פרשיות השבוע

השבוע: סיפור תנ"כי נוסף מגיע לקולנוע, פרץ של יצירתיות בבני ברק, וגם מי באמת נלחץ מראש השנה המתקרב

חדשות כיפה חיים אקשטיין 06/08/10 00:00 כו באב התשע

הלבנונים מצאו את עצמם במצב לא נעים השבוע, כשהיה עליהם להסביר מי אשם בירי הבלתי-צפוי לעבר כוח צה"ל. אילו היה להם קצת שכל, הם היו טוענים שבחורי ישיבה בחופשת בין-הזמנים ירו בטעות את האר-פי-גי, שבמקרה פגע בחיילים. זה תמיד עובד בתקופה הזאת. על אותו עיקרון, אפשר כמובן גם להסביר את הרימון שהושלך השבוע לעבר אחמדינגאד (כלומר, את העובדה שהרימון החטיא את המטרה).

חיים בזבל

אוסקר מ"רחוב סומסום" האמריקאי לא לבד: הרעיון לגור בפח אשפה הולך וצובר תאוצה, דווקא בבני ברק. טוב, לא מדובר במגורים בתוך פח זבל ממש, אלא בחדרי אשפה שעוברים הסבה לחדרי מגורים. מצוקת הדיור בציבור החרדי, גרמה לפרץ של יצירתיות בשוק הנדל"ן במגזר, וכעת כל 2 מטרים רבועים שאינם דירה - עשויים להפוך גם הם לדירה. לא משנה אם מדובר בכניסה לבניין, מגרש חנייה או אפילו - כאמור - חדר אשפה. מדהים עד כמה אנשים מוכנים לחיות בתנאים לא-אנושיים בבני ברק, רק לא לגור בדירה נורמלית בעיר שאיננה חרדית.


בני ברק. עיר מבוקשת(צילום: Ori~-cc-by)


אימת יום הדין

רשתות השיווק הגדולות בלחץ: ראש השנה מתקרב. כל אחד, כמובן, צריך להילחץ קצת מכך שהימים הנוראים מתקרבים, לחוש יראה מסויימת ולהתעורר לתשובה, אבל לא זה מה שמטריד את הרשתות; הבעיה שלהן היא שראש השנה קרוב, כשחודש אוגוסט רק התחיל. בדרך כלל, לא כל כך משנה איזה תאריך לועזי זוכה לארח את החג העברי, אבל יש תאריך לועזי אחד משמעותי מאוד כמעט בכל משפחה בישראל - הראשון בספטמבר - והוא מסבך הפעם את הסיפור. כשכולם עסוקים בקניות לרגל פתיחת שנת הלימודים, אין להם ראש, ובטח שאין להם כיס, לקנייה גדולה נוספת גם לרגל פתיחת השנה. כן, זאת הבעיה עם ראש השנה שחל להיות אחר האחד בספטמבר. העובדה שאין זמן למערכת החינוך לספר לתלמידים מה זה שופר, למשל, פחות מפריעה, וקריאות לקבוע את החופש הגדול ע"פ הלוח העברי (מראש חודש תמוז עד ראש חודש אלול) כבר נדחו בזו אחר זו. אבל מי יודע, אולי מה שלא עשתה המצוקה בחינוך, תעשה שוועתם של אנשי השיווק.


הרשתות בלחץ: האם אנשים יקנו פחות?

(צילום: Charlie Brewer -cc-by-sa)


צדיקים (יחסית) בסדום

מבין כל הספרים שהגירסה הקולנועית שלהם הרסה אותם, אין ספק שהספר שסובל יותר מכולם מהמסך הגדול, הוא לא אחר מספר הספרים. אחת לכמה זמן יוצא לאקרנים סרט חדש, שמגמד את אברהם אבינו, מנמיך את קומתו של משה רבנו או לועג לדוד המלך. פיתרון נחמד לבעייה של המחשת התנ"ך, מגיע - באופן מפתיע מעט - מכיוון בית היוצר של "ארץ נהדרת"; את התסריט לסרטם החדש של כוכבי תוכנית הסאטירה, הם החליטו לקחת דווקא מהתורה, אבל מי שחוטף הפעם את נחת זרועם אינו מלך או נביא (ולשם שינוי גם אינו מתנחל או איש ימין), אלא אנשי סדום ועמורה. חיצי הארס מכוונים הפעם כלפי אלה שבאמת צריך לרדת עליהם. אז גם אם לצופה שומר-מצוות לא מומלץ לראות את "זוהי סדום", אולי טוב שהקולנוע ימחיש סיפור תנ"כי אחד (כמה וכמה מבקרי קולנוע כבר כתבו השבוע ש"לא נגלה לכם מה הולך לקרות בסרט...". אז יכול להיות שמי שלא ראה את הסרט, פשוט לא יודע איך נגמר סיפורה של סדום?), ועל הדרך, אם מבחינות מסויימות כמעט כסדום היינו, אולי חלק מהצופים גם ילמדו מזה משהו.

עם זאת, לא יתכן שדווקא בסרט ישראלי מישהו יגלם את הקדוש ברוך הוא, ואף אחד לא יקים קול זעקה.

סוף שבוע רגוע

שכוייח השבוע מוענק הפעם לנטוויזן. תקלה קטנה אצל ספקית האינטרנט בסוף השבוע שעבר, גרמה ללקוחותיה הרבים להיות מנותקים מיום שישי עד שלב מסויים של יום השבת. רבים התלוננו, רבים הביעו זעם, אבל המדור מקווה שהיו גם כאלה שחשבו קצת על העניין, וגילו להפתעתם שזה לא כל כך נורא להיות בשבת בלי אינטרנט. אדרבה, אולי זה אפילו רעיון טוב, ואולי אפילו שווה להתנתק גם מהטלוויזיה והדי.וי.די לזמן מה. אז שכוייח לנטוויזן שיצרו את המצב הזה בשבת האחרונה, גם אם לא בטוח שלכך הם התכוונו.

ותהייה קטנה לסיום

בדיסק המזרחי החדש של שוואקי, כשיפרצו שוב סכסוכים ומחלוקות על זכויות היוצרים, יפנו הפעם לרב עובדיה יוסף?

בברכת החודש, פעם אחרונה השנה. כן, כבר.