פרשיות השבוע

מה הקשר בין "שמירת הלשון" ופרסומות, למה העיתונאים צריכים להיות מרוצים מהתיקון לחוק לשון הרע, וגם מה גרם לארגונים הירוקים להתעורר דווקא השבת

חדשות כיפה חיים אקשטיין 28/10/11 00:30 ל בתשרי התשעב

פרשיות השבוע
Ranbar (cropped by Hidro) -cc-by-sa, צילום: Ranbar (cropped by Hidro) -cc-by-sa

ידיעה בלעדית שמתפרסמת ברגע זה לראשונה (לא, עזבו אתכם מאלף אנשים שקבורים בין ההריסות בטורקיה, יש לנו משהו הרבה יותר מעניין לספר לכם): גלעד שליט אכל לראשונה מאז שחרורו את סלט החצילים של אמא שלו.

שמירת הלשון 1
בימים אלה הולך ונרקם בכנסת תיקון לחוק לשון הרע. על פי הצעת החוק, שאושרה בוועדת החוקה ונערכת לקריאה ראשונה במליאה, גוף תקשורתי המפרסם לשון הרע יחוייב לפרסם את תגובתו המלאה של מי שדיברו בו סרה, וכן סכום הפיצויים יהיה משמעותי יותר. כלבי השמירה של הדמוקרטיה כבר נעמדים על רגליהם האחוריות - גורמים בעולם התקשורת אינם ששים למשמע הצעת החוק הזאת, והם טוענים שהיא תפגע בחופש הביטוי ותמנע מעיתונאים לחשוף כל מיני עוולות ושחיתויות שצריכות להתפרסם. למדור יש רק שלושה דברים להגיד על זה: א. באותה מידה שצריך להגן על אנשים שנפגעים (וכדי להגן עליהם צריך לפרסם תחקיר עיתונאי על הפגיעה), צריך גם להגן על אנשים כדי שלא ייפגעו סתם; ב. תגידו תודה שאוסרים עליכם "לשון הרע" רק במובן המשפטי המודרני (אמירת שקר) ולא במובן ההלכתי המקורי (גם אמירת דברי גנאי אמיתיים); ג. תגידו תודה שאתם חוטפים קנס כספי ולא צרעת.

נזר או נזק
בשבת הקרובה יקדישו בכמה וכמה קהילות ברחבי הארץ את שבת פרשת "נח" לעיסוק בנושאי איכות הסביבה, במסגרת יוזמה של "טבע עברי" המתקיימת זו השנה השלישית. המדור שולח את ברכתו לכל אלה שילכו בדרכו של נח, יהיו מודעים לאחריות שלהם כבני אדם כלפי העולם כולו, ויעשו משהו כדי להציל אותו. גם אם הוא איננו עומד בפני השמדה כללית במבול או משהו כזה, עדיין יש ממה לשמור עליו. בו זמנית הוא גם ממליץ להם לזכור איך התיבה הייתה בנויה (לפחות על פי חכמינו זכרונם לברכה): בני האדם בקומה הראשונה, ושאר בעלי החיים בקומה שמתחתיה. לאדם יש אחריות כלפי העולם לא מפני שהוא היצור המעצבן שחימם את כדור הארץ וחורר את האוזון, אלא דווקא מפני מעלתו כנזר הבריאה.

מי הוא זה אורח הכבוד
בית הספר הדתי-לאומי "סגולה" בבני ברק חגג השבוע יובל להיווסדו, וערך כנס גדול לבוגריו וידידיו לרגל המאורע. בהנחה שרובם המכריע של קוראי המדור אינם נמנים בין בוגרי בית הספר, לכאורה כל זה אינו מעניינכם; אבל מה שמעניין הוא אורח הכבוד שהגיע לכנס. מיהו? זהו, שהמדור אינו יודע כלל מי הגיע. לפי הפרסומים, כיבדה את האירוע בנוכחותה "אישיות ממשלתית". לא יודעים מי, ולמען האמת - גם לא משנה מי. אולי לא מקובל להתנסח כך, אבל סוף כל סוף מישהו היה מוכן להגיד זאת בכנות: לאף אחד לא אכפת אם מגיע לאירוע שר התיירות, שר התשתיות או סגן השר לפיתוח הנגב והגליל. העיקר שבשורה הראשונה ישב איש מכובד עם חליפה, שני מאבטחים ותואר "שר".

שמירת הלשון 2
שכוייח השבוע מוענק לאנשים שעומדים מאחורי פרוייקט "לשון הרע לא מדבר אלי". קמפיין חוצות שבמסגרתו המשפט הנ"ל מתנוסס על גבי אוטובוסים. הקמפיין, שרץ כבר כמה שבועות, נערך לזכרו של הרב רפאל הלפרין זצ"ל, ונועד לעורר את הציבור לשמירת הלשון. שימו לב ליחס המעניין בין המטרה ובין האמצעים להגיע אליה: כדי להימנע מחטא שמתבצע באמצעות פרסום והפצה, משתמשים בפרסום והפצה. נעזרים בכלי החשוב כדי להיאבק בשימושים השליליים בכלי הזה.

ותהייה קטנה לסיום
בעקבות חופשת חול המועד שהסתיימה עם כניסת חופשת סוף השבוע, את השבת שעברה העברנו בלי עלונים. לא היה כזה נורא, נכון?

והתחזית לשבוע הקרוב: לאור ההצלחה השבוע, עוד אזעקות תושמענה באזור המרכז. לא מפני ירי רקטות, חלילה, רק כדי שגם אלה שיושבים בשקט רחוק מקו האש יהיו קצת בלחץ.