פרשיות השבוע

כיצד עוזרים אנשי הימין להנציח את רבין, בפני מי שכחו העיתונאים להתנצל ועוד מילה קטנה על צהר.

חדשות כיפה חיים אקשטיין 10/11/11 23:19 יג בחשון התשעב

פרשיות השבוע
תמונת ארכיון - andydr-cc-by, צילום: תמונת ארכיון - andydr-cc-by

לפני כשנתיים, במסגרת חתונה של חבר טוב, סיימתי את שלב החיפושים אחרי מקום פנוי באולם, בדיוק ברגע שבו החתן והכלה ראו לנכון לצאת מחדר הייחוד. בתור חבר של החתן - לא יכולתי להישאר במקומי ולא להצטרף למעגלים, אבל בתור בן אדם עם קיבה ממוצעת - לא יכולתי להישאר רעב עד אחרי הריקודים. הפתרון לדילמה המורכבת היה פשוט מאוד: לאכול בזריזות. לחסל תוך חצי דקה את כל הדג שרובץ על הצלחת, ולרוץ להוציא את החתן מחדר הייחוד.
אף שהפיתרון הזה נשמע מוצלח, הוא היה בלתי אפשרי לביצוע. לידי בשולחן ישב הרב אהוד ברזילי, ממייסדי ישיבת מצפה רמון ור"מ בישיבה, חתנו של הרב יהושע צוקרמן (הר המור) ומעביר שיעורים בישיבות הסדר ברחבי הארץ. כיוון שגם אני הדל זכיתי ללמוד מפיו, לא הייתי מסוגל לאכול לידו בחוסר נימוס. הוא כל כך חי את תורתו, שכללה הן עניינים ברומו של עולם והן הדרכות פשוטות של מוסר ודרך ארץ, ופשוט לא היה נעים לשבת לידו ולא לאכול כמו בן אדם. לא מחשש שהוא ינזוף בי או יעיר לי, פשוט לא הייתי מסוגל.

הרב אהוד ברזילי נפטר אתמול בבוקר, אחרי למעלה משנה של קרב עיקש מול מחלת הסרטן. העולם לא ממש יודע, אבל הוא איבד תלמיד חכם גדול השבוע, שגדלותו התבטאה בין השאר בדברים הקטנים. יהי זכרו ברוך, יחד עם שאר נפטרי השבוע (הרב נתן צבי פינקל זצ"ל, שמואל בן ארצי ז"ל) וכל נשמות ישראל.

איפה ההתנצלות
כשעיתון מפרסם כתבה גדולה בגנותו של מישהו, ואחר כך מגלה שהוא סתם הכפיש אותו, הוא מקדיש פינה קטנה למודעת התנצלות על הטעות. זה היחס: מודעה קטנה לעומת כתבת צבע של חמישה-שישה עמודים. אז אחרי שמיטב העיתונאים התריעו מפני הצונאמי המדיני הנורא שעומד לחסל את ישראל, הגיע גם תורם להתנצל. בעקבות עמדת מועצת הביטחון של האו"ם שלא לדון בבקשה הפלסטינית, שנתנה את האות לעטיפת עשרות באסטות של דגים בעיתונים של השנה האחרונה, ראוי להתנצל בפני נתניהו. להודות בעובדה שהוא עשה לכולם בית ספר, והוכיח שהעמידה האיתנה על העקרונות משתלמת, גם בשדה הבינלאומי.

כן, כתבו על זה קצת בעיתונים, אבל צריך לשמור על הפרופורציה הקבועה: אם על כתבה של חמישה עמודים מפרסמים מודעה קטנה, על מה שהלך פה בחודשים האחרונים צריך מינימום גיליון מיוחד.

חיזוק מימין
שש עשרה שנה עברו, ויום הזיכרון לרצח רבין עדיין מחזיק מעמד. הישג מרשים, לא כל אירוע היסטורי זוכה לשימור כזה, ובאמת מן הראוי שהוא יישאר אצלנו חזק בתודעה; אבל יש לציין שמי שמזין אותו באמת, מי שגורם לתאריך הזה להישאר בשיא כוחו ולא לאבד מערכו, הוא דווקא אנשים מהצד הימני של המפה. אנשי ה"תג מחיר" אמנם פחות קרובים לרצח מאשר אלה שמטיפים לאלימות כלפי מתנחלים, ובכל זאת הם כיכבו השבוע בנאומים על רצח רבין והשלכותיו להיום. צריך שפעם אחת השמאל והמרכז יגידו תודה לימין הקיצוני כמו שצריך, איך הם היו מסתדרים בלעדיהם?

הצגה ללא שחקנים?
יום אחרי שמחת תורה החנויות כבר מדיפות ריח של סופגניות, בראש חודש מרחשוון חושבים לצאת למבצע עופרת יצוקה 2, ועכשיו מתחילים לדבר על ההפקות של חנוכה. אז למי שדאג לגורלם של מחזות הזמר לדתיים, אפשר לספר שהמגמה נמשכת. אחרי הרשל'ה, שהמשיך להרשל'ה 2, ואחר כך נעלם, ישי לפידות שוב חוזר עם מחזמר שמותאם לציבור חובשי הכיפות. אלא שהפעם, בניגוד לשני המחזמרים הקודמים, מבין שתי המילים שמרכיבות את הצירוף "מחזמר" - רק אחת מקבלת יחס ראוי. כל המשתתפים במחזמר החדש, "שירים ונפלאות בבית הכנסת", שייכים אך ורק לתחום המוזיקה: אוהד מושקוביץ, הקינדרלעך, דניאל אהביאל, איציק דדיה ויונתן שיינפלד. בפעמיים הקודמות היו גם כמה שחקנים, שלא לדבר על אשף מחזות הזמר שביים את הרשל'ה 2 - מנחם גולן, אבל הפעם לא נשאר מזה כלום. לא שבהפקות של החילונים כולם שחקנים, והאמת היא שגם לא כולם זמרים, אבל במקרה דנן מדובר בהעדר מוחלט של אנשי מקצוע בתחום המשחק, וכן בתסריט ובבימוי.
כנראה כי כמעט אין כאלה במגזר.

הצוהר נפתח מחדש
שכוייח השבוע מוענק לארגון רבני צהר, למשרד הדתות ולכל מי שהיה שותף להסכם הפשרה בין הצדדים בסוגיית מיזם הנישואין (בתקווה שהוא יחזיק מעמד לאורך ימים ושנים). אם מנהלים מו"מ עם הרופאים ששובתים, ופועלים כדי למנוע את השביתה הכללית במשק (לקטוע אותה בשעה 10:00 זה לא רחוק בהרבה מלמנוע אותה לגמרי), המדינה - במקרה שלנו משרד הדתות - אכן הייתה צריכה לדאוג שגם עריכת החופות של צהר לא תיפסק. וחוץ מזה, מישהו היה צריך להפסיק את המצב שבו רבני צהר, אלה שאמורים לעסוק באיחוד וגישור, נמצאים בסכסוך מתמשך עם מישהו.

ותהייה קטנה לסיום
התהייה מופנית לאלה שקוראים את המדור בשעות הבוקר, אבל גם אלה שעושים זאת מהצהריים ואילך (לימי שישי בצהריים אין "ואילך" בשעון חורף. הכוונה למוצ"ש והלאה) יכולים לתהות רטרואקטיבית: כמה מכם הולכים להסתכל בשעה 11:11 על השעון, כולל על התאריך, ולחשוב שזה מה זה מגניב?

התחזית לשבוע הקרוב: גורמים בימין יאשימו את נתניהו וברק, שפעלו כדי לדחות את פינוי גבעת אסף, ובגללם עכשיו אי אפשר להאשים את נתניהו וברק.