פסק הלכה תקדימי: אמצעי מניעה לגברים

תקדים הלכתי: מאמר שפורסם בכתב העת של רבני צהר מכיל היתר להשתמש בקונדום כאמצעי אפשרי למניעת היריון. הרב שאול דוד בוצ'קו, כותב המאמר, הסביר כי "עלינו לדעת ששימוש בקונדום גם הוא אפשרות רלוונטית, אף כאשר אין סכנה לאישה אם תיכנס להיריון"

חדשות כיפה חדשות כיפה 10/02/19 12:09 ה באדר א'

פסק הלכה תקדימי: אמצעי מניעה לגברים
נשים - מהיום, הנטל לא מוטל רק עליכן. גלולות למניעת היריון, צילום: shutterstock

ראש ישיבת ההסדר בכוכב יעקב, הרב שאול דוד בוצ'קו, פרסם מאמר בכתב העת של רבני צהר, המתיר להשתמש בקונדום כאמצעי לגיטימי למניעת היריון.

מדובר בהיתר תקדימי ופורץ דרך, שכן עד היום רבנים נמנעו מלהתיר את השימוש בקונדום באופן גורף, מלבד במקרים פרטניים מאוד. למעשה, לראשונה הותר אמצעי מניעה המוטל על הגבר ולא על האישה.

במאמר נכתב כי אמנם השימוש בקונדום אינו האפשרות העדיפה: "השימוש בהורמונים הוא אמצעי המניעה המצוי בעדיפות הלכתית ראשונה, שכן במצב זה הביאה נעשית כדרך כל הארץ; עדיפות שנייה ישנה להתקן תוך-רחמי; עדיפות שלישית לדיאפרגמה; ורק אחריה מוצע להשתמש בקונדום... "עלינו לדעת ששימוש בקונדום גם הוא אפשרות רלוונטית אף כאשר אין סכנה לאישה אם תיכנס להיריון".

בסיכום המאמר כתב הרב בוצ'קו כי "אף שלכתחילה אם אחד מן האמצעים האחרים מתאים לאישה, הרי זה עדיף מאשר להשתמש בקונדום –  משום כבודם של חבל גדול מהפוסקים האוסרים אותו... אם הדרכים האחרות אינן מתאימות לאישה, נראה לי שיש להתיר שימוש בקונדום אף כשחיי האישה לא יהיו בסכנה אם תכנס להיריון".