רבה של ירושלים: "גם חילוניים מבינים שצריך לסגור עסקים בשבת"

בשיחה עם 'כיפה' אמר הרב אריה שטרן כי פתיחת עסקים היא "חילול השבת החמור ביותר, אין להשלים עם זה". לדבריו, בניגוד לטענה הרווחת, סגירתם דווקא לא גורמת לחילוניים לעזוב את הבירה: "אולי בודדים בורחים"

חדשות כיפה דויד ליבנה 21/06/18 17:13 ח בתמוז התשעח

רבה של ירושלים: "גם חילוניים מבינים שצריך לסגור עסקים בשבת"
הרב שטרן, צילום: פלאש 90. יונתן זינדל

"גם חילוניים מבינים שצריך לסגור עסקים בשבת. יצא לי לדבר עם חילוניים שדווקא הסכימו איתי", כך אמר היום (ה') ל'כיפה' רב העיר ירושלים, הרב אריה שטרן. לדבריו, "פתיחת עסקים זה דבר שכל כך לא מתאים לשבת במדינת יהודית וזה הדבר שבעדיפות ראשונה. יש גם דברים אחרים שכרוך בהם חילול שבת, אבל פתיחת עסקים בשבת זה הדבר החמור ביותר".

אתמול נתלו ברחבי הבירה מודעות גילוי דעת של רבנים בעיר, בהן קראו הרבנים להתנות פתיחת עסקים בבירה בשמירת שבת. נוסף לכך הם קראו לחברי מועצת העיר "לפעול להפסקת פעילות המתחמים והעסקים הפתוחים בשבת"

בניגוד לטענה הרווחת, הרב שטרן טען כי סגירת עסקים בשבת דווקא לא גורמת ל"בריחה" של חילוניים מהעיר. "האנשים החילוניים הטובים מבינים שלגבי סגירת עסקים בשבת אין ויכוח. זה א"ב. אנשים חילוניים טובים מבינים את הערך של שבת. לא כולם בורחים מהעיר. יכול להיות שבודדים בורחים". 

הרב שטרן דחה גם את הטענה שאין סיבה לסגור מתמחים שפועלים בשבת בשכונות שבהן אין ריכוזים דתיים, ואמר: "אני לא מתייחס לנושא של שמירת השבת בגלל שזה מפריע לי אישית. אני חושב ששמירת השבת זה עניין עקרוני של עם ישראל בארץ ישראל. ככה הבינו מייסדי המדינה הראשונים. זה היה דבר מובן מאליו אף על פי שהם לא היו דתיים".

הוא הוסיף כי "במדינה יהודית צריכה להיות שמירת שבת במקסימום ולא במינימום, לכן זה לא קשור אם יש ריכוז דתי או אין ריכוז דתי. זה לא העניין".

עוד אמר הרב שטרן כי "יש עסקים שעסוקים במסחר או בדברים כאלה. בוודאי שכדאי שיסגרו. זה פשוט דבר מכוער. עסקים בשבת - איך אפשר לעמוד מול זה? זה לא חילול שבת, זה ביטול שבת. כאילו אין שבת בעולם. אסור לנו להשלים עם זה. זה בוודאי לא ראוי".