צה"ל מעריך: יתכן עימות בעזה עוד לפני הבחירות

אגף המודיעין של הצבא הגיש לרמטכ"ל, אביב כוכבי, את הדוח השנתי בנושא האיומים על ישראל. ביניהם: חשש להסלמה בדרום, התגברות תגובות צבאיות מצד סוריה בצפון, והתקדמות פרוייקט הגרעין של איראן

חדשות כיפה חדשות כיפה 13/02/19 17:56 ח באדר א'

צה"ל מעריך: יתכן עימות בעזה עוד לפני הבחירות
תמונת ארכיון. הפגנות ברצועת עזה, צילום: דובר צה"ל

התקדמות משמעותית בהתגרענות האיראנית, חשש לתגובות סוריות בתגובה לתקיפות ישראל ואפשרות ממשית לעימות מול ארגוני הטרור בעזה בתוך שנה. אלה האיומים המרכזיים שעלו מהערכת המודיעין השנתית לשנת 2019 שהוגשה היום (ד') לרמטכ"ל רא"ל אביב כוכבי.

באגף המודיעין העריכו כי ישנה אפשרות סבירה ביותר שארגוני הטרור ברצועה, חמאס והג'יהאד האיסלמי, יתקפו את ישראל, מה שיגרור תגובה ישראלית והסלמה ביטחונית במהלך השנה הקרובה.

לפי הערכה, יתכן ומבצע ברצועה יפרוץ עוד לפני הבחירות, לאור מצב בו יתקפו מחבלים באמצעות מנהרת טרור או ירי לכיוון חיילים ואזרחים שיציתו עימות. עוד נאמר בהערכת המודיעין כי יתכן וחמאס ינסה לנצל את תקופת הבחירות כדי לאתגר את ישראל, מתוך מחשבה כי צה"ל יימנע מפעולות תגובה משמעותיות בתקופה זו.

הרמטכ"ל הנכנס, אביב כוכבי

הרמטכ"ל אביב כוכביצילום: פלאש 90

זירה נוספת שנבחנה היא איו"ש, שם מעריכים בצה"ל כי תכניתו המדינית של נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, עשויה להצית עימות בין הפלסטינים לישראל, לצד האפשרות שיו"ר הרשות, אבו מאזן, יפנה את מקומו למנהיג חדש.

בנוגע לגבול הצפוני של ישראל נאמר כי הגזרה הסורית תהווה אתגר גדול לצה"ל, בדמות תגובות משמעותיות לתקיפות ישראל באזור. בדוח נאמר כי יכולותיהם של חיזבאללה ולבנון נפגעו בצורה קשה, אך האיום מצדם רחוק מלהיות מוסר. האיום המרכזי על ישראל נותר מכיוונה של איראן, שם להערכת אנשי המודיעין מסוגלים להפר את ההסכם עם המעצמות ולהגיע בתוך שנתיים להשלמת ייצור פצצה גרעינית.

לאור התגברות האיומים ושכלול יכולות האויב, הורה הרמטכ"ל כוכבי, שנכנס לפני כחודש לתפקידו, להגביר את השימוש במודיעין ובמשאבים נוספים על מנת לענות על צורכי הביטחון של ישראל. לארחונה הוא הורה על הצבת 10 סוללות מבצעיות של "כיפת ברזל" ברחבי הארץ.

בנוסף, החליט כוכבי להגביר את שגרת אימוני היחידות, כך שבשנתיים יעברו חילות השריון וההנדסה 17 שבועות אימון ו-17 שבועות תעסוקה, בדיוק כמו חטיבות החי"ר. דבר זה יצריך את גיוסם של 15 גדודי מילואים לתעסוקה מבצעית בכל שנה.