צה"ל מגבה את כיתת הכוננות מעדי עד

בעקבות האירוע בעדי עד, בו נהרג פלסטיני שתקף יהודים, וחקירת המשטרה שנפתחה בעקבותיו, זעמו חברי כיתות הכוננות בבנימין על חוסר הגיבוי לו זכו. מפקד חטיבת בנימין נפגש עם לוחמי כיתת הכוננות, הבהיר להם כי חקירת המשטרה נעצרה, ואמר כי הצבא מכיר בכך שהתנהלותם היתה מקצועית. כיתת הכוננות: "מברכים על ההודעה ומצפים לגיבוי פומבי"

חדשות כיפה יהונתן קליין, חדשות כיפה 31/01/19 19:30 כה בשבט התשעט

צה"ל מגבה את כיתת הכוננות מעדי עד
אימון כיתת כוננות ביישוב. אילוסטרציה, צילום: מאור קינסבורסקי, פלאש 90

 

גיבוי מצה"ל - אך לא בפומבי. מפקד חטיבת בנימין, אל"מ שרון אסמן, נפגש אמש (ד') עם חברי כיתת הכוננות שהוקפצו לאירוע בעדי עד בשבת האחרונה, בו נהרג פלסטיני שתקף יהודים שטיילו סמוך ליישוב.
בשיחה אמר המח''ט שהצבא מכיר בכך שהתנהלות חברי הכיתה באירועי השבת האחרונה היתה מקצועית ומבצעית, ואישר שהחלטת הרבש"צ להקפיץ את הכיתה היתה נכונה ונועדה למנוע חדירה ליישוב. בנוסף עדכן המח''ט שחקירת המשטרה נעצרת עד לסיום התחקיר הצבאי.

כזכור, בשבת האחרונה הותקפה קבוצת ישראלים בסמוך ליישוב עדי עד שבבנימין, בדקירות סכין על ידי ערבים תושבי הכפר אל מועייר. אחד המטיילים נפצע מדקירה והמטיילים הצליחו להזעיק עזרה. כוחות של כיתות הכוננות האזוריות קפצו למקום על מנת לחלץ את המטיילים ולשלול דיווח על מטייל שנעדר. בעקבות האירוע פלסטיני אחד נהרג וכמה נפצעו. על פי הודעה של דובר צה"ל הירי החי שבוצע, בוצע על ידי המתיישבים. 

לאחר האירוע נפתחה חקירת משטרה, דבר שעורר את זעמם של חברי כיתות הכוננות באזור. גורם באחת מכיתות הכוננות בבנימין אמר לחדשות כיפה, כי לא יכול להיות שנפתחת חקירת משטרה עוד לפני שהצבא השלים את התחקיר, וכי במצב כזה כיתות הכוננות לא יוכלו לפעול, כאשר חבריהם יודעים שעל כל פעולת הגנה עצמית ייחקרו בידי המשטרה. 

עדי עד

עדי עדצילום: ויקיפדיה: CC BY-SA 3.0 - יעקב

חברי כיתות הכוננות ביהודה ושומרון תכננו לקיים הפגנה מול גורמי הביטחון בבנימין, במחאה על היחס לו זכו חברי כיתת הכוננות של עדי עד, אך הפגישה עם המח"ט הביאה לרגיעה בשטח ולביטול ההפגנה. כיתות הכוננות אף זכו מוקדם יותר השבוע לתמיכה מיו"ר האיחוד הלאומי, ח"כ בצלאל סמוטריץ', שדרש מראש הממשלה, המכהן כשר הביטחון, להורות לצה"ל לגבות את חברי כיתת הכוננות, ולהסדיר את מעמדן של כיתות הכוננות ביו"ש.

מכיתת הכוננות מסרו בתגובה: "חברי כיתת הכוננות של יישובי מזרח שילה הינם לוחמים במילואים המחזיקים בנשק מטעם הצבא ומטרתם לתת מענה מיידי באירועי חירום ביטחוניים.
בשבת האחרונה הוקפצה כיתת הכוננות על ידי צה"ל כדי להגיב לאירוע בטחוני בו הותקף ונדקר נער ביישוב עדי עד. 
הלוחמים מקבלים גיבוי מכלל הגורמים הצבאיים ומצפים שגיבוי זה יבוא לידי ביטוי גם בהודעה פומבית של דו"צ". 

עוד הוסיפו כי: "כיתות הכוננות באיו"ש וביישובי התפר הינן חלק אינטגרלי משיטת ההפעלה הצבאית בחירום והיחס אליהם זהה ליחס לחיילי צה"ל במילואים או בסדיר. אנו מברכים על הודעת מפקד חטיבת בנימין וההחלטה לעצור את החקירה המשטרתית עד למיצוי והשלמת התחקיר הצבאי במלואו. אנו מודים לחברי כיתות הכוננות מיישובים רבים שהביעו הזדהות עם הלוחמים שנקלעו לסיטואציה מסכנת חיים ופעלו באחריות ומקצועיות".

מדובר צה"ל נמסר: "בהמשך לאירוע שהתרחש סמוך לאל מועייר בשבת שעברה במהלכו התפתחה הפרת סדר אלימה בה נעשה שימוש בנשק הוחלט כי החקירה תימשך במתכונת של צוות חקירה משותף של משטרת ישראל והמשטרה הצבאית החוקרת.
במקביל לחקירה, נמשך תחקור האירוע".