פרידמן: "פתרון שתי המדינות לא רלוונטי". מחלקת המדינה: "אין שינוי במדיניות ארה"ב"

השגריר היהודי אמריקני התבטא בעד מפעל ההתיישבות ונגד הפתרון הרווח בקרב ממשלי ארה"ב בשנים האחרונות, "ליישובים הללו ישנה חשיבות לאומית, היסטורית ודתית". דוברת מחלקת המדינה האמריקנית הסתייגה מהדברים

חדשות כיפה משה ויסטוך 01/10/17 09:22 יא בתשרי התשעח

פרידמן: "פתרון שתי המדינות לא רלוונטי". מחלקת המדינה: "אין שינוי במדיניות ארה"ב"
השגריר פרידמן בזמנן נאומו, צילום: פלאש 90. מתי שטרן

מחלוקת סביב הפתרון לסכסוך בין ישראל לפלסטינים התגלעה אמש בסוף השבוע בין שגריר ארה"ב בישראל דיוויד פרידמן למחלקת המדינה האמריקנית. 

בראיון של פרידמן, שפורסם באתר וואלה, הוא התייחס לנושא ההתיישבות ביהודה ושומרון ולעובדה כי היא מהווה מחלוקת גדולה בין הצדדים, "הגבול הקיים, גבול 1967, נתפס ע"י כולם כלא-בטוח, כך שישראל תשמור לעצמה חלק משמעותי מהגדה המערבית, והיא תחזיר את מה שהיא לא זקוקה לו לצורך ביטחון ושלום".

פרידמן הוסיף כי "תמיד הייתה ציפייה שישראל תתפשט לתוך הגדה המערבית, אך לא לכולה, וזה בדיוק מה שהיא עשתה ישראל – מחזיקה רק שני אחוז מהגדה המערבית". לדבריו, "ליישובים הללו ישנה חשיבות לאומית, היסטורית ודתית. אני חושב שהתמתיישבים רואים את עצמם כישראלים וישראל רואה את המתיישבים כישראלים".

השגריר היהודי-אמריקני אף אמר כי לדעתו פתרון שתי המדינות, שממשל טראמפ וחלק מהממשל הישראלי ממשיכים להאמין בו, כבר לא רלוונטי, "אני חושב שהמושג הזה איבד את המשמעות שלו, או לפחות יש לו משמעות שונה עבור אנשים שונים. התרוצצו סביב המושג הזה רבות, כך שלדעתי הוא... הוא לא מושג מועיל שכן משמעותו שונה עבור אנשים שונים".

דוברת מחלקת המדינה האמריקאית, הת'ר נאוארט, מיהרה להתנער מדבריו של פרידמן והדגישה כי הדבר לא משקף שינוי מדיניות בארה"ב, "אין כל מקום לקרוא את הדברים כשינוי במדיניות ארה"ב, או כקביעה מוקדמת של תוצאת המשא ומתן בין הצדדים. אני רוצה לומר בצורה הכי ברורה: אין שינוי במדיניות האמריקאית".

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן