פרשיות השבוע

למי אסור להיכנס לכותל? * עבור מה מחפשים חסידי ברסלב 3 מיליון דולר? *האם מר-חשוון יהיה פחות מר בזכות העדה האתיופית? * וטור מסרגה מיוחד של רחלי במחווה לחודש ארגון

חדשות כיפה רחלי כהן 09/11/07 00:00 כח בחשון התשסח

אקשן לשם שמים

חשבתם שזה נגמר כבר, הא? שבג"צ הכריע, רבני "צוהר" נכנסו לתמונה ולנו רק נותר לנשנש ירקות תוך קריאת הטור המרתק? אז זהו שלא. זה רק מתחיל. ועזבו, אל תשאלו- יש לנו עוד 10 חודשים להמשיך ולטחון את הנושא. אמנם הבשורה הטובה היא שאחרי זה יהיו לנו 6 שנים לנוח אבל נו, טוב. כולנו יודעים שאם לא הייתה שנת שמיטה אז הם היו מוצאים נושא אחר להתווכח עליו. יש מספיק חגים, מנהגים והלכות כדי שמישהו פה יצליח לשבת בשקט.


אז רק כדי שתהיו מעודכנים גם השבוע, וששום ירק לא יבוא אל פיכם לפני שבדקתם טוב טוב במי אתם מצדדים ואיזו כמות של ייסורי מצפון על המצב בארץ אתם צריכים לשאת גם בקיבתכם הרגישה- הוחלט להביא לידיעתכם את "בעיית השמיטה השבועית" שבוערת לכמה אנשים בעצמות. ובכן, הבעיה היא רצינית (ונא לא לצחוק) כי הציבור הרחב אינו מצליח להחליט האם רבני "צוהר" מנסים להתחמק מכל מה שמריח כ"לכלוך פוליטי" או שבעצם הם מעוניינים (לא עלינו) בהחלפת הרבנות הראשית.

מצד אחד- במאמר של הרב דוד סתיו מראש רבני "צוהר" שפורסם כאן בכיפה הבהיר הרב שהארגון לא השתתף בעתירה לבג"צ, משום שחשב שגוף שאינו הלכתי לא ראוי שיתערב בנושא הלכתי גרידא, ועורר את זעם הטוקבקיסטים שטענו שהארגון שואף להחלפת הרבנות מיום הווסדו. ומצד שני- חברתנו היקרה וידידתנו משכבר הימים (כן ירבו אוהביך ישראל) יעל משאלי קראה לארגון מעל דפי YNET להתלכלך בבוץ והבהירה חד משמעית ש"הצדיקים הגמורים הרי לא מתלוננים על החושך, הם בונים רבנות ראשית".

אז מי צודק? במי יש לצדד ומה יש לצפות מארגון "צוהר"? עזבו אתכם. מה זה משנה. העיקר שיש ב"ה על מה לריב (רק שלצפייה במערכה מומלץ שלא לחתוך ירקות אלא להכין פופקורן. מה שבטוח בטוח).

אפשר להתפלל בשקט (צילום beggs-cc-by)

ותשפצנה עינינו

עברו כמה וכמה שנים טובות מאז המקום הזה היה מלא אשפה ויהודים השתוקקו להתחכך באבניו, לבם מלא ערגה וגעגועים למקום הקדוש. והנה, ב"ה שחררנו את המקום, ניקינו, אירגנו, סידרנו,שיפצנו. ושוב שיפצנו (את הרחבה). ושוב שיפצנו (את האבנים). ושוב שיפצנו (את האיזור המורחב), ועכשיו, אחרי שכל מה שיכול לעבור שיפוץ שופץ הגיע הזמן לשפץ את האנשים שמגיעים לאזורים המשופצים. ובכן, השבוע פרסם רב הכותל שתיאסר הכניסה על הקבצנים ועל הנגנים בשמחות משפחתיות. לטענתו, הקבצנים הפכו למטרד מעיק והנגנים מפריעים לשאר החוגגים במקום לשמוע את העלייה לתורה שאליה חתן בר המצווה התכונן זמן רב. החוק החדש מן הסתם, לא יכפה במקרים מסוימים כמו אירועים ממלכתיים וכדו שמתקיימים שם במשך שנים אלא רק על האזרח הקטן שמחכה בכליון עיניים לשיפוץ הבא. אולי זיכיון לקבץ נדבות בכותל?

מעשה קוזמנקו והחסיד

קוזמנקו. זהו הגוי האוקראני שאליו נשואות עיניי כל חסידות ברסלב בתפילה שירד מדרישתו לתשלום של 3 מליון דולר בכדי להרשות את כניסת החסידים למתחם קבר רבי נחמן זצ"ל באומן, שנמצא ברשותו. תחילת המעשה בהסכם שחתמה החסידות עם האיש שהמתחם בבעלותו ובו הוסכם שבית הכנסת במקום יורחב וישופץ, אך החסידות נסוגה מהחוזה מכיוון שלטענה קוזמנקו לא מלא את חלקו בעסקה (כמה מפתיע). הסיפור אקטואלי מתמיד, משום שנשיא אוקראניה מתעד לבקר בישראל בשבוע הבא, והחסידים מקווים שבביקורו כאן יצליחו לשכנעו לוותר על ה"קנס" של הפריץ. רק בקשה קטנה מהחסידים- במידה והקנס מבוטל, בבקשה אל תוציאו את כל הכסף על חוברות שיספרו את "מקרה הנס". זה לא יתן כלום חוץ מתחושה קשה מידי של דה-זה-וו.

יהודי לא לא מעסיק יהודי

ואחרי שהתעמקנו בגזרות החדשות מבית הכותל ואוקראינה, הגיע הזמן גם לקצת בשורות טובות. אז ח"ח השבוע ניתן בטקס חגיגי (שלא נערך ברחבת הכותל) לחברה של "מטה המשק היהודי" שמשנתם ומטרתם היא לעודד עבודה עברית. במהלך עבודתה מרכזת הקבוצה את רשימת הצרכנים הפוטנציאליים - משפחות המעוניינות לעבור לצריכה של עבודה עברית. לפי הערכתם, ברגע שיצטברו ברשומות 100 אלף בתי אב, ו-10,000 עסקים, ייווצר "גוש יהודי-כלכלי בעל כוח והשפעה. עלו והצליחו, ה עמכם!


עבודה עברית (צילום אילוסטרציה: andydr-cc-by)


סיגד שמח!

אנשי הקהילה האתיופית יצאו בקריאה לרבנים הראשיים לאמץ את חג "הסיגד" כחג רשמי שיחגג בחודש מר-חשוון שנקרא כך על שום שאין בו שום חגים. חג הסיגד הינו חג דתי-יהודי שנחוג אלפיים שנות גלות באתיופיה, ומקורו מתקופת עזרא ונחמיה, שחידשו הברית עם ה, בשיבת ציון מגלות בבל במאה השישית לפני הספירה. "כשם שפורים, חג מדרבנן, שראשיתו בגולה והמשכו בארץ ישראל, ונחוג עד עצם היום הזה, גם חג הסיגד שראשיתו בגולה וכיום נחוג בקרב יוצאי אתיופיה בארץ, מזה כשלושים שנה, ייכלל כחגם של כלל היהודים", כך אבי מספין, דובר העדה. יש לקוות שהדרישה תיושם, רק המלצה קטנה לדוברי העדה- כדי לזרז עניינים, המציאו בבקשה מאכל טעים, משביע ועדיף עתיר שומן שישא שם באמהרית וברוכים הבאים לישראל.

סופרגואיש

סופרמן הוא יהודי. כך לפחות לפי טענתם של הצרפתים וכך הם טוענים בתערוכת קומיקס שנערכת כיום במוזיאון להיסטוריה ויהדות שבפריז. האוצרים מבססים את טענתם על קומיקסים שצוירו בזמן מלחמת העולם השניה בה נראה סופרמן תופס את היטלר וסטלין ומוביל אותם אחר כבוד להאג, ובכך מונע את מלחמת העולם השניה. ובכן, כנראה שזה הזמן להודות ולהתוודות שהאנטישמים צודקים. היהודים השתלטו על העולם. (ונו,מה תעש לנו? נהנהנהנה!סופרמן תמיד מנצח!)


כיפות שבטיות (מתוך מדריך הכיפות השלם)


סבתא סורגת (אבל גיזעית)

ובתור הצדעה לחודש ארגון* נסיים בפרגון למסרגה* למי שלא יודע* שלא ידע* שלא שמע* איבד את השמיעה כשחניכים עשו לידו מורל* זהו חלק החובה בכל עלון סניפי* שיוצא פעם בשנה לכבוד חודש ארגון* וגם אז* לא מכיל כלום חוץ מד"שים* רותחים* חמים* שורפים* בכתב לא קריא* אז האמת היא* שהחודש אמור להיקרא בעצם* טבילת אש* לקומונרית האומללה* שגם אם הקירות יהיו מוכנים* כתובת האש באשכרה תדלק* החניך בתפקיד הראשי* לא ישבור את הרגל* בחזרה האחרונה* וההיא מנבטים* (כן,את את)* לא תבוא עם כתמי בוץ* על הגרביים הלבנות* לריקוד האולטרא סגול* אז בטוח* ותזכרו מה המתחזה למסרגה אומרת* ירד גשם* גם השמים קבוע בוכים* בסוף החודש* מצחוק* מצחוק* נא להרגע* איפה המורל שלכם? *איפה?* והשנה* בנ"ע בסימן כל הסניפים* תנועה לכולם* סניפים לכולם* מדריכים לכולם* קומונריות לכולם* מפקד לכולם* מחנות לכולם* ובלאגן לכולם* אפילו שכולם בכלל לא רוצה* ואז מה אם כולם שובתים* אצלנו לא* בגלל ביטול תורה* והרי ידוע שדיו התורה נמשל לגואש* ועשרת הדברות לשירי מורל* לכן משחררים את כולם* ומבטלים שיעורים* אבל מה? מה?* רוצים מהדתיים?* הרי הישיבות נקראות* על שם רבי עקיבא* וגם האולפנות* שיכות לזרם שלו* ומה רבי עקיבא* היה אומר* אם היה מגלה* שבתי הספר שלו* לא משחררים לחודש* של ארגון התנועה שלו?* ובכלל מה רבי עקיבא* היה אומר* אם היה יודע* שלא משלמים פה למורים* והם עובדים כמעט בחינם?!* הוא היה מתיר לשבות מלימוד תורה?* אפשר רק לנחש* תשאלו את רחל* נו זאתי* אשתו* אז שבו ללמוד תורה* אפשר בליווי גיטרה* ובחוף הים* גם על הברזלים זה טוב* שנאמר* חנוך לנער* ע"פ דרכו* שיהיה ב"הצלחה* לכל החניכים* לכל המדריכים* ולכל השליחים* ב"הצלחה עם הקומונריות* ולהורים* תזכורת* ככה זה בגידול ילדים* דווקא שהכי רוצים* שהם יהיו בבית* הם לא שם* נתראה בקיץ* עם שלל הפעלות* אולי כדאי כבר עכשיו לאמץ קומנרית* לא?*