פרשיות השבוע

שבוע לפני ראש השנה, מוצא המדור הזדמנות נהדרת לעורר את הקוראים (ולא רק אותם) להרהר תשובה

חדשות כיפה חיים אקשטיין 02/09/10 00:00 כג באלול התשע

"הפי אנד" זה לא הצד החזק של המציאות בישראל. אם לפני שנה חשבנו לסיים את התשס"ט בטעם טוב, הגיעה הטרגדיה של משפחת רמון והורידה לנו את החיוך מהפנים. גם מהשנה הנוכחית היה אפשר להיפרד כידידים, בתחושה שבסך הכל היתה שנה רגועה מבחינה בטחונית. הרעיון הזה נשמע סביר למדי, עד יום שלישי האחרון בקרית ארבע, וניסיון פיגוע נוסף אמש. אנחנו נכנסים לימים הנוראים מתוך תזכורת נוראה שיש לנו הרבה על מה להתפלל. תכלה שנה וקללותיה.

פותחים שנה

המדור הולך להישמע קצת כמו שר החינוך, או לפחות כמו מנהלת בית-ספר, אבל מה לעשות שגם הוא רוצה לברך את כל תלמידי ישראל שהתחילו השבוע (או קצת לפני כן) את שנת הלימודים החדשה. הוא גם רוצה לברך את אלה שלא התחילו אותה עדיין, בשל כל מיני שביתות מקומיות, שיזכו לחזור גם הם לבית הספר, ושיזכו גם לדעת משהו על ראש השנה.


שנה טובה (צילום: ajari-cc-by)


שבוע לפני ראש השנה יכתבון

גם החזאים נערכים לשנה החדשה, והשבוע כבר זכינו לשמוע מהם תחזית כללית על החורף הבא. על פי התחזית, כל מי שהתאכזב בחורף האחרון, והרגיש בחסרונה של הבצורת המוכרת כל כך מהשנים האחרונות - יוכל השנה שוב לזקוף את ראשו, בלי מטרייה. ע"פ תנועות העננים, השקעים הברומטריים וכל היתר, הגשמים לא ירבו לבקר אותנו השנה, טל ומטר לא ירדו לברכה, מדינת ישראל תוסיף להתייבש.

כבר התרגלנו למצוא באינטרנט הצצות לסרטים שעדיין לא יצאו לאקרנים, לשמוע הדלפות על פרשיות שעדיין לא הותרו לפרסום, אבל כזה דבר עוד לא היה: כוחותינו בשירות המטאורולוגי יודעים לספר לנו כבר עכשיו, על מה שעתיד להיכתב בשמים רק בעוד שבוע. חשבתם שנישאר במתח עד אחרי ראש השנה ויום כיפור, ואולי אפילו עד הושענא רבה? אין צורך, פסק הדין כבר כתוב בעיתון: השנה תהיה שנת בצורת.

אולי התחזית המוקדמת תדרבן אותנו להתפלל יותר על הגשם, אבל לקבוע כבר עכשיו מה יהיה עוד לפני התשובה, התפילה והצדקה? נסחפתם.


החזאים מול התשובה - מי ינצח? (צילום: (Tres)-cc-by-nd)


חוברה לה יחדיו

כיוון שהמדור דיווח כבר על המחאה נגד מפיקי כוכב נולד וחילול השבת ההמוני שעלול לגרום על ידם, מן הראוי לדווח גם על סיומה, ככל הנראה, של הפרשה. כזכור, למי שזוכר, אירוע הגמר הדרמטי נקבע למוצאי השבת הקרובה, ומכיוון שכוכב שנולד במוצאי שבת זה עסק מסובך אפילו יותר מביצה שנולדה ביום טוב, היה חשש גדול לחילולי שבת המוניים בשבת שלפני הלידה. אז השבוע נעתרו בהנהלת "קשת" לבקשותיהם של "הוועד למען השבת", והבטיחו שכל ההכנות למופע תסתיימנה לפני כניסת השבת, החזרה הגנרלית תתקיים כבר ביום חמישי וכל המאבטחים בשבת יהיו גויים. מקורות יודעי דבר טוענים שעלתה אפילו אפשרות למכור את כל ההפקה לגוי, אבל הרעיון נגנז לבסוף, מחשש שמא יגידו שזה היה משחק מכור. על כל פנים, המדור ממליץ ל"קשת", ל"טדי הפקות" ולכל הנוגעים בדבר, לחשוב פעמיים בשנה הבאה, ופשוט להעביר את הגמר לערב אחר בשבוע.

במחשבה שניה, הוא מציע להם לא לערוך בכלל את הגמר בשנה הבאה. די, חאלס, כמה אפשר?

יהודים של דף-יומי

שכוייח השבוע מוענק הפעם לאירגון "מאורות הדף היומי", מבית חסידי סוכוטשוב. אירגון שמוכר כיום לרבים מן הקוראים, מן הסתם, אבל לפני עשר שנים איש מכם לא ידע על קיומו. זאת, כמובן, מהסיבה הפשוטה שהוא עדיין לא היה קיים אז. האמת היא, שעד לפני עשר שנים רבים מאיתנו גם לא ידעו כל-כך על קיומו של הדף היומי, שדווקא היה קיים עשרות שנים לפני כן, אבל היה הרבה פחות פופולארי ממה שהוא היום. אנשי "מאורות הדף היומי", שחוגגים בימים אלה עשור לפעילותם, יכולים לרשום לזכותם מיליוני דפי גמרא שנלמדו ע"י יהודים מכל הסוגים והזרמים בעשר השנים האחרונות. כן ירבו.

אגב, אותם "מאורות הדף היומי" שברו את כל השיאים של נתינת התואר "מר" לאנשים שזה ממש לא מתאים להם: את חגיגות העשור הם יציינו באירוע מיוחד ביום ראשון הקרוב, ולפחות על פי ההזמנה לאירוע - בתוכנית האמנותית יופיע הזמר "מר עילי בוטנר". ללא ספק, עילי בוטנר ראוי לתואר הכבוד הרשמי הזה. אחרי הכל, הוא מופיע עם הר"ר רן דנקר והגב ריטה.


מיליוני דפי גמרא שנלמדו (צילום: גרשון אלינסון)


ותהייה קטנה לסיום

האשכנזים יצטרפו מחר בערב אל בני עדות המזרח לאמירת הסליחות, והפעם קצת מאוחר יחסית לשאר השנים, כי ככה יוצא כשראש השנה חל ביום חמישי. יכול להיות שמלבד הכפרה השנתית על הקטניות בפסח, הספרדים היו צריכים לכפר השנה גם על הזכייה הבלתי-מוצדקת של ספרד במונדיאל?

בברכת עוד נראה עוד נראה כמה טוב יהיה בשנה בשנה התשע"א.