פרשיות השבוע

מי אחראי על הסערה התרבותית הבאה, איזה קרדיט קיבל "שוקולד פרה" ואיך האיראנים הצליחו להצחיק את המדור?

חדשות כיפה חיים אקשטיין 13/01/11 00:00 ח בשבט התשעא

הנה ידיעה שכמעט לא דיברו עליה בתקשורת: גם השנה התקיימה צעדה רבת משתתפים, בעיקר בני נוער, בעקבות ל"ה הלוחמים שנהרגו בדרכם לגוש עציון. סביר להניח שהידיעה הזאת, אף על פי שהיא לא תפסה יותר מדי כותרות, נשמעת לרובכם מוכרת מאיפהשהו. לפני שנה בסך הכל, כל הציבור הדתי-לאומי דיבר על צעדת הל"ה. נו, זוכרים כבר מאיפה זה מוכר לכם? השתתפותם של חברי בני עקיבא בטקס הסיום, והשתתפותן של זמרות באותו טקס, יצרו יחד פולמוס מתמשך שהעסיק רבות את סרוגי הכיפות. הפעם, לעומת זאת, האירוע התקיים הרחק מתשומת הלב הציבורית, בשקט מוחלט, כאילו מדובר בצעידה חשאית של שיירה אל כפר נצור. ההשתתפות של בני עקיבא לא עניינה כמעט אף אחד. גם לא לוחמי הל"ה.

כבוד הנפטר

בשבוע שעבר, אזכרה לנספים באסון הכרמל הפכה למחאה נגד אלי ישי, עד שהוא נאלץ לעזוב את המקום. השבוע, במהלך הלוייתה של שרית זיקרי בניט, שנרצחה על ידי בן-זוגה והוחבאה במשך חמישה ימים, קרא אחד מהרבנים המקומיים להתעוררות וחזרה בתשובה - צעד הגיוני אחרי רצח מזעזע שדורש התעוררות בדחיפות - ועורר את התנגדותם של בני המשפחה, עד שהוא התבקש להפסיק את דבריו.

עד שיוחלט מה ראוי ומה לא-ראוי לעשות בלוויות, אתם מוזמנים להיכנס לגירסה של "מעריב" לסיפור, לראות איך קריאה להתעוררות בעקבות האלימות הופכת ל"הסתה להחזרה בתשובה" ולנחש איך קוראים לרב.


ההופעה תתקיים כמתוכנן. בנפרד. (צילום: יחצ)


כפייה חילונית

סערת היכל התרבות באריאל נרגעה? עכשיו אפשר להתחיל עם סערת היכל התרבות הוותיק יותר, של תל אביב. יניב בן משיח אמור להופיע בקרוב בהיכל, וההופעה מתוכננת להתקיים בהפרדה מלאה בין גברים לנשים, מה שמעורר קולות נזעמים בסיעת מרצ בעיריית ת"א. רק נזכיר למי שאינו מתמצא כל כך בתל אביב: היכל התרבות הוא אולם סגור. לא רחוב, וגם לא קו אוטובוס. אלה שיישבו בנפרד הם אך ורק הקהל של יניב בן משיח, אף אישה לא-דתית לא תיפגע מכך. זה כנראה לא משנה: "אסור להרשות כי בתל אביב תונהג פרקטיקת הפרדה שוביניסטית... אסור שמעירנו תל אביב תצא בשורה כזאת." הבעיה היא עצם העובדה שבת"א יהיה אירוע נפרד, גם אם הוא נעשה בהסכמה מוחלטת, ללא שום כפייה. נכון לעכשיו, נראה שרון חולדאי לא מתרגש מהטענות הללו, וההופעה הולכת להתקיים כמתוכנן, אבל עדיין מטריד להיפגש עם גילויים של כפייה חילונית.

רק אל תספרו לאף אחד שגם בבתי הכנסת בתל אביב (אלה שעדיין לא התרוקנו), התפילה מתקיימת בהפרדה שוביניסטית בין גברים לנשים. שלא ידרשו לסגור גם אותם.

פרשת פרה

הודו ונפאל מושכות לא רק צעירים צמאי חוויה רוחנית, אלא גם פרסומאים תאבי הצלחה שיווקית. במסגרת הקמפיין הטלוויזיוני החדש של "עלית", יוצאים נציגי החברה למסע בעקבות התרמילאים הישראלים במזרח, כדי לחלק להם שוקולד פרה מארץ ישראל. התרמילאים (או לפחות אלה מתוכם שנכנסו לפרסומות) שיתפו פעולה עם צוותי הצילום, התלהבו, מסרו ד"שים ובפרסומת אחת גם נשמעה ברכת "שהכל נהיה בדברו". כנראה רק בפרסומות ספונטאניות יחסית, ללא תסריט כתוב מראש, אפשר לשמוע גם קרדיט ליצרן האמיתי של השוקולד.


שכוייח לתנועת בני עקיבא העולמית


שכוייח עולמי

פתחנו את המדור עם בני עקיבא בישראל, ושכוייח השבוע מוענק לתנועת בני עקיבא העולמית. הוועידה העולמית היא אחת ההזדמנויות להיחשף לפעילות הענפה של התנועה, כל הזמן, מסביב לשעון ומסביב לעולם. זאת גם הזדמנות לצירים מכל התפוצות לקבל חיזוק מישראל. זאת גם הזדמנות בשבילנו, הישראלים, לקבל קצת פרופורציות: מה זה ויכוחים על לאיזה-תנועת-נוער-לשלוח-את-הילדים, והאם החניכים ייצאו "חרד"לים" או "דתיים-לייט", לעומת תנועה שנלחמת כדי שחניכיה ייצאו יהודים ולא גויים.

ותהייה קטנה לסיום

האיראנים שוב עושים צרות. הפעם הם הסירו את שלט ההנצחה באתר שנחשב כקברם של מרדכי היהודי ואסתר המלכה. זאת בשל מחאה הולכת וגוברת נגד "שני הרוצחים" שזוכים שם למנוחת עולמים, בזמן שמסגד אל-אקצה בסכנה, לטענתם. "מרדכי ואסתר", הם אומרים, "אחראים לטבח שבוצע במהלך יום אחד בלבד ב-77 אלף איראנים".

אכן, ידיעה מעצבנת ומקוממת. עזבו את שנאת היהודים, עזבו את אי-הדיוק בנתונים ההיסטוריים, עזבו גם את העובדה שהקשר היחיד בין איראן של היום לפרס של פעם הוא הדמיון בין אחמדניגאד להמן הרשע; מה שמעצבן הוא שמדובר בשנואי נפשנו, בטענה הכי מגוחכת בעולם ובמגילת אסתר - אלה לא המרכיבים האידיאליים של הלצה לפורים? לא חבל להרוס ולספר אותה כבר עכשיו?

והתחזית לשבוע הקרוב: ממשלת טורקיה תדרוש מישראל התנצלות על כך שהישראלים קראו לפירות שלהם "יבשים".