פרשיות השבוע

איך בפרסומת אחת הצליחו לתמצת את תורתו של הרב קוק, ממה ניצל חג החנוכה ועוד מילה על "הדרת נשים". השבוע שהיה

חדשות כיפה חיים אקשטיין 02/12/11 08:58 ו בכסלו התשעב

פרשיות השבוע
Or Hiltch-cc-by, צילום: Or Hiltch-cc-by

זאת באמת בעיה שקולן של הנשים לא נשמע. לא, אין בעיה שאוסרים עליהן לשיר בפני גברים, זה נכון וראוי. הבעיה היא שבציבור הדתי לא כל כך משמיעים את העמדה האלטרנטיבית, כנגד כל אלה שזועקים על "הדרת נשים". מביעים רק ביקורת על הצבא שמחייב לפעול נגד ההלכה, ולא מסבירים שלהלכה אין שום דבר נגד נשים, ודינים כמו הפרדה בין המינים ו"קול באישה ערווה" אינם פוגעים במעמד האישה. רצוי שמישהו יעשה את זה, ועוד יותר רצוי שמהנשים הדתיות עצמן (אלה שמזדהות עם עמדת ההלכה) תצא הבהרה שהן לא מרגישות שמדירים אותן.

התנצלות
המדור ירד בשבוע שעבר על מכון לב, בעקבות הבחירה באודי דוידי ובקובי אריאלי להופיע במסגרת היום הפתוח שלהם. אלא שההופעות הנ"ל לא היו חלק מיום פתוח, ובכלל לא היו מטעם ההנהלה, אלא חלק מאירוע של אגודת הסטודנטים. האגודה היא שאירגנה את ההופעה וגם מימנה אותה. המדור מתנצל בפני הנהלת מכון לב, אגודת הסטודנטים של מכון לב וכל מי שנפגע מהעניין.

כך ניצל חנוכה התשע"ב
בימים אלה מציינים, הן בתקשורת והן בקרב משפחות האבלים, שנה לאסון הכרמל. המגזר הדתי יצטרך לחכות עם זה, לכאורה, כי כזכור השרפה הנוראה התחוללה בעיצומם של ימי החנוכה. השנה האחרונה הייתה מעוברת, מה שאומר שכבר עברו שנים עשר חודשים מאז האסון (שזה הזמן לקיום אזכרות מבחינת ההלכה), אבל יותר מזה - זה אומר שכלי התקשורת מטפלים בנושא הכאוב עכשיו, על פי התאריך הלועזי, ובחנוכה הם יוכלו להתפנות לעניינים שמחים ומאירים יותר. אז אולי יש כמה נקודות זכות לשימוש המצער בלוח הלועזי.

להופיע עם דתיים? לא סוף העולם
פסטיבל הפסנתר, אירוע מרשים שמארח מדי שנה את מיטב האמנים בישראל ומושיב אותם על יד פסנתר, מצטיין ביצירת שילובים מעניינים בין מוזיקאים מסגנונות ומעולמות שונים. הפעם הוא התעלה על עצמו, והצליח לשלב בין אביב גפן ובין זמר חובש כיפה. נשמע לא הגיוני, אבל זה קרה - אביב גפן הופיע עם זמר דתי על במה אחת. מי שרוצה להפגין אופטימיות, מוזמן להאמין שזהו צעד של התרככות מצד הזמר שלא בדיוק מעריץ את התורה והאמונה (ולמי שלא רוצה, נגלה שהזמר הדתי היה אביתר בנאי, וספק אם צריך לעשות עניין משילוב בינו ובין אביב גפן).

הרב קוק מככב בפרסומות
שכוייח השבוע מוענק למשרד הפרסום "באומן בר ריבנאי" על הפרסומת שלו לבייגל'ה בטעמים של "בייגל בייגל" (נכון, באיחור ניכר, אבל תוחלת החיים הארוכה של הקמפיינים הפרסומיים, מאפשרת לתת שכוייח גם הרבה אחרי שהם יוצאים לדרך). למי שלא ראה את הפרסומת, הנה תקציר: נער יהודי פולני מגיע למאפייה של משפחתו, ובפיו רעיון מבריק - בייגל'ה בטעמים. ההורים, בכאילו-אידיש, מביעים את סלידתם מהרעיון ("טעם באוכל?! אנחנו פולנים!”). אבל לא כאן נגמר הסיפור: האבא מצביע על ילד קטן עם שערות של בן גוריון, ואומר שכשהוא יקים יום אחד מדינה יהודית בארץ ישראל - אז יהיה בייגל'ה בטעמים.
כל מה שכתבו הרב קוק וממשיכי דרכו, על הניוון של הקומה החומרית בעם ישראל בתקופת הגלות, ועל תחייתה והתרעננותה בדור האתחלתא דגאולה, תומצת לפרסומת אחת.

ותהייה קטנה לסיום
שאלה פתוחה לציבור: כמה התייחסויות לחג הסיגד ראיתם בתקשורת הכללית, והאם זה התקרב להתייחסות הנרחבת (יחסית) לחג בתקשורת הדתית? המדור ישמח אם תעמידו אותו על טעותו ותגידו שההתייחסות הייתה שווה. אחרת, כל אלה שהשתלחו בציבור הדתי בגלל בתי ספר שמפלים אתיופים, יצטרכו להסביר למה הם בעצמם התעלמו מהעדה האתיופית ביום חגה.


והתחזית לשבוע הקרוב: אם לא תהיינה התפתחויות מיוחדות במהלך שישי-שבת, פולארד יסגור 26 שנה בכלא.