פרשיות השבוע

השבוע חושף המדור מדוע נבחר יאיר נווה כרמטכ"ל הזמני, וגם על שינוי התדמית שעברו אוניברסיטת בר אילן, ותנועת "ראש יהודי"

חדשות כיפה חיים אקשטיין 03/02/11 00:00 כט בשבט התשעא

ירושלים ממשיכה להיבנות: השבוע הונחה אבן פינה לשכונה החדשה בבית אורות. מה, לא נשמע כמו אייטם פתיחה למדור? טוב, ננסה ככה: טירוף במצרים, מהומות בתוניסיה, בלגן במצרים ואי-שקט ברמאללה. וירושלים ממשיכה להיבנות.

דרוש מנהיג ישר

נכון לשעת כתיבת שורות אלו, טרם בוטל מינויו הזמני של יאיר נווה לרמטכ"ל, למרות הביקורות מהצד הבטחוני (צה"ל צריך רמטכ"ל קבוע), מהצד הפוליטי (תלונות ארגוני שמאל על מדיניותו של נווה כאלוף פיקוד מרכז) ומהצד הדתי (עוד חודש וחצי פורים, כל קרובי המשפחה והמכרים של נווה יבקשו ממנו מסוקים צבאיים להכתרה). המדור חושש רק מכך שהתפקיד הזמני ימשך יותר מדי זמן; עם כל הכבוד למאמץ של העיתונות למצוא מנהיגים ישרים ונקיים מכל רבב, יכול להיות שעל כל מועמד יצליחו למצוא משהו שאפשר לנפח לכותרת ראשית, וממלא מקום הרמטכ"ל ימשיך לחכות הרבה עד שיימצא איש קבע שיחליף אותו בעמדה.

מצד שני, אולי זו הסיבה למינוי של נווה - כשמחפשים מישהו ישר לגמרי, הכי קל להמר על דוס.


פעם אחת מותר גם להחמיא לעצמנו (צילום: דובר צהל)


הרבה סימני שאלה

אחרי הוויכוח בין שולי רנד ל"רשת" על השיר בפרומו לסדרה "סימני שאלה", התברר שיש גם סדרה. אז הסדרה החדשה בזאנר המתחיל-להישחק של נבירה בדילמות של דתיים, עוסקת בחרדים שמחליטים לעזוב את בני-ברק ולערוק לקצה השני של כביש זבוטינסקי. שם, בתל אביב הגדולה, הם מנסים למצוא לעצמם מקלט ולהתחיל דרך חדשה. מתבקש להגיד על הסדרה הזאת שהיא לא מייצגת, לא אמינה ולא עושה חשק להיות חלק מהבועה התל-אביבית אם כל כך קשה להיכנס אליה. אבל צריך גם להודות שהתופעה קיימת, ולהיות מודעים למה שעובר על ה"יוצאים בשאלה", ולתוצאות של הניכור כלפיהם. במגזר החרדי, וגם אצלנו.

האוניברסיטה הפתוחה

פרסומות למכללות ומכונים דתיים הם עניין שבשגרה, אבל באופן מפתיע משהו, גם אוניברסיטת בר-אילן הוותיקה התחילה פתאום לפרסם את עצמה. לקראת הימים הפתוחים שהתקיימו השבוע בבירת הסטודנטים הדתיים, יצאה בר-אילן בקמפיין חדש. אז למה לבחור בבר אילן, אתם שואלים? לפי הקמפיין החדש, הסיבה היא שרק שם אפשר "לשמוע מגוון דעות, לפתוח את הראש לשונה ממך, להעשיר את עולמך התרבותי". בניגוד לכל מיני קמפיינים שנראו במגזרנו, העדיפו בבר-אילן שלא למתג את עצמם כמקום "עם אנשים בדיוק כמוך", ולשים דווקא את הפתיחות (השנויה במחלוקת, לפעמים, לפחות במקרה של בר אילן) במרכז. אז מה אם בשורה התחתונה כמעט כולם שם דתיים.


(צילום: באדיבות תנועת בר דעת)


מגדילים ראש

שכוייח השבוע מוענק הפעם ל"ראש יהודי". לא על הפעילות הקבועה שלהם, עליה הם יכולים לקבל מספיק שכוייחים גם ללא עזרת המדור, אלא על הספר החדש "ניצוצות" שמאגד בתוכו קטעים רבים מתורת הרב קוק, בהוצאה שמיועדת לציבור הרחב. לספר החדש שותפה גם הוצאת הספרים הדתית-לאומית המובילה כיום - ידיעות ספרים. אחרי החיבור ל-ynet כדי להעלות לרשת את ערוץ "אורות", כעת חוברים "ראש יהודי" גם להוצאת ספרים נחשבת. החוברות הקטנות שמחלקים בדוכנים הן דבר נפלא, אבל במקביל - גם החיבור לגופים שיודעים להפיק פרוייקטים גדולים יותר, הוא כיוון שצריך להימשך.

ותהייה קטנה לסיום

יריד הלימודים לציבור הדתי שהתקיים אתמול בבנייני האומה, התהדר בשלל דוכנים של מוסדות השכלה גבוהה, ובשם היומרני משהו "בוחרים עתיד" (כאילו שבחירת מקום לימודים מספיקה כדי לקבוע את העתיד), אבל בעיקר בכך ש"יאיר אורבך יהיה שם". כמעט כל מי שנכנס לאתר דתי, קרא עיתון סרוג או רפרף על עלון שבת, ידע איפה יאיר אורבך הולך להיות ביום חמישי כ"ט בשבט. האמנם מופעי סטנד-אפ לדתיים זה מקצוע עד כדי כך לא רווחי, שגם יאיר אורבך צריך לבחור לעצמו עתיד חדש?

והתחזית לשבוע הקרוב: רבים לא יתאפקו ויצאו כבר עכשיו בריקודי "מִשֶׁ-מִשֶׁ", כאילו אין עוד אדר אחרי זה שנכנס השבת. השאר יסתפקו בשמחה והודאה על הגשם של השבוע האחרון.