פרשיות השבוע

כיצד להפיק תועלת מ"גוש שלום", האם ההקינדל של אמזון עשוי להחליף את ספר התורה, וגם מי הפתיע השבוע בגדול. השבוע שהיה

חדשות כיפה חיים אקשטיין 23/07/10 00:00 יב באב התשע

מקור מוסמך הדליף למדור, כי תשעה באב כמעט נמנע השנה. משיח בן דוד נפגש השבוע עם נציגי כל הזרמים ביהדות, ובמאמצים של הרגע האחרון ניסה להגיע להסכמה לגבי בית המקדש השלישי. הוא ניהל משא ומתן ארוך ומייגע עם החסידים והליטאים, האשכנזים והספרדים, החרדים והדתיים-הלאומיים וכל השאר, כדי שיסכימו ביניהם מי יהיה הכהן הגדול, כיצד יקריבו קרבנות ועד כמה תהיה הפרדה בין גברים לנשים. בערב תשעה באב, כך טוען אותו מקור יודע דבר, כבר היה נדמה היה כי הקרב אבוד, ושוב אנחנו הולכים לצום; אלא שבדקה התשעים, ממש לפני הסעודה המפסקת, הגיעו הצדדים לפשרה - יבנו שני בית מקדש (בהתחלה רצו שלושה, אבל דיל בין נציגי ש"ס, האיחוד הלאומי והבית היהודי, הצליח לאגד אותם בסוף סביב בית אחד משותף). כך לכל יהודי יהיה בית מקדש שהוא מתפלל בו, ובית מקדש שהוא בחיים לא יתפלל בו. כולם היו נורא מרוצים, וכבר עמדו לפרסם הודעה מסודרת לתקשורת לפיה תשעה באב מבוטל השנה, אבל אז המשיח החליט פתאום לעזוב הכל וללכת כלעומת שבא.

אותו דבר

החול הוא עדיין אותו חול, הים הוא עדיין אותו ים, הכאב של העקורים הוא עדיין אותו כאב, קשיי התעסוקה והמגורים הם עדיין קשיי תעסוקה ומגורים (גם אם רבים מצאו פתרונות בינתיים), הבוץ בעזה הוא עדיין אות בוץ, הקרע בתוך הציבור הדתי לאומי הוא עדיין אותו קרע, אריק שרון עדיין צמח. ההבדל היחיד הוא שעכשיו אפשר לומר את אותם דברים, ולקרוא להם "פרוייקט מיוחד במלאת חמש שנים להתנתקות".


(צילום: צפריר אביוב)


המדריך

אמש, כלומר ביום חמישי בערב, יונתן רזאל אירח את ארקדי דוכין בגוש עציון. איך המדור יודע על זה? פשוט מאוד, ע"י שירות העדכונים החדש של "גוש שלום". את המעקב אחרי הבנייה בהתנחלויות אנחנו כבר מכירים: מדי פעם אנשי המודיעין של תנועות השמאל מצלמים במצלמה נסתרת הרחבת שכונה בעלי, מתעדים בלוויין הנחת אבן פינה בקרני שומרון, או שולחים מזל"ט לאפרת בעקבות בניית בית חדש ביישוב. מסתבר שלא רק אבנים מעניינים את אנשי "גוש שלום", הפעילים עוקבים גם אחרי אמנים וזמרים החוצים את קווי 67: אחרי שתקפו את שלמה גרוניך, אתי אנקרי, עידן רייכל, אהוד בנאי ועוד רבים וטובים, יצאו השבוע בארגון גם נגד ארקדי דוכין, וביקשו לנעול בפניו את כל השערים של הקו הירוק. אז בפעם הבאה שאתם רוצים לדעת לאן לצאת?, או מה לעשות עם הילדים, ואתם במקרה באזור יהודה ושומרון, פשוט תרימו טלפון ל"גוש שלום".


רוצים לדעת לאן לצאת? צלצלו לגוש שלום (צילום: יחצ)



שכוייח, ובצדק

שכוייח השבוע הולך לבית המדרש לצדק חברתי, פרוייקט בן שנים אחדות של "בית מורשה". המדור היה מוכן להעניק להם שכוייח גם בלי קשר לכלום, אבל עכשיו יש סיבה מיוחדת - ספר חדש בשם "בצדק אחזה פניך", שיוצא לאור ע"י עמיתי אותו בית מדרש, בראשותו של הרב בני לאו, שגם ערך את הספר יחד עם חיותה דויטש וד"ר אליקים כסלו (ובאיזו הוצאת ספרים הספר יוצא? נחשו לבד). לא שהמדור מתלהב מההוכחה ש"לתורה יש מה לומר על עוני ופערים חברתיים" - את השלב הזה כבר עברנו, בגדול; עכשיו הגיע השלב שבו לא מספיק לומר שלתורה יש מה להגיד על זה, אלא צריך גם ללמוד מה יש לה להגיד.

ותהייה קטנה לסיום

ענקית הספרים הבינלאומית "אמזון" הודיעה השבוע כי בתקופה האחרונה מכרה יותר ספרים וירטואליים מספרים אמיתיים. המגמה לרכוש ספרים אלקטרונים באמצעות ה"קינדל" הולכת ומתחזקת, עד שתוך חמישה חודשים חלה עלייה של 207% במכירות שלהם. זה בוודאי חג לאילנות, שהחיסכון העצום בנייר יציל רבים מהם מכריתה, ומנגד אולי צריך להכריז על הספרים הנורמליים כזן נדיר, ולעשות הכל כדי להגן עליהם. אם הספרים האלקטרוניים יצליחו להשתלט על העולם, האם לעם היחיד שמקפיד שספרים מסויימים יכתבו על קלף ולא על מחשב, שאחת לשבוע (ביום שבו הוא בדרך כלל קורא הכי הרבה ספרים) אסור לו להפעיל מכשירים אלקטרוניים שבו הוא קורא הכי הרבה, ובאופן כללי אף בית אינו שלם אצלו ללא ספרייה, תתווסף משמעות חדשה לכינוי "עם הספר"?



שמא יקדימנו אחר

השורות הבאות אינם פרי מקלדתו של הכותב, ונדחפו לשולי הטור רק בשל לחץ כבד של חברי המערכת. מסתבר שאחת מהפרשיות המסעירות של השבוע שחלף היא שינוי הסטאטוס של הכותב שבשעה טובה מצא את החצי השני (האמת זה היה ממש קרוב, ונשאר בגבולות האתר) והתארס.

מזל טואוב!