פרשיות השבוע

השבוע: בתי הכנסת מקבלים מעמד חדש, החילונים מתכננים להגיע לבני ברק ועל מי מאיים עכשיו השד הדמוגרפי?

חדשות כיפה חיים אקשטיין 29/10/10 00:00 כא בחשון התשעא

לוח השנה היהודי מכיל חגים רבים בתדירות גבוהה יחסית, אבל למרבה הצער גם לימי הזיכרון יש לו"ז צפוף, מה שעלול לפעמים ליצור חיכוכים. כך קרה, למשל, ביום השנה להירצחו של הרב מאיר כהנא. 20 שנה חלפו, הרבה דברים קרו מאז, מצד אחד לא-מעט אירועים חיזקו את הטענה שהרב כהנא ידע מה הוא אומר, ומצד שני אצל חלק מהציבור הוא כבר יצא מהתודעה, וצריך להסביר להם ש"כהנא" זה לא השם הפרטי ו"צדק" זה בכלל לא חלק מהשם. כך או כך, בשמאל מתרעמים דווקא על העובדה שמציינים את הרצח בדיוק עכשיו - כלומר, באמצע ימי ה-15 שנה לרצח רבין. יותר מהגזענות, יותר מההסתה, הפשע הכי חמור של הרב כהנא היה למות בדיוק חמש שנים לפני רבין.


בית הכנסת מקבל מעמד חדש מחברת החשמל(צילום: DGtal-cc-by-sa)


מכת חשמל

זה היה יכול להיות אייטם קלאסי על התנכלות נוספת לשומרי המסורת: השבוע פורסם כי חשבון החשמל של בתי הכנסת הולך לתפוח, וזאת מפני שבחברת החשמל החליטו לשנות את הגדרתם של בתי הכנסת, ומעתה הם ישלמו על פי תעריף של מוסד חינוכי. מה נשתנה? גורמים בחברת החשמל ערכו בדיקה מקיפה, ועלו על נתון מדהים שלא נחשף מעולם: בתי הכנסת משמשים גם ללימוד, מתקיימים בהם שיעורי תורה! אם כן, כמו כל מקום שמלמדים בו, גם בית הכנסת נמצא ראוי לתואר "מוסד חינוכי".

רשות ציבורית במדינה שמפגינה קצת חוסר ידע, ודתיים שחוטפים בגדול - כאמור, זה המתכון האולטימטיבי לסיפור על התנכלות לדוסים. אבל מה לעשות שהפעם הם צודקים, בית הכנסת הוא באמת מקום שמתחנכים בו.

פלישה צבאית

"חוק האברכים" הוציא סטודנטים רבים ברחבי הארץ לרחובות, לכבישים ולבית ראש הממשלה, במחאה נגד הבטחת ההכנסה לאברכים. אבל נראה שגולת הכותרת של המאבק עוד לפנינו - "הפורום לשיוויון בנטל" מתכנן הפגנה שתתקיים בלב בני ברק, ובה יצעדו חילונים לבושים מדי צה"ל בתוככי מעוז הציבור החרדי.

לפני הצעדה, שעלולה לשים בכיס הקטן את המהומות באום אל-פאחם השבוע, למדור חשוב למסור כמה הנחיות חשובות למפגין החילוני ברחוב החרדי, שמשטרת ישראל אולי תשכח להגיד: הצטיידו בכסף קטן, ריכוז גדול של אנשים באזור חרדי מושך אוטומטית גבאי צדקה; אל תחשבו שאם תלכו על הכביש זה ייתפס כצעד רציני של מחאה, אצלם עושים את זה הרבה; כמו כן, אל תחשבו שהתנועה תעצור אם תלכו על הכביש; אם אתם באמת מתכוונים לעשות את הקטע עם המדים, תתעלמו מילדים שינדנדו לכם וישאלו כמה ערבים הרגתם, ותסבירו למבוגרים שלא פרצה מלחמה; ברחובות מסויימים הנכם מתבקשים להתחשב ברגשות התושבים, מפגינים במדרכה הימנית ומפגינות בשמאלית.

ובינינו - הכי כדאי שתרדו מהרעיון, זה לא יביא הרבה תועלת.


בני ברק עומדת לקבל אורחים חדשים(צילום: Ori~-cc-by)


מאוחדים בהתבדלותם

עמותת "גשר" קיימה השבוע ערב עיון, תחת הכותרת "מדינה בהפרדה", שעסק במגוריהם של המגזרים השונים בחברה - נפרדים זה מזה, מעורבים זה בזה או כל מיני אפשרות ביניים. ניתן לסכם שהערב הוכתר בהצלחה, ועמותת "גשר" יכולה לחייך בסיפוק לנוכח מפגן האחדות המרהיב: הדוברים השונים בכנס, גם השר אריאל אטיאס והרב יצחק פינדרוס (סגן ראש עיריית ירושלים) וגם יוסף פריצקי מ"שינוי" ז"ל, וכן 87% מהחילונים שהשתתפו בסקר שנערך לרגל המאורע, כולם הגיעו להסכמה הדדית, ביניהם, כמעט פה אחד. ועל מה כולם הסכימו? שהם מעדיפים לגור רק עם בני המגזר שלהם.

הכיבוס משחית

שכוייח השבוע מוענק הפעם לקוראי המדור. רגע, רגע, לא להתלהב מהר מדי, הוא איננו מוענק לכולם אלא רק לחלק מסויים מאוד מהם: שכוייח לכל מי שקרא הכל עד עכשיו, ולא אמר לעצמו "רגע, מה עם פורום תקנה? מה עם העדויות שהתפרסמו בידיעות על הרב אלון? נו, שיכתוב על זה משהו!" לא משנה אם צריך להוציא את הכביסה המלוכלכת החוצה, או שצריך להשאיר אותה בפנים, או שבעצם היא בכלל לא מלוכלכת - בכל מקרה לא מומלץ להפעיל ליותר מדי זמן את מכונת הכביסה. לא יקרה שום דבר אם למשך כמה דקות לא תקראו כלום על הפרשה הזאת.

ותהייה קטנה לסיום

חשבתם שהשירות הלאומי הוא סמל מובהק של הציונות הדתית? אין בעיה, רק קחו בחשבון שבקרוב תצטרכו לחשוב אחרת. השד הדמוגרפי מאיים גם על השירות הלאומי - תוך חמש שנים עלה פי 6 מספר המתנדבים לשירות לאומי במגזר הערבי, וגורמים מערכים כי עוד היד נטויה. היתכן כי יותר ויותר ערביות הולכות להפוך לבנות שירות? האמנם בנות הולכות להסתובב עם תיקים של "בת עמי" בקלקיליה וטול-כרם? יכול להיות שגם הן פתאום תמצאנה את עצמן מסתובבות עם חיוך רחב, דיסקים של אודי דוידי ומסרגה?


והתחזית לשבוע הבא: שעון החורף יקוצר בכל זאת, וכולנו נזוז שוב שעה אחת קדימה, כי בחוץ פשוט עדיין אמצע הקיץ.