פרשיות השבוע

השבוע: איפה אפשר עוד למצוא ניסים, מה התשובה האמיתית למלחמת התרבות ותחזית לשבוע הקרוב.

חדשות כיפה חיים אקשטיין 18/11/10 00:00 יא בכסלו התשעא

לבד. לבד. לבד. סורגים. אסירים. ניקוי שירותים. קצת מכתבים. לבד. לבד.

יחסית לכל הפרוייקטים שמסכמים 20 או 30 שנה של כל מיני דברים, הכי קל לסכם את 25 שנות השהייה בכלא של יהונתן פולארד. וגם הכי קשה.

תענית ציבור?

התענית שהוכרזה על ידי הרבנות הראשית בעקבות הבצורת (למי שפספס - היתה תענית כזאת, אתמול), היתה בעצם שחזור של נוהל עתיק יומין: כשלא יורד גשם, מקיימים תעניות ציבור עד שהוא יגיע. אבל איזה הבדל בין התעניות ההן לתענית של היום. את העצרות ההמוניות של כל עם ישראל בכל עיר ועיר, מחליפות תפילות מנחה מורחבות ואמירת תהילים בחלק מבתי הכנסת. אולי כשהתענית תהפוך שוב לאירוע תשובה וזעקה המוני, זה כשלעצמו יגדיל את כמות המשקעים בארץ.


גשם, גשם בוא. (צילום: Kara Allyson-cc-by-nd)


מלחמת תרבות

כבר נאמרו דברים מעין אלה כמה פעמים מאז תחילת פרשיית היכל התרבות באריאל, אבל האמירה של אסף הראל השבוע ("המתנחלים הם לא אנשי תרבות") מחזקת את הנקודה הזאת: קיצוצים בתקציב, החרמות ומחאות לא יעזרו נגד אנשי התיאטרון, הם רק מחדדים את יחסי הכוחות - צד אחד מייצר תרבות, וצד שני צורך אותה, או צורח כשלא נותנים לו אותה. עם כל הכבוד לכל היוזמות התרבותיות המבורכות שמתפתחות ביהודה ובשומרון, עדיין אין שם משהו שיפריך את הטענה של אסף הראל, ויוכיח שהוא אינו נופל מבית ליסין או הבימה. החרם על אריאל איננו עוד צעד מני רבים של אנשי שמאל נגד ההתנחלויות, מסתתרת בו קריאה למלחמת תרבות. התשובה לחרם הזה תבוא כשהתרבות הימנית-דתית (זאת לא בהכרח התרבות של רוב אנשי אריאל, אבל ממילא המלחמה של המחזאים איננה באמת נגדם) תשיב מלחמה, ותוציא מקרבה תרבות טובה יותר, איכותית יותר וגם ערכית יותר.


עומס עד קיבוץ גלויות

8,000 מבני הפלאשמורה בדרך לארץ ישראל. קיבוץ הגלויות מארבע כנפות הארץ ממשיך, ברוך השם, והפעם התהליך ההיסטורי עובר מדרגה: כשיהודים מכל קצוות תבל שבים פתאום לגבולם - זה נס; אבל אחרי הקליטה הכושלת של עולי אתיופיה עד כה, אחרי השבר החברתי ואחרי האכזבה הגדולה מהמצב בארץ הקודש, אם העלייה עדיין נמשכת - זה נס הרבה יותר גדול.


הערפל השבוע: נשארים בארץ(צילום: Richard Faulder-cc-by)


נכנסים אל הקודש

כמו בסיומו של כל סדר בתלמוד הבבלי במסגרת הדף היומי, גם בסוף השבוע האחרון נשמעו שכוייחים רבים ברחבי העולם, לרגל סיום סדר נזיקין. המדור מעניק את שכוייח השבוע דווקא למתמידים שלא עצרו לרגע, והמשיכו ללא חשש לסוגיות הסבוכות וה"מנותקות מהמציאות" לכאורה, של סדר קדשים. בהצלחה.

תהייה קטנה לסיום

הם תיכננו היטב את הטיסה הזאת, היה להם לוח זמנים מוגדר ומפורט, הם ידעו בדיוק לאן הם צריכים להגיע ובאיזו שעה, ופתאום - עיכוב של שעות בכל הטיסות בנתב"ג. בשונה ממקרים קודמים של עיכובים בנמל התעופה, לאלפי הנוסעים המתוסכלים לא היה את מי להאשים; אף אחד לא גרם לתקלה טכנית, ולא היתה שום שביתה של העובדים. זה הטבע שהחליט להרוס פתאום לבני האדם את התוכניות, ולהראות להם בדרך הקשה עד כמה יכולת התיכנון והשליטה שלהם מוגבלת. אולי לזה מתכוונים, בין השאר, כשאומרים שהקדוש ברוך הוא "שוכן בערפל"?

והתחזית לשבוע הבא: צי אוניות, חמישים טייסות, ירידה חדה בשער הדולר, חופשה בניו-יורק חינם, כניסה חופשית לגמר הNBA ו-200 ש"ח דמי חנוכה, יצטרפו לרשימת ההטבות של ארה"ב תמורת הקפאה אחת ל-3 חודשים.