פרשיות השבוע

רחלי מתקוממת על כך שיש מי שחוגג על חשבון נשות חסידי גור, נפגעת בשם הטלויזיה החינוכית, אבל גם לא שוכחת לפרגן כשצריך.

חדשות כיפה רחלי כהן 13/01/08 00:00 ו בשבט התשסח

פרשיות השבוע

תשבץ הגיון

מכיוון שבמהלך העבודה שלי אני מסתובבת המון בין חנויות, יצא לי כבר להכיר את כל האנשים העוסקים בעבודות השונות שקשורות לתפעול החנות האחורי והפרונטלי. פגשתי כבר אינספור מוכרים, זבנים, ספקים, מסדרי סחורה, נהגים, מחסנאים, מנהלי חשבונות ואפילו כמה וכמה פותרי תשבצים סדרתיים (טוב נו. התפקיד הרשמי היה מאבטחים). אבל אדם אחד עוד לא פגשתי, למרות שברור שהוא מסתתר לו אי שם ועושה את תפקידו נאמנה. את ההוא, האחראי על ניקוב מחירי המוצרים, מישהו החליט שצריך להחביא באיזה משרד עלום שם, למרות שלפי מצב המחירים בארץ, הפערים בניהם והכאוס המוחלט, סביר להניח שאפשר למצוא את מספרו במדריך הטלפונים תחת השם חמיצר. או אולי אולמרט, במידה ומדובר בנכסי נדל"ן.

מחיר הכיסוי

ובגלל שאין לי מדריך טלפונים (אי שם מתחת לכסא באוטו) ומכיוון שיש לי כבר מספיק עמותות משלי לנהל ואין לי זמן לחפש את "המועצה להגנת הצרכן", שמחתי מאוד לקרוא השבוע באתר YNET, על כך שבחסידות גור החליטו להגביל את מחירי הפאות לנשים. בתחילת הכתבה צוין שנשות חסידות גור תוכלנה מעתה לרכוש פאה בסכום מקסימלי של 1000 דולר, כולל העיצוב. ולכן בקריאה ראשונה, הייתי משוכנעת שמישהו מצא שם את ההוא הגורניק האחראי והודיע לו חד משמעית שמחירי הפאות הם לא הגיוניים, ושהגיע הזמן לעשות סדר. אך בקריאה שניה הבנתי שטעות בידי, וכי בנות חסידות גור פשוט יאלצו להסתפק בפאות הפחות מפוארות והיותר זולות, והמחירים, ובעיקר המוכרים, ימשיכו לחגוג על חשבונן. היה עצוב ומקומם לקרוא את זה, אבל עוד יותר היה עצוב לקרוא את המשך גזירות הצניעות החדשות בהמשך הכתבה.ובגלל שאני לקחתי כבר היום את הרגיעון שלי, אני אעצור כאן. אתם מוזמנים לקרוא לבד. להתעצבן אפשר ביחד.

שפת הא-עם

"בעוד שוועדת החינוך של הכנסת ערכה אתמול ישיבה מיוחדת במלאת 150 שנה להולדתו של מחייה השפה העברית, מודעות גדולות וצבעוניות ברחוב החרדי מבשרות על חוברת מהודרת בשם "טוהר הלשון" המחדשת את הפולמוס החרדי נגד בן יהודה, תוקפת אותו בחריפות, עורכת עמו חשבון היסטורי נוקב וקוראת לחרדים לשוב ולדבר ביידיש.", כך בNRG יהדות.

ותודה לח"כ מלכיאור, שחסך לי את החיפוש אחר הפאנץ ליין ואמר את הדברים הבאים: "הניצחון האולטימטיבי של חזון בן-יהודה נמצא בכך שדברי הגידופים וההבל האלה נכתבים בעברית". א-מחיה!

מתקין תיקונים

א"ד, רב בן 56 מבני ברק מואשם כי ביצע במשך חמש שנים בכולל בראשו עמד, תיקוני עבירות תמורת תשלום. אותם תיקונים אינם אסורים על פי החוק, אולם הרב לא דיווח על הכנסותיו לרשויות המס ולכן נעצר. לאחר שנתפס, הודה הנאשם ברבות מהאשמות וביקש רחמים כיוון שהוא אב לילדים רבים ויש לו צורך לחתן אותם.כנראה שהוא צריך לארגן כמה תיקונים קטנים לתיקוני העבירות שלו, שיתאימו לתקנות החוק של מס הכנסה.

צפייה מבוקרת

למפיקי הדיסקים והקלטות החרדיים כנראה הולכים ונגמרים הרעיונות (או יותר נכון, דודו פישר יצא להם לפנסיה) ולכן הם החלו לאמץ פורמטים חילוניים. הפעם מדובר ב"רכבת המצוות" שמבוססת על התוכנית הטובה והשינה "רכבת ההפתעות". מה בדיוק יש שם, אתם רק יכולים לנחש (זה בסדר. בחידון הזה אין פרסים) אבל העיקרון כמובן, הוא לימוד מצוות לילדים. גילוי נאות, לא ראיתי את כל הדיסק. אבל מבט קצר בYNET הוכיח לי שכמו בכל יתר הדיסקים במגזר,הדרך לרמת משחק ראויה נראית ארוכה מתמיד. אבל בהסתמך על העובדה שלפחות כרגע הטפטפים שלנו קרובים יותר לדרגת תוכי מאשר לדרגת מבקרי תיאטרון, עדיף שיראו את זה. אחרי הכל, עדיף להיתפס בזמזום מונוטוני של רשימת מצוות ולא של "ללה לללה אפצי!", מול החבר הרווק בעבודה.

בקטנה

רק מילה טובה או שתיים לא יותר מזה

מי קורא לי בשמי?

הרבה דברים השתנו בעשור האחרון בתחום השמות. ואם במשפחת סבי ז"ל הייתם יכולים למצוא 5 יפת בדורות שונים, היום אולי תוכלו למצוא שם יפית, אבל זה רק אם תשבו עם סבתא מול הטלווזיה ופשוט כי היא היחידה במשפחה שלא מזפזפת בזמן הפרסומות.

אמנם אני די משוחדת בתחום בחירת השמות המודרנים,משום שבתור רחלי שתמיד הייתה עם עוד רחלה/לה/לי/רוחלה בגן/כיתה/ביה"ס אני אעדיף לקרוא לילד בשם מודרני גם אם זה יגרום לכמה אנשים להרים גבה. אבל אפילו אני לא מצליחה להבין את החוק הלא כתוב ששם מודרני צריך להיות קצר. ואם פעם הכרנו את דני, אלי, קובי ונתי, שבעצם היו קיצור של שמות ארוכים יותר, היום ניתן למצוא ילדים שנושאים שמות בעלי שלוש אותיות, ולפעמים אפילו רק שתיים. כשבני זה בני, ולא בנימין, ריקי זו ריקי ולא רבקה חו"ח וכמובן דני זה דני וארי זה ארי, ושתיהן בכלל בנות ולא בנים.

והנה, לא מספיק הבלאגן שאנחנו ההורים המודרנים מייצרים מסתבר שהכאוס גדול עוד יותר,כי על פי נתוני משרד הפנים, 21,231 ישראלים שינו את שמם הפרטי במהלך השנה שחלפה. רבה של צפת, הרב שמואל אליהו, מספר על עשרות פניות שמגיעות אליו מדי שבוע ובכולן בקשה דומה: עזור לנו לבחור שם "נכון" על פי היהדות. ואביו, הרב מרדכי אליהו, מייעץ יום-יום לפונים רבים בעניין.

אז יש כאלו שפונים לרב מראש שיעזור לבחור שם, ולדעתם פשוט מקדימים תרופה למכה, ויש את אלו שמאמינים שלהורים ניתנה הנבואה. ככה או ככה, לפחות כדאי להבהיר שקיצור שם זה לא נקרא שם חדש, לתשומת לבו של הבחור בשם "שֶׁם" שפגשתי השבוע, שטען בכל תוקף שזה קיצור מאוד הגיוני ומודרני לשם שמעון.כי יש דברים בעולם שגם הבדל של שתיים או שלוש אותיות הוא קריטי בניהם. כמו למשל, ההבדל בין קיצור לבין קֶצֵר...