פרשיות השבוע

כמדי שנה, חוזר המדור כמה שנים אחורה ומסכם את השבוע שהיה בשושן הבירה. ספיישל פרשיות השבוע

חדשות כיפה חיים אקשטיין 18/03/11 00:00 יב באדר ב'

(כן, שוב פעם אותו רעיון. מה לעשות שלפעמים, כשההווה נראה על הפנים, צריך לחזור אחורה כדי להיזכר שבסופו של דבר כל היגון מתהפך לשמחה)

מכת בצורת

קצת קשה להבחין בכך בפסטיבל הארוך והמתמשך הזה, אבל קמפיין חדש יצא לדרך השבוע: "שושן מתייבשת". מומחים מעריכים כי שושן הבירה עומדת להיכנס לתקופה של מצוקה קשה, שכמוה לא היתה באף שנת בצורת עד כה. המשתה הגרנדיוזי, שבמהלכו נשפכו אלפי ליטרים של יין ביום במשך חצי שנה, בזבז את רוב תכולתו של מאגר היין בפרס. המדידות האחרונות מראות שהיקב המלכותי עבר כבר מזמן את קו היין האדום, מה שאומר שעדיין לא התייבשנו לגמרי, אבל כרגע היין כבר חצי יבש. מומחים מעריכים כי בשנה הבאה אנו עלולים למצוא את עצמנו בלי אף טיפת יין. אז על פי הקמפיין החדש, הציבור נקרא לחסוך כמיטב יכולתו בצריכת היינות: פחות מסיבות, שימוש במיץ פטל במקום יין בעוגות, הגבלת מכירת אלכוהול מתחת לגיל 18 ויועצי המלך מתכננים גם הטלת מיסים. אבל החשש הכבד הוא מפני הגזירה שבינתיים עוד לא נגזרה, אבל ברור שבשלב כלשהו היא תעמוד על הפרק - להוציא את הקידוש מחוץ לחוק. אם אחשוורוש יקבע חוק כזה, זאת תהיה מכה גדולה לכל שומרי המצוות. שיגזור כבר להרוג את כל היהודים וזהו.

עליהום מיותר

אחרי הסערה התקשורתית סביב החלטת ועדת ממוכן להדיח את ושתי מהמלוכה, הגיע הזמן לשאול האם זה אכן היה מוצדק. העיתונות החליטה שהמינוי של ושתי היה פסול, אי-הציות שלה למלך מהווה פגיעה בפרס כמדינה דיקטטורית, ההתנהלות שלה עלולה לגרום להסתה נגד גברים בכל הממלכה ומה לא. העיתונות ומערכת המשפט מנהלים מסע הכפשות מטורף נגד המלכה, בעוד שה"פשע" שביצעה לא היה באמת כל כך גדול. היא לא פגעה בביטחון המדינה, לא ניסתה להתנקש במלך אחשוורוש, היא אפילו לא סיפחה שטחים לארמון שלה באופן בלתי-חוקי, רק ציפצפה פעם אחת על בעלה. יש לקוות שלפחות הליך הבחירה של המלכה הבאה יהיה הוגן וראוי, יתן הזדמנות שווה לכולן, ולבסוף תיבחר מלכה ראויה לתפקיד ללא שמץ של דופי (כלומר: בלי חצקונים, בלי שיער מקורזל ובלי קרן על המצח).

אנשי הדממה

הם היו יכולים להפוך לגיבורי האומה, למיתוסים נצחיים, למנהיגים היסטוריים. אילו בגתן ותרש היו מצליחים לממש את המזימה הגאונית שלהם, הם היו נחרטים בדפי היסטוריה בתור אלה שגאלו את הממלכה מהדיקטטור הכושל שלה. מאז הפיתרון של 127 מדינות ל-127 עמים, אחשוורוש רק מדרדר את פרס ומדי מדחי אל דחי, ומישהו היה צריך לשים קץ לסיפור הזה. אבל ניסיון ההפיכה נכשל, ואחשוורוש ימשיך לשבת על כסאו בשלווה.

ועדת החקירה של האירוע נמצאת עדיין בשלבים ראשוניים (שבדרך כלל הם גם השלבים האחרונים), ועדיין לא פוענח כיצד ההפיכה נכשלה. בגתן ותרש שמרו על חשאיות מוחלטת, שלא היתה מבייש אף אחשדרפן במוסד, ובכל זאת נפלו בגדול. ואולי כאן בדיוק היתה הבעיה שלהם - אילו במקום לפעול בסתר הם היו יוצאים למרד גלוי, כל ההמונים בשושן הבירה כבר היו מצטרפים אליהם, ומפילים את המלך מכסאו.

זה הקיץ האחרון שלי איתכם

לאט לאט הציבור מתרגל לעובדה שבעוד כמעט שנה הוא לא יהיה קיים יותר. הגזירה של המן הפכה לעובדה מוגמרת, ולנו נותר רק להשלים עם המציאות. אין לנו מה לעשות בעניין, אין לנו דרך להתנגד, אפשר מקסימום לעבר את השנה ולהרוויח עוד חודש לחיות עד י"ג באדר ב. אז מה עושים בינתיים? כדאי לחשוב איך לסיים את תקופת קיומו של עם ישראל בסטייל. לחסל את כל המלאי של הגפילטע פיש, להנות מליל הסדר בלי להיות מוטרדים מכך שבשנה הבאה אתם אצל ההורים שלה, לבזבז כסף שחסכתם לשנים הבאות ועוד. מן הסתם יעלו עוד הרבה רעיונות מעניינים בחודשים הקרובים, אבל בינתיים מרדכי היהודי חשב על הרעיון הכי מזוהה עם היהדות והכי מתאים לפתיחת אירועי הסיום: שלושה ימי צום.

הוא משלנו

שכוייח השבוע מוענק הפעם לוויקיליקס. אותו אתר שנוי במחלוקת הביא השבוע הרבה כבוד לעם היהודי, כשחשף שמרדכי היהודי הציל בעבר את אחשוורוש. הידיעה נחשפה בשעה 2:00 בלילה, ועד הבוקר כל יהודי שושן כבר ידעו שיש להם סיבה טובה לגאווה, שאר אזרחי הבירה למדו להעריך את הדמות ה"שנויה במחלוקת" שמסרבת להשתחוות להמן, רק אחשוורוש נותר נבוך בשל העובדה שהוא מעולם לא הכיר טובה למרדכי. לשבחו של המלך יאמר שהוא יצא מהר מאוד מהמצב המביך, ואירגן למרדכי תהלוכת כבוד רצינית. צריך לתת מילה טובה גם להמן שחשב על רעיון מבריק כל כך מהר. עכשיו, אחרי השמחה ברחוב היהודי על כך שמרדכי נהיה גיבור היום, הגיע הזמן לברר מה באמת קרה - למה אחשוורוש הסתיר את המידע הזה כל הזמן. או שמדובר בעוד התנכלות למרדכי רק מפני שהוא איש ימיני, או שהמלך פשוט סנילי.

ותהייה קטנה לסיום

בתוך כל הרעש סביב "המשתה הקטלני" של אסתר וההוצאה-להורג המתוקשרת של המן, כמעט לא שמנו לב לסקופ הגדול: המלכה אסתר היא בכלל יהודיה. לא אבא יהודי, לא סבא יהודי, לא סבתא רבה חורגת שביקרה פעם אחת בבית כנסת, יהודיה לגמרי. אורגינל. מהבית היא בכלל הדסה. האישה מספר 1 בפרס ומדי, היא אחת שמדליקה נרות כל שבת, מכינה קוגל ביום שישי ורוצה שהבן שלה יהיה רופא או עורך דין, כמו כל אחת מאיתנו. בינתיים, אלה שרוכבים על ההצלחה של המלכה היהודיה הם דווקא השדכנים. בעלוני השבת אפשר כבר לקרוא על הפיתרון החדש לבעיית הרווקות: אם לא מצאת בחור ישיבה פנוי, וגם לא חייל קרבי או טייס, נסי למצוא לעצמך מלך. אולי הוא לא יהיה נסיך חלומותייך, אבל גם מלך זה משהו. בנות ישראל, תתכוננו לשמוע ש"אלכסנדר מלך יוון פנוי", ו"רבקה סיפרה לי שמלך כוש ממש נחמד".

יכול להיות שכדי למנוע את התופעה הזאת, אסתר לא הסכימה לחשוף את מוצאה עד עכשיו?

והתחזית לשבוע הקרוב: רווח והצלה יעמוד ליהודים (ולשאר העולם).