תחילת הסוף של הבוטים? פסק דין תקדימי קובע: "אין חופש ביטוי"

פסק דין תקדימי של שופט המחוזי בחיפה מנחם רניאל, קבע תשלום פיצויים בסך של מעל מיליון שקלים נגד בעלי עיתון מקומי לאחר שהוכיח קשר לרשת פרופילים פיקטיביים. השופט: "הם לא שחקנים לגיטימיים במרחב הציבורי" | בעבר קבע העליון כי אין לחשוף פרופילים פיקטיביים

ישועה תורג'מן ישועה תורג'מן, חדשות כיפה 17/08/23 20:33 ל באב התשפג

תחילת הסוף של הבוטים? פסק דין תקדימי קובע: "אין חופש ביטוי"
בית המשפט המחוזי בירושלים, ארכיון, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

פסק דין תקדימי של שופט בית המשפט המחוזי בחיפה, עשויה להשפיע על תופעת הבוטים הרווחת במהלך תקופות בחירות ובקמפיינים. בהחלטה התקדימית שנחשפה באתר "וואלה" קבע השופט בפסק דין שניתן לאחרונה כי הפעלת בוטים אינה חוקית מאחר ו"לפרופילים פיקטיביים אין חופש ביטוי".

פסק הדין של העליון משנת 2010 אוסר על חשיפת פרופילים חסויים

פסק הדין תקדימי מכיוון שבעבר פסק בית המשפט העליון כי חל איסור על חשיפת פרופילים פיקטיביים, בפסק דין מ-2010 נכתב: "השמירה על האנונימיות משרתת תכליות חשובות בהקשר של חופש הביטוי. האנונימיות היא לעיתים תנאי לעצם האפשרות והנכונות להתבטא, ופעמים האנונימיות היא גם חלק מן המסר הגלום בביטוי".

בפסק הדין הנוכחי קבע השופט רניאל כי: "לפרופילים פיקטיביים אין חופש ביטוי, הם לא שחקנים לגיטימיים במרחב הציבורי". עוד קובע השופט כי "אין מה להתווכח איתם ואין אפשרות לשכנע אותם בצדקת דרכך, מי שנוקט פעולת הסתרה מבין שמה שהוא עושה, מוטב להסתיר".

בית המשפט העליון

בית המשפט העליון , צילום: יוסי זמיר/פלאש 90

המהלך של השופט בפסק הדין התקדימי

לפי פסיקת העליון כאמור, אין לחשוף פרופילים פיקטיביים בעילה של חופש הביטוי, השופט נקט בדרך שונה והצליח להוכיח את החיבור של הנאשם לפרופילים המזוייפים על ידי חיבור בין פוסטים והודעות של הבוטים לבין דברים שפורסמו אצלו בעיתון המקומי.

פסק הדין אגב, קבע כי הנאשם שפרסם דרך פרופילים פיקטיביים נגד מועמד לראשות העיר קריית מוצקין, ישלם מעל מיליון שקלים לפי שיעור של 30 אלף שקלים על כל פוסט מכפיש דרך פרופיל מזוייף.