פרשיות השבוע

השבוע: ההבדל בין המפלגות הדתיות מתחזק, נשבר שיא יהודי חדש בתחום האוכל ואיפה תופתעו לגלות סרטון על שימור הכותל?

חדשות כיפה חיים אקשטיין 12/11/10 00:00 ה בכסלו התשעא

תקפו אותם בעקבות "חוק האברכים", יצאו נגדם בעניין ההפרדה באוטובוסים, האשימו אותם בבזבוז אנרגיות בגלל המעבר המוקדם לשעון החורף, ונדמה שכבר מזמן לא נצפה כאן קצב כל כך מהיר של האשמות נגד המגזר החרדי. אבל לקחת את דו"ח העוני שהתפרסם השבוע, ובמקום לעסוק בגורמים השונים לעוני בישראל - לעשות גם ממנו ויכוח סביב הילודה אצל החרדים? לא הגזמנו?

רצון הבוחר

האמירה של השר הרב פרופסור (אתם מוזמנים לסדר את שלוש המילים האחרונות אחרת, אם בא לכם) הרשקוביץ, לפיה הוא עשוי לתמוך בהמשך הקפאת הבנייה ביהודה ושומרון, עוררה כמובן התנגדות רבה. מצד שני, בהתחשב בעובדה שבבחירות האחרונות, ההבדל הכמעט-יחיד בין שתי המפלגות הדתיות היה שאחת היתה מוכנה לפשרות והשניה דגלה ב"לא לפחד כלל", ומי שהחליט לבחור דווקא ב"הבית היהודי" היה כנראה מודע להבדל הזה - יכול להיות שעם כל ההתנגדות, סירוב להצעת פשרה אמריקאית יהווה בגידה בחלק גדול מהבוחרים.


תחום האומנות היהודית משתדרג (צילום: תומר אפלבאום)


בין קודש למחול

תחום האמנות היהודית הולך ומשתדרג, והשבוע התברר לאנשים רבים שיש גם דבר כזה "מחול יהודי". ולא רק שיש כזה דבר - יש אפילו מספיק ממנו כדי למלא ארבעה ימים של פסטיבל. פסטיבל "בין שמים לארץ" למחול יהודי עכשווי התקיים השבוע בירושלים, והציע למבקריו מופעים המבטאים ערכים וסוגיות מעולם היהדות, סדנאות בתחום ופאנלים בהשתתפות רבנים וכוריאוגרפים. מסתבר שגם עם ישראל, שרוקד כבר אלפי שנים מאז שירת הים, יכול להפיק עוד יותר מהמחולות שלו.

הישן יתחדש

המהפכה הטכנולוגית הגיעה לשיא חדש: גם הגוף הכי עתיק ומיושן מתחיל לקדם את עצמו באינטרנט. הכוונה היא לרשות העתיקות, שבדרך כלל עוסקת בחפצים מלפני אלפי שנים, ו"חידוש מודרני" מבחינתה הוא כד שייצרו אחרי מרד בר כוכבא, אבל גם היא פותחת עכשיו עמוד אוהדים בפייסבוק. בעמוד זה יוצגו סרטונים של הרשות אודות ממצאים ארכיאולוגיים וכדומה, שהראשון בהם הוא סרטון על שימור הכותל המערבי. מסתבר שגם הקיר במקום המקודש ביותר צריך קיר בפייסבוק.


שימור הכותל נמצא בפייסבוק


שווה תמונה

למדור נדמה שהוא כבר העניק לרב שטיינזלץ את שכוייח השבוע על סיום מפעל תרגום התלמוד (בשלב מוקדם יותר של הסיום), אבל הוא עדיין לא העניק שכוייח לארגון "שפע" שבראשותו ולאתר ynet על תחרות "מדרש תמונה". כחלק מאירועי סיום הש"ס, הסתיימה גם תחרות האיורים, שבה הגולשים התבקשו לבחור אחת מתוך ארבע אגדות תלמודיות ולצייר בעקבותיה. הרעיון יפה, וכאמור ראוי לשכוייח, אבל עכשיו המדור מצפה למשימה האמיתית - לא לצייר רק את הסיפורים (את זה כבר עשו מזמן - אם כי השקיעו בזה הרבה פחות מחשבה וכישרון - ב"כה עשו חכמינו") אלא גם את שאר הגמרא. לשרטט את פניו של מי שגזלו את ממונו בבבא מציעא, או לתאר מה עובר על אישה ספק-מגורשת בגיטין. אולי זה יהיה המפעל התלמודי הבא.

ותהייה קטנה לסיום

האירוע המשמעותי ביותר בעולם היהודי בשבוע האחרון, היה ללא ספק שיא גינס שנשבר השבוע באריזונה: הקניידלע הגדול ביותר בעולם. השף גון וירטס הצליח לייצר קניידלע ענק שמשקלו לא פחות מ-221 קילוגרם. בתקווה שלא הרתיחו שום אגם בארה"ב כדי שיהיה מרק לשים בו את הקניידלע המיוחד, מדובר במאורע משמח ומעורר גאווה. התהייה היא רק - מי בדיוק אמור להתגאות בשיא הזה?

וירטס עצמו - אולי, אם כי לא ברור למדור איך כדור בצק ענק אמור להוסיף כבוד למי שהכין אותו; מדינת ישראל - מדובר בשף אמריקאי; העם היהודי - אולי, אבל המדור יהיה מופתע מאוד לגלות אם בשיא הקודם החזיק אדם שאינו יהודי. כך שלכאורה, היחידה שאמורה להתגאות בהישג היא אמא של גון. ועדיין - האם היא תרווה רוב נחת מהבן שלה, או שהיא תדרוש ממנו לגמור עד הסוף את כל הקניידלע?

והתחזית לשבוע הקרוב: הרבנות הראשית תקדים את חנוכה לשבוע הבא, ואז בטוח כבר יירד גשם.