פרשיות השבוע

השבוע המדור מחלק רעיונות למפיקי מחזות הזמר לגם לחילונים שגרים בירושלים ובודק על מה נענש חייל גדוד "נחשון" ?

חדשות כיפה חיים אקשטיין 04/12/09 00:00 יז בכסלו התשע

פרשיות השבוע

הגיליון האחרון של "נקודה" הוקדש לשאלה האם תופעת ההתפרקות של הקיבוצים יכולה להתרחש גם בהתנחלויות, וגם מפעל ההתיישבות עלול לאט לאט לדעוך. סביר להניח שאף אחד שם לא ניחש שהגיליון הזה יצא בדיוק כשמפעל ההתיישבות יעצר ממילא, בשל ההחלטה להקפיא את הבנייה מעבר לקו הירוק. כרגיל, המחשבה האירונית היתה הראשונה לקפוץ אל מוחו של המדור - מה זה משנה אם האידיאלים שלנו חסינים מפני התפוררות, ואם האידיאולוגיה הדתית חזקה יותר מהחילונית, בכל מקרה חוסמים אותנו מלמעלה. המחשבה השניה, לעומת זאת, היתה שאם כבר יצא לאור דיון נרחב בשאלה הזאת, זאת הזדמנות לנצל את הרגע שבו אנחנו ממילא בהקפאה, ולחשוב מה לעשות כדי שאנחנו לא נקפיא את ההתיישבות בעצמנו בעתיד.

איזה מחזה

זה התחיל מרעיון להוסיף לרשימת מחזות הזמר של חנוכה גם מחזמר לקהל הדתי. אחר כך התפצל הרעיון לשתי הפקות: "טופלה טוטוריטו" של הבמאי הוותיק מנחם גולן, ו"הרשלה בחלם" של ישי לפידות וחבריו. עברה שנה, ושתי ההפקות חזרו והתאחדו, ועכשיו הן... שלוש הפקות. "הרשלה 2 - כשהרשלה פגש את טופלה טוטוריטו" של מנחם גולן וישי לפידות, "טופלה טוטוריטו" שממשיכה לרוץ בנפרד בפני הקהל החרדי ו"ר הרשל" שפונה אף היא לחרדים.

רק מהסיפור הזה אפשר לעשות מחזמר.

יש פה מספיק בשביל עוד מחזמר (צילום: יחצ)


לא עומדים בצפירה

בשעה טובה, הרבה אחרי שלא-מעט ערים ויישובים עלו על האפשרות להחליף את צפירת השבת (אותה אזעקה צורמת שאמורה לבשר לציבור הרחב על זמן הדלקת הנרות) ב"שלום עליכם", "קה אכסוף" ושירי שבת מעין אלה, הרעיון הזה כבש סוף סוף גם את בני ברק וסביבתה. מדובר בצעד חשוב בדרך למיגור הצפירה מן העולם, וחיזוק מעמדה של השבת כדבר שנכנסים אליו בנועם ובשמחה, ולא כדבר שכניסה אליו נראית כמו הכרזת מלחמה.

משבת לשבת

סוג של שכוייח מוענק השבוע למארגני ההפגנה שהתקיימה בירושלים במוצ"ש האחרון, והוכיחה שעדיין יש חילונים בירושלים, אפילו כמות גדולה למדי, והם אפילו עומדים על שלהם. ההפגנה נועדה לתת תשובה חילונית למאבקי החרדים על צביונה של השבת בבירה (מעניין לציין שדווקא ההפגנה הזאת התקיימה במוצאי שבת), אם כי ברור שזה לא ימעיט בכהוא זה את המאבקים, ואולי רק יגרום לעוד כמה סופי שבוע של תרבות במינון נמוך בירושלים. עכשיו, כשהראיתם לכולנו שאתם חיים ובועטים, הגיע הזמן שתארגנו את ההפגנה החילונית האמיתית - למען כל העובדים שנאלצים לעבוד שבעה ימים בשבוע.


יש עוד נושאים להפגין עליהם (צילום: ThisParticularGreg-cc-by-sa)


לא בריא

ועוד תקלה אחת בשבת האחרונה בירושלים, אבל הרבה פחות משמעותית: למי שהסתובב ברחובות עיר הקודש, התבונן במודעות לקראת שיעורו השבועי של הגאון ר אשר וייס וניסה להבין מה פירוש "הוצאת דם בריא בשבת" - זה בסדר, באמת אין דבר כזה. בתחילת השיעור הובהר שאין דבר כזה "דם בריא" בהלכות שבת, והכוונה היתה ל"דם טבורי". אולי כדאי להבא שמדפיסי המודעות יהיו אנשים עם אוצר מילים קצת יותר רחב בעברית.

ותהייה קטנה לסיום

חייל מגדוד "נחשון" (לאן נעלמו כל שאר הגדודים בצה"ל? כבר אין סיפורים במג"ב? לא עושים מרד בגולני?) בישל בשבת ונשלח לכלא הצבאי, מה שעורר כמה הדים ותגובות בציבור. התהייה של המדור איננה על העונש שנגזר על אותו חייל, אלא דווקא על אלה שמתקוממים נגדו: איזה עונש הייתם נותנים למי שמפר את הנהלים בצבא בשבת? משאירים אותו שבת?!

בכל ברכה שהיא חוץ מ"חורף בריא". בעע.