פסקת ההתגברות בסכנה: מחלוקת בסיעת כולנו

שר האוצר ורוב חברי הסיעה מתנגדים להצעה שעברה בוועדת השרים לענייני חקיקה, "שודדת מהאזרח את האפשרות לקבל עזרה". לעומתם השרים גלנט וכהן דווקא תומכים בה, "את קידום חוק יסודות החקיקה בית המשפט הרוויח ביושר"

חדשות כיפה חדשות כיפה 06/05/18 15:21 כא באייר התשעח

פסקת ההתגברות בסכנה: מחלוקת בסיעת כולנו
מחלוקת סביב פסקת ההתגברות. כחלון, פולקמן, גלנט ועזריה, צילום: פלאש 90. מרים אלסטר

פסקת ההתגברות אמנם עברה היום (ראשון) בוועדת השרים לענייני חקיקה, אך ככל הנראה הקשים שבהעברתה בכנסת עוד לפניה, זאת לאחר שחלק מחברי סיעת כולנו יצאו נגד היוזמה שנועדה לרסן את בג"ץ.

"סיעת כולנו תתנגד לחוק פסקת ההתגברות במליאת הכנסת", אמרה יו"ר הסיעה שר האוצר משה כחלון שטען כי "העברת החוק בוועדת שרים לחקיקה היא הפרה של ההסכם הקואליציוני ופגיעה בשלטון החוק".

לדבריו, "סיעת כולנו תמשיך להיאבק נגד חקיקת פסקת ההתגברות ונלחם לא נתן לגורמים קיצוניים להוביל את סדר יומה של מדינת ישראל. אמרנו בשבועות האחרונים שאנו מוכנים לייצר דיון רחב על הסדרת היחסים בין בית המשפט לכנסת , זהו מהלך שיש לעשות בהסדרה לאחר שנים שהנושא לא טופל ולא בקיצוניות כפי שהתרחשה היום ובצד צדדיות כפי שפעלו היום".

מי שתמכו בו היו חברות הכנסת רחל עזריה ומירב בן ארי. "פסקת ההתגברות שודדת מהאזרח את האפשרות לקבל עזרה כשנפגעות הזכויות הבסיסיות שלו", אמרה עזריה וציינה כי "לא פעם עמדתי במצב הזה, ובג"ץ נתן מענה כשאף אחד אחר לא היה שם. אני לא תמיד מסכימה עם בג"ץ אבל החוק הזה פוגע בזכויות יסוד של כל איש ואישה בישראל. אצביע נגדו".

בן ארי הוסיפה כי למרות שלא תמיד היא מסכימה עם פסיקות השופטים ולעתים יש לה ביקורת כלפי בית המשפט, "ניתן היה למצוא פתרון יחד עם כל סיעות הקואליציה ולא כך. חשוב לזכור כי הזכויות שקיבלו מיעוטים במדינה הזו בזכות בג"ץ, עשו שינוי היסטורי שכל סטודנט למשפטים שנה א' לומד אותם במשפט חוקתי. בכוונתי להצביע נגד פסקת ההתגברות".

לעומתן, ניצבו שני השרים האחרים של הסיעה, שר הבינו והשיכון יואב גלנט שהצביע בעד ההצעה בוועדת השרים לענייני חקיקה, ושר הכלכלה אלי כהו שלא נכח בוועדה כדי לא להצביע נגדה. "אנחנו נמצאים בנקודה שבה ראינו התערבות חוזרת ונשנית של בג"ץ", הוא אמר בבוקר, "לכן את קידום חוק יסודות החקיקה בית המשפט הרוויח ביושר".