פרשיות השבוע

עינב גלילי מוצאת לחרדים סיבה להפגנה, מדף הספרים היהודי מתרחב ומפתיע, וגם מועדון הירקות לבדיקה גדל

חדשות כיפה חיים אקשטיין 25/06/10 00:00 יג בתמוז התשע

אין כמו להיכנס לימי בין המצרים (החל מיום שלישי הקרוב, למי שלא שם לב) עם שבוע של מאבקים, מהומות, הכנסה לכלא והחרפת המתח בין החילונים לחרדים. זה התחיל בצורת מאבק נגד שנאה בין עדות, כביכול, והתפתח לשנאה הרבה יותר חריפה בין מגזרים. יבנה המקדש, אבל נצטרך לעבוד קשה בשביל זה.


נמק בכלא כמעט 25 שנה(צילום: תמרה,ויקיפדיה עברית)


ושבו בנים (רק לכותרות, בינתיים)

מייקל אורן, שגריר ישראל בארה"ב, פלט באיזשהו ראיון שיונתן פולארד הופעל ע"י גוף סורר ולא-משמעותי, ותוך זמן קצר נדרש להתנצל ולהודות בכך שהמוסד הפעיל אותו רשמית. אורן מן הסתם מצטער על התקרית, אבל הוא יכול להתנחם בעובדה שבסך הכל הוא יצא בסדר מהסיפור הזה, ולא הפקירו אותו או נעלו בפניו את דלת השגרירות.


ואם כבר מדברים על פולארד ועל שגרירים, אז כחלק מאירועי המחאה של החרדים נגד מאסר ההורים מעמנואל, נערכה הפגנה גם מול בית השגרירות האמריקנית. שיפגינו, באמת חשוב שיפגינו, אבל אם כבר מניפים שלטים מול השגרירות על אנשים שנמקים בכלא, שיחשבו גם על מי שבאמת נמק בכלא בארה"ב כבר כמעט 25 שנה.

ותודה ללא אחרת מעינב גלילי, שציינה את הנקודה הזאת השבוע בגלי צה"ל.

מה רוצה התולעת

בשעה טובה ומוצלחת, העגבנייה הצטרפה למועדון היוקרתי של הירקות. נכון, העגבנייה היתה תמיד חלק בלתי נפרד ממשפחת פירות האדמה, אפילו חלק משמעותי, אבל כשבודקים מי באמת ירק - כלומר, את מי באמת חוששים לאכול בגלל בעיות של תולעים - העגבנייה תמיד מוצאת את עצמה בעמדת נחיתות. היא עדיין לא ברמה של הכרוב, החסה וכל היתר. עכשיו, סוף סוף, מצאו זן חדש של תולעים, שנמשך דווקא לעגבניות החינניות. אזהרות לציבור כבר החלו להתפרסם, ורבים כבר בודקים טוב שאין להם כל מיני שטויות במיץ העגבניות, אבל אין ספק שהעגבניות עצמן מרוצות מהסיפור. לא, הן כבר אינן נחשבות סוג ב. תסתכלו עליהן בעצמכם, בפעם הבאה שאתם עוברים באגף הירקות בסופר, ותראו איך הן מסמיקות מרוב אושר, ורק המלפפונים נשארים ירוקים מקנאה.


לבדוק לפני האוכל (צילום: Muffet-cc-by)


ספר כהלכה

רק דיברנו בשבוע שעבר על ההתרחבות במדף ספרי הצבא בארון הספרים היהודי, וכבר הוא מתרחב שוב. הפעם זהו הרב יוסף צבי רימון, עם גירסה חדשה ומשודרגת לספר הלכות הצבא שלו, הכוללת שלל תמונות, איורי עזר וגם טיפים רוחניים. אבל מה שהכי מעניין בספר החדש, הוא העובדה שהוא יוצא בהוצאת ידיעות ספרים. נכון, הם כבר חתומים על ספרים של הרב שטיינזלץ, ושל הרב לאו (X2), ועל הוצאה חדשה של הרב סולובייציק, ועל כל כרכי עם הספר ועוד ועוד, אבל עכשיו כבר לא מדובר בספר הגות ומחשבה שעשוי למשוך את לבבות הקוראים, אלא בספר הלכתי לגמרי. הנכונות להשקיע גם בספרים שמלאים בזמני תפילה, שיעורי כזית ורשויות היחיד והרבים, מזכה את ידיעות ספרים בשכוייח השבוע.

עוד ספר כהלכה

עוד ספר שיוצא לאור בגירסה חדשה, הוא ספר ההלכה הפופולארי "שמירת שבת כהלכתה". ספרו של הרב ישעיה נויבירט, שהפך לספר שאי אפשר לעשות שום צעד בשבת בלעדיו (כי אולי זה כרוך בחילול שבת), ומספק כבר שנים רבות תשובות הלכתיות זמינות גם ביום בשבוע שבו אי אפשר לשלוח שאלה ב-sms לרב אבינר, יוצא עכשיו במהדורה מחודשת. בין החידושים: העיצוב החיצוני מיישר קו עם האופנה בהוצאות הספרים וכעת גם הוא נראה מהודר ומרשים, הקדמה מרגשת של המחבר מגוללת את קורותיו בשואה ולאחריה, וכן התווספו שינויים ותיקונים בתוכן הספר, שלפחות לדברי מפיצי הספר - לא כולם לחומרא.

ותהייה קטנה לסיום

רגע לפני שההרשמה לחידון התנ"ך למבוגרים מסתיימת, מסע הפרסום שלו נותן עוד פוש אחרון, כדי לדחוף פנימה עוד כמה חובבי תנ"ך שטרם נרשמו. הפרסומות בנויות כמו שאלה ממוצעת בחידון התנ"ך - מציגים פסוק, ושואלים מי נגד מי, או מתי זה נאמר. יודעים מי "מים שאל" ומי "חלב נתנה"? בואו לחידון. והתהייה: מי שיודע פסוקים בשירת דבורה, הוא זה שנחשב למומחה-על שמתאים לתחרות? ואולי דווקא מי שלא יודע דברים כאלה אמור להחשב כחריג, וכדאי שהוא יתחיל ללמוד תנ"ך?

בברכת שמרו על ילדיכם בחופשה (ובפרט להורים של מרקו, נילס הולגרסון ופינוקיו: אל תתנו לזה לקרות שוב השנה!)