"אין צורך בפגישה שלישית", כך קבע היום (רביעי) גורם שלקח אתמול חלק בפגישה בין הרמטכ"ל רא"ל גדי איזנקוט לרבנים מהציונות הדתית. לדבריו, הרבנים הגיעו ממוקדים עם הצבעה ברורה על שורת בעיות שהרמטכ"ל התחייב לפתור בתוך שלושה שבועות.

"הרמטכ"ל הבין את הבעיות", הוא אמר ל'כיפה' וציין כי הכדור כעת במגרשו של איזנקוט שאמור להתייחס לבעיות והטענות שהועלו בפניו ויחד עם הרבצ"ר תא"ל הרב אייל קרים לגבש את השינויים הרלוונטים בפקודה.

הרבנים קראו את הפקודה במלואה והגיעו מוכנים לפגישה שם הצביעו למשל על הסעיף שבו קצין רשאי לבקש שלא לשרת בגדודים המעורבים. "אנחנו לא מוכנים לניסוח הזה ולא רוצים שקצינים דתיים ירגישו חריגים", הוסיף אחד הנוכחים בפגישה, "צריך למצוא את הניסוח המתאים".

בפגישה עשה איזנקוט את החילוק שבין חייל בחובה, שאותו הרמטכ"ל טען שהוא לא יכול להכריח להתגייס ליחידה מעורבת. לעומת זאת הוא ציין כי קצין זה תפקיד שנוצר מבחירה ומכאן נולד הרעיון שלא לפתור אותו מכך אלא לתת לו אפשרות לבקש מבלי שתהיה כל התחייבות למלא אחר רצונו. "אנחנו לא הסכמנו לחילוק הזה", אמר הגורם.

חיילות דתיות נשארות דתיות בצבא?

חיילות וחיילים צילום: פלאש 90. הדס פרוש

יו"ר ארגון 'בית הלל' הרב מאיר נהוראי אמר ל'כיפה' כי נושא נוסף שעלה בפגישה התייחס לנעשה בבה"ד 1, "יש פלוגה מעורבת וזה לא יעלה על הדעת הדבר הזה. קצינים מתלוננים שזה מנוגד לערכיהם הדתיים והמוסריים למה זה צריך להיות?". בהודעה שיצא אמש מטעם הרבנים נכתב כי חלק מהבעיות שהועלו בפגישה הקודמת נפתרו. הרב נהוראי הסביר כי מדובר למשל בכך "שאין יותר פילבוקס משותפים לבנים ובנות". דוגמא נוספת שהוא ציין הייתה השקעה בתשתיות שנועדה לבצע הפרדה מגדרית במתקנים כמו שירותים מקלחות ומגורים.

ראש 'בית הלל' יצא אמנם אופטימי מהפגישה אך לדברי גורם אחר כדי שניתן יהיה לשים את סערה והמחלוקת באופן סופי מאחור יש צורך להוציא אמירה  ברורה נגד הדיבורים על הדתה בצבא, "עד שלא תהיה אמירה ברורה של בכירי צה"ל שאין הדתה בצבא הנושא לא יגיע לפתרון".

"אנחנו חוששים מהטמעת הרוח הנוכחית בשטח", הוא ציין בדאגה, "הרמטכ"ל הבין אותנו אך מי אמר שהמג"ד יפעל כמוהו? מי ידאג שהפקודות החדשות יחלחלו למטה וייאכפו בשטח? לדברי הרב נהוראי, "זה אחד הדברים שהרמטכ"ל אמור לתת לנו עליהם תשובה בפרק הזמן שצויין".