פרשיות השבוע

פרשת עמנואל לא יורדת מסדר היום, יוזמה חדשה בשוק מחנה יהודה מנסה לדאוג לשבת, וגם מילה רעה על תרבות היוטיוב. המדור חוזר לסכם לכם את השבוע.

חדשות כיפה חיים אקשטיין 22/10/10 00:00 יד בחשון התשעא

מאבק על המשך ההקפאה, המשך הפולמוס סביב הרב אלון, חיילים יוצאים מטקס בגלל שירת נשים, אחמדינגאד מאיים על ישראל ועוד כמה מעשי רצח ותאונות דרכים. המדור חוזר מפגרה קצרה, ומגלה שאפשר להסתדר מצויין גם בלעדיו - החדשות ממילא חוזרות על עצמן.

לא נשכח

מבין כל אירועי יום הזיכרון לרצח רבין, את ההפתעה הגדולה סיפק השנה דווקא ראש הממשלה. על פי החוקים, הנאום שלו בטקס הממלכתי היה אמור לדבר רק על גינוי האלימות, כבודה של הדמוקרטיה ועליונות השלום עם אויבינו, אבל נתניהו החליט להכניס לנאום מרכיב מפתיע: צמצום הפילוג בעם. הסכמה בתוך החברה הישראלית פנימה, לדבריו, הכרחית לכינונו של הסכם שלום עם שכנינו מבחוץ. כולם זוכרים שרבין נרצח, גם אלה שמתעלמים מיום הזיכרון לרצח, אבל עדיין לא כולם זוכרים שיחד איתו נרצחה גם האחדות בעם, ונקרע קרע עמוק שעד היום לא יצאנו ממנו. 15 שנה אחרי, באמת הגיע הזמן שבטקס הזיכרון הממלכתי ידברו על זה קצת.

אמרנו הפתעה, אבל למעשה זו היתה הפתעה בתוך הפתעה, כי נתניהו הוסיף ואמר שהפילוג כבר הולך ומצטמצם, הימין מתקרב בדעותיו לשמאל והשמאל מתקרב בדעותיו לימין, וישנם פחות ופחות גילויי שנאה ואיבה. האמנם?


לסגור את השוק. (צילום: Phillie Casablanca-cc-by)


שובה של עמנואל

גם כשפרשת עמנואל הראתה סימנים של ירידה מסדר היום הציבורי, היה אפשר כבר לנחש שהיא עוד תחזור. כששני הצדדים רוצים מלחמה, אין סיבה שהיא תיפסק. ואכן, ההורים שסרבו לקיים את צו בית המשפט, קיבלו השבוע קנס בסך 3,750 ש"ח כל אחד (7,500 לזוג), כשלטענתם אין להם אפשרות כלכלית להשיג סכום כזה והם ייאלצו ללכת שוב לכלא. כל עוד גם מערכת המשפט וגם הציבור החרדי נחושים להוכיח מי כאן בעל הבית, אפשר להתכונן לסיבוב השני של המאבק.

חיים בסרט

פציעתו הקשה של תלמיד המכינה בפדואל במהלך אימון השבוע, התחילה מצילום סרטון ליוטיוב. החברה צילמו קטע באמצעות הסלולרי, עד שבשלב כלשהו הקטע הקומי הפך לטרגדיה. זה לא כל-כך הוגן לנצל את ההזדמנות ולהגיד מילה רעה על יוטיוב (או ליתר דיוק: על תרבות ההעלאה ליוטיוב, האתר עצמו הוא כמובן המצאה גאונית), שהרי למעלה מ-99% מהאנשים שמצלמים את עצמם ליוטיוב או לפייסבוק נשארים בריאים ושלמים אחר כך, אבל אולי בכל זאת יהיה נכון להדליק כאן נורה קטנה, קטנטונת, ממש פנס כיס, של אזהרה. כשכל העולם הופך לבמה, וכל החיים אינם אלא חומר לתמונות וסרטונים שצריך להעלות לרשת כדי שכו-לם יוכלו לראות, אנשים עוד עלולים לסכן את חייהם בשביל זה.


גלי צה"ל, יום הולדת שמח (צילום: דובר צהל)


תרבות יום א

ברכות לגלי צה"ל במלאת 60 שנה להולדת התחנה. כמחווה לבית-של-החיילים-שבמקרה-נמצאים-בבית-ויכולים-לשמוע-רדיו, המדור מעניק לתחנה הצבאית את שכוייח השבוע - על כל פועלה עד כה, וגם על העובדה שיום השידורים המיוחד לרגל היומולדת לא התקיים רק בשבת, כמקובל בימי שידורים מיוחדים בגל"צ, אלא נמשך גם ליום ראשון. לא שזה מפצה על שאר חילולי השבת ב-60 השנים האחרונות, אבל כל יום הולדת הוא הזדמנות להתחיל לתקן משהו.

ותהייה קטנה לסיום

הבעיה הנצחית של העם היהודי - הלחץ לפני שבת - אינה פוסחת גם על שוק מחנה יהודה. "הוועדה למען קדושת השבת" יצאה לאחרונה בקריאה לציבור הירושלמי לערוך את הקניות בשוק בשעה מוקדמת, זאת לאור העובדה שלקוחות רבים מגיעים לשוק סמוך לזמן הדלקת הנרות, כדי להשיג מוצרים במחיר זול יותר (אחד מהם, כך מספרים, קנה דג ממש סמוך לשבת, וזכה במרגלית שנמצאה בתוך בטנו), וכך סגירת הבאסטה מתעכבת, מה שעלול לגרום לחילול שבת. המדור מעריך את המאמצים של הוועדה הקדושה, אבל תוהה האם הם יכולים לעשות יותר מזה - אילו היה להם כוח, האם הם היו יוצאים לשוק, מכריזים ואומרים "שבת היום לה"?

והרי התחזית לשבוע הבא: מחיר השלום, מחיר ההקפאה, מחיר הקטל בכבישים ומחיר האדישות - כולם ביחד לא יתקרבו למחיר של קילו עגבניות.