פרשיות השבוע

למי מותר לא ללחוץ יד? * מעקב תחקירי אחר מה שקורה באומן * וגם אחרי מה שקורה ברחבת הכותל * למי מתאימות ההמצאות החדשות לשבת? * וכמה קטנות * רחלי מסכמת עוד שבוע ארוך

חדשות כיפה רחלי כהן 16/11/07 00:00 ו בכסלו התשסח

לפיד תביט

לפני כמה ימים, בטקס שנערך בתיאטרון ירושלים קיבל הסופר דוד גרוסמן את פרס א.מ.ת ליוצרים וסופרים. למי שפספס במהלך הטקס בחר דוד שלא ללחוץ את ידו רה"מ אולמרט שנכח במקום. לטענתו, הוא עשה זאת במחאה על מלחמת לבנון השנייה, בה נהרג בנו ולה הוא רואה את אולמרט כאחראי הראשי. בכל התקשורות הוצגה המחאה שלו "כמחאה שקטה של אב שכול" והוצגה כלגיטימית לחלוטין ללא עוררין. לא היינו דנים במעשה הסופר, לולא הגיש השבוע חננאל דיין תביעת דיבה כנגד יאיר לפיד. חננאל דיין החייל שגורש מגוש קטיף וסירב ללחוץ את ידו של הרמטכ"ל דאז חלוץ בטקס חיילים מצטיינים, הגיש את התביעה בעקבות הטור בו התייחס יאיר לפיד למקרה, וכינה את החייל בשלל כינויים ובין היתר, "חננאל המשתולל", "חננאל המקלל", "חננאל המתנפל", " חננאל המטרלל", " חננאל המחלחל". כתגובה לבית המשפט כתב לפיד: "סירוב לחיצת יד להשקפתי, הוא מעשה שנועד להלבין פנים ולהביע בוז, בפרט כשהדבר נעשה בפרהסיה, הדברים נכונים שבעתיים כשמדובר בטקס ממלכתי". או שיאיר לפיד לקה בחירשות זמנית או שהוא הגיש את התצהיר לפני מעשהו של גרוסמן. ככה או ככה, חייבים להודות ש"דוד" לא ממש מתחרז עם כאלו כינויים. אולי עם "תביט", אבל את זה מר לפיד העדיף שלא לעשות השבוע. ברור למה.

ב"עוז" קדימה?

השבוע, בדווח שהגיע לאתר "כיפה" במייל האדום, נחשף שתנועת "עוז" -תנועת הילדים נסגרת לאחר 20 שנות פעילות. התנועה פעלה בקרב ילדים בגלאי כתות א עד ג, כשעבור רבים מהילדים התנועה היוותה תנועה מקדימה לתנועת הנוער (בני עקיבא, אריאל ועזרא). לפי הדווח הבלעדי סגירת התנועה באה לאחר מה שנראה כמו תהליך התדרדרות שנבע ממספר סיבות, בניהן קיצוצים תקציביים שפגעו בעמותות רבות. דבר הסגירה התקבל בהפתעה גמורה בקרב המדריכים והחניכים ולא רק מפני שהתנועה עבדה לא פעם בשיתוף עם בנ"ע ורק עתה סיימו בסניפים לחגוג את שבת הארגון, אלא משום שבסניפים לא התקבלה שום הודעה על כך מפי הממונים שאישרו את הידיעה.

טוב נו. שעון בנ"ע- אתם יודעים.

סגירת מעגל

כל תוכנית תחקירים המכבדת את עצמה, מחזיקה צוות חוקרים מזוכיסטים, מנחה עם מיקרופון שתול בגרון ואדם כלשהו, רצוי עו"ד- שעוקב אחרי תוצאות התחקירים וממשיך לעקוב אחרי החשודים גם אם זה אומר לשים להם מצלמה על המצבה.

אז אמנם טור זה בנוי מכותבת אחת, מחשב ואוזניה מרוטה (תודות לפרחחית) אבל גם הוא רוצה להצטרף לטרנד התחקירים המרשימים. ומכיוון שאנו בתקופת הסיפוק המיידי נרשה לעצמנו לדלג על כל התחקירים והטון המרשים ונעבור ישר למעקב אחרי התוצאות.

איש נדל"ן,נשיא ונשיא נפגשים לשיחה

זוכרים את קבר רבי נחמן מאומן והקנס שדורש האוקראיני בעל האדמות? זוכרים את הפחד של חסידי ברסלב שמא לא יוכלו לגשת לקבר?

אז סוף טוב הכל טוב- ובביקורו של נשיא אוקראינה השבוע בארץ, דיבר עמו נשיא המדינה שמעון פרס וקיבל ממנו הבטחה שהחסידים יוכלו להמשיך ולהגיע לקבר, ושהוא יגן על המקום מיוזמות נדל"ן כאלו ואחרות. בנוסף, הודיע הנשיא האוקראיני כי הוא הוציא לפני שבוע צו המורה על החזרת מאות ספרי תורה, שנלקחו ונגנבו מבתי כנסת וקהילות יהודיות, מארכיבי השלטון האוקראיני לקהילה היהודית. אז האם יעמוד הנשיא האוקראיני במילותיו? האם ירדוף אחריו הנשיא פרס עד לאוקראינה כדי לבדוק האם עמד במילותיו? כל זה ועוד בראש השנה הבא, בו נדווח מהטיסות לאומן.

הקבצנים, המנגנים והבישופים מאחדים כוחות

ואת רחבת הכותל והאנשים שהורחקו ממנה אתם גם זוכרים? רוצים לקבל רישיון לקיבוץ נדבות או לעריכת בר מצוות בליווי מוזיקה לכותל? הנה כמה אנשים שתוכלו לצרף אליכם לעתירה.

שגריר אוסטריה וקבוצת בישופים שרצו השבוע להיכנס לרחבה אך עם שרשראות הצלבים על החזה- נענו בסירוב של ר הכותל שביקש מהם להסתיר את הצלבים. "זה כמו שיבקשו מרבנים יהודיים לגלח את הזקן. לא עושים דבר כזה, זה לא נחוץ"- אמרו בתגובה, וויתרו על הביקור בכותל.

אז מי הבא שיורחק מרחבת הכותל? האם רחבת הכותל תשופץ שוב ויותקנו בה גלאי כלי נגינה?

אנו נמשיך לעקוב בטורנו אחר המתרחש ברחבת הכותל ונעדכן במידה ותאלצו לקנות כרטיסי כניסה, טוב נו. וגם אם יהיו מבצעים למחזיקי ויזה/ ישרכארט.

שבת שלום הרב, אפשר חתימה?

שבת נועדה למנוחה מוחלטת מעבודה, את זה כל תינוק יודע לשנן כבר מהגן ("אבא של שבת"- פסגת השבוע!). אבל רק מי שמארגן את הבית לשבת יודע באמת מה זו "מנוחת השבת".

כי זו לא השבת שהיא באמת "שיא המנוחה", כמו שיום שישי או יותר נכון, הדקה שלפני שבת שהיא שיא הלחץ של כל השבוע. ולא. אל תנסו לארגן את הכל מראש ולהעביר את יום שישי עם כוס וקפה ועוגה. זה פשוט לא ילך. בחצי שעה שלפני שבת תגלו ששכחתם לגהץ את החולצות, שכחתם להוריד כביסה והולך לרדת גשם וכמובן .שוב הילד החליט לבנות מגדל של צבעים וטושים במרכז הסלון דקה לפני הדלקת נרות. אבל אז... אחרי הדלקת הנרות... איזה שקט. כי אין. אין יותר להתחרט ואין להספיק עוד משהו קטן. עבר הדד ליין- הגיע הזמן לנוח עד מוצאי שבת.

אבל יהודים תמיד היו חכמים מידיי, וגם הדד ליין כבר לא בדיוק דד ליין ,ולא רק בגלל 20 דק תוספת שבת, אלא בגלל התערוכה הבאה, בה הוצגו עט שניתן לכתוב איתו בשבת, טלפון שניתן לדבר איתו ומכונת קפה משוכללת. איך זה עובד? אז העט של שבת-הדיו שלה נעלמת לאחר יומיים, כך שכל מה שנכתב בה נחשב ל"כתב בלתי מתקיים". במוצאי שבת מצלמים את הכתוב כדי שיישמר, וכך לא היה חילול שבת אפילו בדיעבד.ואיך מחייגים בטלפון?

אז במקום לחצנים יש בו חורים. מכניסים מקלון מיוחד לחורים שהם מספרי הטלפון הרגילים, למשך כחצי שניה.ואז החיוג איטי יותר, אך כשר. ומכונת קפה? הפטנט הוא שלמרות שיוצא קפה, אין בעצם שינוי במערכת, כי קבלת הקפה או אי קבלת הקפה תצרוך אותה אנרגיה.

נראה גאוני, ופשוט להפליא. ואין ספק שנשמע טוב לשבת עם כוס קפה ממכונה ולכתוב בעט סתרים חלק נכבד מעבודת הסמסטר בשלווה של שבת. אבל הטלפון. אוי הטלפון. איך ננוח עכשיו? ואיך נתחמק מדודה בלומה בלי להגיד שעוד דקה צריך להדליק נרות?

בקיצור- עזבו אתכם מהחידושים האלו, אני בעד היהדות הפרימיטיבית, או כל דבר אחר שיעזור לי להמשיך ולישון בשבת. (סדין חשמלי?)

בקטנה:

*בעקבות גל התאונות המזעזע, פרסם הר ורד קובץ עצות בענייני נהיגה. כדאי לקרוא ועוד יותר כדאי ליישם. הלוואי שבמקום בו חוקי התנועה לא מצליחים חוקי ה יצליחו גם יצליחו. תנחומים ליישוב מצפה יריחו ושלא תדעו עוד צער.

*סקר YNET- גשר השבוע בנושא בר מצווה גילה ש90% מהציבור החילוני יחגוג לילדיו בר מצווה דתית. כל שבוע מתפרסם באתר סקר מרתק אחר הנוגע ליחס בין הציבור הדתי לחילוני. אבל למה לקרוא לכאלו תוצאות בנוגע לבר מצווה "תוצאות מפתיעות"? תשאלו את העורך.

*באותו אתר התפרסמה גם כתבה על הזמרת ריקי אוגול חוזרת בתשובה שמופיעה רק לפני נשים, למרות שכך הוא מוגבלת במספר ההופעות ובסוג הקהל. רוצו לראות- שווה כל רגע. http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-3471246,00.html

.