צה"ל על הירי לצפון: "ניסיון איראני לתקוף את ישראל, שתוכנן מראש"

דובר צה"ל, תא"ל מנליס, טען כי ירי הטיל נגד ישראל לא היה קשור לתקיפה בסוריה, "האיראנים מחפשים מזה זמן רב לפעול כנגדנו. הפעולה תוכננה מראש במשך חודשים רבים - אין לה קשר לאמירה כזו או אחרת"

חדשות כיפה משה ויסטוך, חדשות כיפה 21/01/19 10:26 טו בשבט התשעט

צה"ל על הירי לצפון: "ניסיון איראני לתקוף את ישראל, שתוכנן מראש"
אחת ממטרות התקיפה האיראניות בסוריה של ישראל, צילום: דובר צה"ל

תקיפת ישראל תוכננה זמן רב על ידי איראן ולא בוצעה בתגובה לתקיפה הישראלית בסוריה, כך טען הבוקר (שני) דובר צה"ל, תא"ל רונן מנליס, בשיחה עם כתבים.

"הסורים נערכו לפעולה הזו, שתוכננה מראש", אמר מנליס וטען כי "הפעולה הייתה ניסיון איראני לתקוף את ישראל", וכי, "האיראנים מחפשים מזה זמן רב לפעול כנגדנו, על מנת לנסות לייצר משוואת תגובה נגדנו. לא יודע להגיד שהירי אכן כוון לחרמון, אלא רק שהוא כוון לצפון הרמה".

לדבריו, "הכנה לפעולה של האיראנים לוקחת זמן וכוללת בין היתר אמל"ח ובגלל שהפעולה תוכננה מראש במשך חודשים רבים - אין לה קשר לאמירה כזו או אחרת". לדבריו, הצד השני עושה 'אאוטינג' לכל פעולה ישראלית ולכן חלק מהתפוגגות העמימות נובעת מכך. מעבר לכך, לפעמים יש מסרים חשובים שאנחנו רוצים להשיג".

ביקורת על הרוסים. תא"ל מנליס

ביקורת על הרוסים. תא"ל מנליסצילום: פלאש 90. נעם רבקין פנטון

דובר צה"ל הוסיף כי צה"ל תקף "מספר מטרות של כוח קודס האיראני, בהם מרכז אימונים ומחסנים של אמצעי לחימה, כאשר אתר אחסון אמל"ח בשדה התעופה בדמשק עמד במרכז האירוע". עוד הוא אמר כי "בטרם התקיפה, הזהרנו את הסורים שלא לבצע ירי נ"מ, אך בפועל בוצע ירי כזה, וזו הסיבה שהוחלט על תקיפת הסוללות".

בהמשך, הוא מתח באופן מרומז ביקורת על הרוסים כשטען כי הכוחות האיראנים ירו ממקומות שהם לא אמורים לשהות בהם, "כוח איראני ביצע את הירי מאזור דמשק, מתוך שטח ששם התחייבו שלא תהיה נוכחות איראנית. הטיל שנורה היה טיל קרקע-קרקע מתוצרת איראנית".

תא"ל מנליס הזהיר את סוריה מכך שהיא מאפשרת לכוחות איראנים לפעול נגד ישראל משטחה, "האתר היה בסיס סורי, שבתוכו יעד איראני שפועל החסות הבסיס. סוריה משלמת מחיר יקר על אפשור הפעולה והירי שבוצע אתמול לצפון הרמה".

לצד ההחלטה לסגור את אתר החרמון הוא הדגיש כי ישנה "שמירה על שגרה אזרחית מלאה בשאר האזורים". על היערכות צה"ל להמשך והחשש מפני תגובה איראנית-סורית ציין כי "ישנה מוכנות מוגברת במערכי ההגנה ובמערכים נוספים, זאת לכל התפתחות שיכולה להיות. אנחנו נחושים להגן על אזרחי מדינת ישראל. אנחנו מבצעים סיכומים ונערכים לכל האפשרויות בהגנה ובהתקפה".