פרשיות השבוע

למה כדאי היה לצרף את באר שבע לתחרות שבעת פלאי התבל, איזה קשר מצא ח"כ גפני בין תקציב התיאטראות לתקציב הישיבות ועוד משהו על משרד הדתות

חדשות כיפה חיים אקשטיין 04/11/11 01:05 ז בחשון התשעב

פרשיות השבוע
אתר הכנסת, צילום: אתר הכנסת

הגבאי כבר דפק על הבימה, כמה אנשים שחשוב להם להפגין את יכולת הזיכרון שלהם מלמלו "ותן טל ומטר" בקול רם באמצע שמונה עשרה, ויש לקוות שגם אתם זכרתם להעביר את הסידור שלכם ל"שעון חורף" ולבקש גשמים. גם הגשם עצמו, כך נראה, זכר שהחורף מתחיל והראה השבוע כמה אותות חיים; אבל בהתחשב בכמות הגשמים הזעומה שירדה כאן בשנים האחרונות, יותר מזה אנחנו צריכים. הכנרת תצטרך כמות רצינית של משקעים כדי לחזור לעצמה. חבל להיזכר רק כשהרבנות הראשית תוציא הודעה רשמית שצריך להוסיף תפילות מיוחדות, אפשר לכוון כבר עכשיו ב"ותן טל ומטר לברכה".

השתלטות עויינת
זוכרים שפעם, מזמן, כל המדינה סערה בגלל קריאת הרב שמואל אליהו (מגובה בחזית רצינית של רבנים) לא להשכיר דירות לערבים בצפת? גם אם זה ירד לכם מהפרק, הקריאה הזאת עדיין מכה גלים בצפת, והשבוע גורשו כמה סטודנטים ערבים מדירה ששכרו בעיר. כלומר, לא שבעל הבית נמנע מלהשכיר להם דירה, אלא שהוא כבר השכיר את הדירה, והם כבר נכנסו לגור בה, ועכשיו נזרקו משם. עם כל הכבוד לשמירה על צפת (ועל כל עיר אחרת בארץ ישראל) כעיר יהודית, ודווקא מפני הכבוד הזה, לא בטוח שהכוונה הייתה להעיף אנשים מהבית. אסור שהערבים ישתלטו על צפת, וגם אסור שמעשים מעוותים קיצוניים ישתלטו על המאבק נגד הערבים שמשתלטים על צפת.

שנא את הרבנות
השבוע דווח על שלב חדש במערכת היחסים הלא מוצלחת בין הרבנות הראשית לרבני צהר, לפחות בכל הנוגע לעריכת חופות. הפעם סלע המחלוקת הוא הרישום לנישואין: הרישום מתבצע בדרך כלל ברבנות המקומית, אבל כיוון שעל פי החוק אפשר לרשום זוגות בעיר אחת כסניף של עיר אחרת, כמה מרבני צהר רושמים זוגות לנישואין דרך הרבנות של שהם (בראשות הרב סתיו). עכשיו הורה שר הדתות להגביל את הנפקת תעודות הנישואין של שהם, מה שלא יאפשר לנוהל של צהר להימשך. אם המדור הבין נכון, הבעיה הפעם איננה סביב עריכת החופה בחתונה, אלא סביב השלב הטכני הקצר יחסית שלפני כן. כן, קשה לקבל את זה, ואולי קשה גם להבין את זה, אבל הסלידה מ"הממסד הרבני" מגיעה עד לרמת השלבים הבירוקרטיים הקטנים, ויש זוגות חילונים שלא מוכנים לדרוך על מפתן המועצה הדתית בעירם ולבצע את ההליך הזה. לא משנה אם זה מוצדק או לא, המציאות היא שהרתיעה מהרבנות שוברת שיאים. גם הנושא הכאוב הזה אמור להיות חלק מתפקידו של משרד הדתות, לא רק הפיקוח על הליכי הנישואין.

ים המלח, מאחוריך
נו, הצבעתם כבר לים המלח בתחרות שבעת פלאי התבל החדשים? בזמן האחרון הופכים את התחרות הזאת למשימה לאומית, אולי ההצבעה החשובה ביותר בהיסטוריה הלאומית אחרי כ"ט בנובמבר. רגע לפני שההצבעה נסגרת, אולי כדאי למדינת ישראל - אם כל כך חשוב לה להיכנס לשביעיית המופלאים - להציע עוד כמה אתרים בתור מועמדים לתואר, וכך להגדיל את סיכוייה לזכות. במקום לבנות רק על ים המלח, אפשר לשלוח לתחרות גם את הכותל המערבי, את מכתש רמון, ראש הנקרה, "בית המקדש" של בעלז בירושלים, ציון הרשב"י, גשר המיתרים, בית הכנסת איצקוביץ' בבני ברק, הירקון, מצפה הילה (מה יש, זה כבר אתר תיירות לכל דבר) וכמובן באר שבע - פלא שעיר גדולה מופגזת בלי שאנשים ישימו לב.

ההצגה חייבת להיפסק
שכוייח השבוע מוענק לח"כ משה גפני, יושב ראש ועדת הכספים בשבילכם, שהחליט על הקפאת תקציבים לתיאטראות. לא שלמדור יש בעיה עם הצגות ומחזות, גם לא עם התקציב שהם צריכים, והאמת היא שגם גפני לא אמר שיש לו בעיה איתם - הבעיה היא עם חוסר הפיקוח עליהם. או ליתר דיוק: הבעיה היא עודף הפיקוח על התקציבים לישיבות, לעומת חוסר הפיקוח על התקציבים לתיאטרון. אם מותר לערוך ביקורות פתע בישיבות, להפסיק שיעורים באמצע ולערוך חיפושים חטטניים, מן הראוי לבדוק גם תקציבים למוסדות אחרים. דין הקאמרי כדין פוניבז'. משמעות המילה "שיוויון" אינה רק תביעה מהחרדים להתגייס, אלא גם יחס שווה למוסדות של כל ציבור.

ותהייה קטנה לסיום
בין כל האייטמים שקשורים למתקפה על הדרום, ידיעה אחת צדה את עינו של המדור: רעיון למגן ארונות קודש. כדי למנוע פגיעה קטלנית בספרי תורה, בתי הכנסת בטווח האש יצטיידו בארונות ממוגנים. רעיון יפה, ותהייה בצידו: האם גם אחרי שהפטנט ייושם בבתי הכנסת, ימשיכו לספר לנו על ניסים בסגנון "כל הבית התפוצץ - ורק ספר התורה נשאר שלם"?

התחזית לשבוע הקרוב: מתקפה ישראלית באיראן (אין מצב. אז מה? אם כולם נהנים להשתעשע ברעיון הזה, גם למדור מותר קצת).