קצינה בכירה במנהל האזרחי: "אי אפשר לטפל ביצהר". יוסי דגן: "להדיח אותה"

במסמך פנימי של היחידה הצבאית טענה הקצינה כי בצה"ל מתעלמים מפגיעת התושבים בכוחות הביטחון. המנהל האזרחי: "אמונים בראש ובראשונה על שמירת היציבות הביטחונית באזור". ח"כ סמוטריץ: "את המנהל האזרחי צריך לסגור, ועכשיו"

חדשות כיפה חדשות כיפה 27/11/18 20:57 יט בכסלו התשעט

קצינה בכירה במנהל האזרחי: "אי אפשר לטפל ביצהר". יוסי דגן: "להדיח אותה"
מתיחות חדשה בין הצבא לתושבים?, צילום: מדף הפייסבוק של יצהר

מסמך פנימי של קצינה בכירה במנהל האזרחי, אשר נחשף הערב (שלישי) ב'כאן', ביטא את מערכת היחסים הטעונה בין תושבי יצהר לאנשי המנהל.

"לא ניתן לטפל ביישוב יצהר במוסר כפול", כתבה הקצינה בתכתובת פנימית של היחידה והוסיפה כי "לא יתכן שגורמי צהל הבכירים ביותר מבקשים להסדיר ולסייע (ליישוב) תוך התעלמות בוטה ממעשי תושבי המאחזים שכוללים פגיעה בכוחות הביטחון".

יש לציין כי לא פעם התעמתו חלק מאנשי יצהר עם כוחות הביטחון כפי שאירע ביולי האחרון, אז יידו פורעים אבנים על כוחות מג"ב ופצעו לוחמת. שנה לפני כן, הונחו ביישוב דוקרנים ונזרקו אבנים על אמבולנס צבאי שהוזעק כדי להעניק טיפול לתושבת המקום שהתייבשה. מנגד, טענו לא פעם תושבי הישוב כי כוחות הביטחון, ובהם המנהל האזרחי, מתנכלים להם ונוהגים בהם ביד קשה מהרגיל

יעצרו פיתוח תשתיות ביישוב? יצהר

יעצרו פיתוח תשתיות ביישוב? יצהרצילום: מדף הפייסבוק של יצהר

מהיחידה לתיאום פעולות הממשלה בשטחים נמסר כי "המנהל האזרחי אמון בראש ובראשונה על שמירת היציבות הביטחונית באזור יהודה ושומרון במקביל לקידום איכות החיים באזור. נבהיר כי מדובר במסמך פנימי שמטרתו לשקף את תמונת המצב ואת הרגישות הביטחונית והאזרחית הקיימת באזור מסוים במרחב לגורמי המנהל האזרחי".

ביישוב יצהר תקפו את ממצאי הדו"ח ואמרו כי "לאחר שנחשפנו לחלק  מהטענות בדו"ח, ערכנו בירור עם פיקוד חטיבת שומרון שקבעו בבירור כי הנתונים הללו אינם משקפים את המציאות הנוכחית. היישוב יצהר חווה בחודשים האחרונים עשרות התקפות אלימות, הצתות וטרור מצד הכפרים הערביים הסמוכים, שבמיעוטם אכן נרשמה תגובה נגדית על ידי מתיישבים". 

עוד נאמר בהודעה כי "הנהגת היישוב ותושביו נמצאים בקשר חם ומצוין עם חיילי צה"ל ומפקדיו. היישוב יצהר גאה בכך שהוא נותן מסגרת חינוכית בלתי פורמלית לבני נוער מכל רחבי הארץ שעזבו את מערכות החינוך, ומצליח להעלותם על דרך המלך, בניגוד לחוסר המעש של הרשויות המוסמכות. היישוב מתווה דרך חינוכית לכשלים נקודתיים הצפים מפעם לפעם".

לדבריהם, "אנו שמחים על שיתוף הפעולה עם צה"ל, והשאיפה המשותפת לפתור בעיות באופן שורשי.
 הדו"ח המסולף וההצעה להעניש קולקטיבית 1500 תושבים, ולמנוע מהם מתן שירותים בסיסיים, לא עולה בקנה אחד עם עקרונות הדמוקרטיה ומוכיחה כי המנהל האזרחי איננו גוף מקצועי ואובייקטיבי".

צילום: פלאש 90. יונתן זינדל

במועצה האזורית שומרון טענו כי מדובר בדו"ח מבקש לעצור אישורים לפיתוח תשתיות בישוב, בין השאר תשתיות לגן ילדים לילדי הישוב הנמצאים בהמתנה 5 שנים. בנוסף, אמרו במועצה כי המסמך בא לעכב אישורים לטיפול  בכבישים מסוכנים, "דבר העלול להביא לפגיעה בחיי אדם". עוד הם טענו כי בדו"ח מצוטטים אירועים מתוך דו"חות של "ארגוני שמאל קיצוני, ואף מהרשות הפלסטינית".

ראש המועצה, יוסי דגן, הגיב לממצאים ואמר כי "מדובר בחוצפה של פקידה במנהל האזרחי שחושבת שהיא חברת כנסת במרצ. גורמים במנהל האזרחי מטרפדים אישור של מרכיבי בטחון שהיו יכולים למנוע פיגועים בישובים מאויימים".

לדבריו, "זו דוגמא למנהל האזרחי הרע של פעם. אני קורא לראש המנהל האזרחי להדיח את הפקידה מחברת הדו"ח שפועלת כמו פוליטיקאית, ולא כפי שנדרש. הדו"ח הזה הוא שקר וכזב, הנהגת יצהר מושכת את הישוב לכיוון טוב וחיובי והדו"ח הזה אין בו דבר מלבד שקרים".

בצלאל סמוטריץ

בצלאל סמוטריץ'צילום: Miriam Alster/FLASH90

דגן הוסיף כי "מדובר באובדן עשתונות מוחלט של המנהל האזרחי. בזמן שמחבלים רוצחים עם דם של ישראלים על הידיים, המנהל האזרחי נמנע מענישה למקורות הטרור מתוך אמירות שמדובר בענישה קולקטיבית, כעת רוצים לייצר ענישה קולקטיבית ליהודים על התנהגות. תושבי יצהר הם לא תלמידים בכתה של המנהל האזרחי. ראש המנהל האזרחי וסגן שר הביטחון צריכים לקרוא לפקידה הזו לשימוע לפני פיטורים".

ח"כ בצלאל סמוטריץ' אמר כי "המסמך הזה משקף אג'נדה פוליטית העויינת את ההתיישבות והמתיישבים, שלמרבה הצער הולך ומתרחב בגוף המיותר הזה. אולם, לא פחות מכך, הוא משקף מוסר כפול: זה אותו מנהל אזרחי שכבר שנים דוחף, להבדיל אלף אלפי הבדלות, למדיניות של הפרדה בין מי שמעורב בטרור לבין האוכלוסיה הערבית כולה. עכשיו הוא נזכר פתאום להפעיל ענישה קולקטיבית כנגד המתיישבים. 

סמוטריץ הוסיף כי "כבר שנים שתושבי יהודה ושומרון, שהם אזרחים שווי חובות שמשרתים בצבא ובמילואים ומשלמים מיסים, אינם שווי זכויות והם מקבלים שירות נחות מהמנהל האזרחי במקום לקבל שירות מיטבי ממשרדי הממשלה כמו כלל אזרחי ישראל. הגיע העת לתקן את זה".