פרשיות השבוע

האם אנחנו נמצאים בעידן הנשי של תעשית האינטרנט? ומי חטף לאומבה את הפתק מהכותל? מסכמים שבוע.

חדשות כיפה אלישע נדב 01/08/08 00:00 כט בתמוז התשסח

פרשיות השבוע
beggs-cc-by, צילום: beggs-cc-by

הסוטר, הנסטר והכנס

בראשית השבוע, בכנס "כיפה" השלישי, זיהיתי פרצוף שלקח לי שלוש דקות להיזכר בשמו. שלוש דקות יותר ממה שאני רגיל בדרך כלל. "את יודעת מי כאן?", סיפרתי לעדי סמנכ"לית האתר, מתלהב שהעליתי את שמו מנבכי הזיכרון הפוליטי, "דה-הרטוך, הפקיד ההוא שהעיף כאפה לחבר כנסת החרדי". צחקנו. אז עוד לא ידעתי שיום קשה עבר על אמנון דה-הרטוך, ראש אגף התמיכות במשרד המשפטים, ושבאותו הבוקר בדיוק הסתיימה לה הסאגה התמוהה ההיא בבית הדין המשמעתי לעובדי המדינה. במסגרת הסדר טיעון ננזף דה-הרטוך ופוטר משירות המדינה, אך ללא עונש מאסר בפועל וללא קלון החוסם בפניו אפשרות חזרה בעתיד לשירות המדינה.

לא היה לבד בכנס (צילום: tkb,i duyuuhry)


דבר לא נאמר שם על ההסתה הפרועה בתקשורת החרדית נגד אמנון דה-הרטוך בחודשים שלפני הסטירה. הסתה פרועה ועקבית כנגד פקיד מדינה שלשם שינוי לא עשה כל מה שהחרדים רוצים, מתוך שיקולים של הגינות וצדק. אם היו מתפרסמים בכלי התקשורת הימניים דברים בסגנון ההוא כנגד אישים מהשמאל, החטיבה היהודית בשב"כ היתה נכנסת מזמן לפעולה.

ובתיאום כמעט מושלם, שלא לומר צחוק הגורל - התפטר בהמשך השבוע הח"כ הנסטר יעקב כהן מן הכנסת ופינה את מקומו לבא אחריו, במגרת הסכם רוטציה בתוך מפלגתו, "אגודת ישראל".

עזרת נשים

ואגב "כנס כיפה". במושב "החיים בסגול" שוחחו שלוש מנהלות פורומים באתר עם הרב יובל שרלו, שהיה יו"ר ומנחה המושב. שלוש נשים שיצאו מעולמן הוירוטאלי אל מול רב אחד. לי זה היה נראה קצת לא הוגן. איפה האיזון? לפחות בשם הפוליטקלי קורקט, לא רק נשים גולשות בפורומים! אבל נניח לזה - שני אתרים חדשים המיועדים לנשים עלו השבוע לרשת.

החיים בסגול (צילום: אלנתן גוטווירט)

הראשון "אשירה", המתהדר בכותרתו "קהילת נשים באינטרנט", הוא מיזם מבית "שורשים" בתל-אביב. השוס - ניתן להיות פעיל באתר רק באמצעות קוד סודי הניתן במענה טלפוני לנשים בלבד. כנסו תראו, נראה מעניין ומבטיח.


האתר השני הוא "תקנה", הפורום למניעת הטרדות מיניות על ידי בעלי מרות וסמכות בציבור הדתי. האתר כולל תקנון ציבורי וקוד אתי על בסיסו פועל הפורום, וכן אפשרות שרבים יכנו ודאי "מלשינון", המאפשר משלוח תלונה ראשונית אנונימית אל הפורום. ברור מאליו שלאחר כל תלונה יבדק הדבר בראש ובראשונה עם המתלונן, שיאלץ לצאת מאלמוניותו בפני חברי הפורום, ותלונתו תיבדק.

מעשה בפתק

בסוף השבוע שעבר, רגע לפני שהתעופף מכאן, הספיק המועמד הדמוקרטי לנשיאות ארה"ב ברק אובאמה לבקר בכותל המערבי, להתפלל שם ולטמון פתק בקשה אישי. בבוקר יום ראשון פרסם העיתון "מעריב" את צילום הפתק. האם עוזריו של אובאמה הם שהדליפו את הפתק? מסתבר שלא. החוצפן הקטן הוא בחור ישיבה חרדי. בקטע הוידאו הזה, נראה הבחור שולף את הפתק מבין אבני הכותל, רגעים אחרי שהטמין אותו שם ברק אובאמה. מישהי מעזרת נשים (האם זיהיתי נכון וזו היתה סיוון רהב מאיר, באקט לא עיתונאי בעליל?) צועקת אליהם "איך אתם לא מתביישים? זה חילול השם!". מסתבר שהבחור קיבל בעבור הפתק כמה מאות שקלים מ"מעריב", לאחר שסחר בו במקביל מול "ידיעות אחרונות". ומה היה התירוץ של הבחור למעשה? "מה הבעיה? הקב"ה כבר קרא את הפתק...".

איך אתם לא מתביישים? (צילום: beggs-cc-by)

על דעת המקום

בטורים הבאים ננסה לסקור מעט את ההכנות לבחירות המוניציפאליות בערים השונות ברחבי הארץ.

והפעם - חיפה.

יודעי דבר אומרי שבימיו של יונה יהב כראש העיר לא נבנה אף לא בית כנסת אחד בכל העיר. הבחור אולי היה די נחמד עם כולם, אך בפועל לא קודמה העיר באופן משמעותי. הציבור הדתי בעיר, כהרגלו, מתקשה לדעת במי לתמוך. מול יהב מתמודד מטעם הליכוד ניצב בדימוס יעקב בורובסקי, לשעבר מפקד המחוז הצפוני במשטרה. סיכוייו של בורובסקי לזכות בתפקיד עדיין אינם ידועים והם חוששות להכריז על תמיכה במועמד שייכשל ולמצוא את עצמן על ספסלי האופוזיציה העירונית.


מנגד, קיבל בורובסקי ברכה יוצאת דופן מרבי דוד אבוחצירה מנהריה שהביע בו תמיכה מפורשת ואף חרג ממנהגו והצטלם עימו לטובת קמפיין הבחירות. דבר שודאי ישפיע על שיקולי ההנהגה הרוחנית והפוליטית בעיר. מה יהיה הלאה? ימים יגידו ואנו נקווה לחזור ולעדכן.